Południowa Obwodnica Warszawy. Będzie opóźnienie w oddaniu POW - nawierzchnia do wymiany!

2021-09-14 7:37
Tunel pod Ursynowem
Autor: GDDKiA Tunel pod Ursynowem - zdjęcie z budowy (fot. kwiecień 2021)

Południowa Obwodnica Warszawy to trasa S2 na odcinku węzeł Puławska-węzeł Lubelska. Ma długość 18,5 km. Oddanie POW do użytku zapowiadane było na wrzesień 2021, ale ta data nie jest realna. W trakcie testów i odbiorów poszczególnych asortymentów robót na ursynowskim odcinku S2 Południowej Obwodnicy Warszawy stwierdzono nieprawidłowości techniczne.

Spis treści

  1. Problemy z Południową Obwodnicą Warszawy
  2. Kiedy pojedziemy Południową Obwodnicą Warszawy?
  3. Film z przejazdu testowego ostatnim odcinkiem POW
  4. Południowa Obwodnica Warszawy - informacje o inwestycji
  5. Podział Południowej Obwodnicy Warszawy na trzy odcinki
  6. Filmowa wizualizacja Południowej Obwodnicy Warszawy z lotu ptaka
  7. Mapa Południowej Obwodnicy Warszawy
Południowa Obwodnica Warszawy nie daje spać mieszkańcom

Problemy z Południową Obwodnicą Warszawy

Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy zakończyła się. Obecnie na POW trwają testy i odbiory techniczne. I właśnie w trakcie tych prac GDDKiA wykryła nieprawidłowości w nawierzchni betonowej ułożonej poza tunelem pod Ursynowem. Dokładnie chodzi o 400-metrowy odcinek lewego i środkowego pasa ruchu jednej jezdni trasy głównej po wschodniej stronie węzła Ursynów. Jak poinformowała GDDKiA, wskazany odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy nie spełnia warunków mrozoodporności.

Wykonawca tego fragmentu POW został zobowiązany do rozbiórki nawierzchni (ma na to czas do 16 września), a następnie położenia nowej (do 26 września). Koszty remontu ma pokryć wykonawca.

Przypomnijmy, że na początku sierpnia br. podobny problem z nawierzchnią pojawił się na Moście Południowym, który jest fragmentem POW. Tam również wykonawca musiał położyć od nowa nawierzchnię, a koszt poprawek oszacowano na około 758 milionów zł.

Kiedy pojedziemy Południową Obwodnicą Warszawy?

POW miała być oddana kierowcom we wrześniu. Naprawa wadliwego odcinka POW ma potrwać do 26 września. Musi on jeszcze przejść kontrolę Państwowej Straży Pożarnej. Następnie zostanie złożony wniosek do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego o pozwolenie na użytkowanie. GDDKiA zakłada, że jego wydanie potrwa kilka tygodni, ale oddanie do użytku odcinka trasy S2 planuje się jeszcze przed zimą.

Przypomnijmy, że od 22.12.2020 kierowcy mogą przejechać ponad 15 kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelska, z nowym mostem na Wiśle. Udostępnione zostały również kolejne relacje ruchu na węźle Lubelska, które połączyły autostradę A2 oraz drogi ekspresowe S2 i S17.

Kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście po cztery pasy ruchu. Na trasę można dostać się poprzez cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska. Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej, jak i w oparciu o przepisy prawa (zachowanie odpowiedniej odległości między węzłami czy też obszarem łączenia się ruchu tranzytowego z lokalnym) obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Drugim ograniczeniem jest zakaz poruszania się tym odcinkiem dla samochodów powyżej 3,5 tony. To efekt uzgodnień z m.st. Warszawa.

Na węźle Lubelska kierowcy mogą wjechać z S2 POW na A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i odwrotnie, korzystając z ponad 1,5 km trasy głównej łączącej ekspresówkę z autostradą. Udostępnione zostały również łącznice umożliwiające zjazd z S2 w kierunku Lublina. Zamknięte są natomiast łącznice zjazdowe i wjazdowe z węzła Lubelska w kierunku Zakrętu i odwrotnie, zarówno od strony Wilanowa jak i Mińska Mazowieckiego. Bez zmian pozostała organizacja ruchu na przyszłej S17 w obrębie węzła Lubelska, gdzie kierowcy korzystają z zachodniej jezdni w obu kierunkach. Jadąc od strony Lublina, można jednak wjechać łącznicą węzła na S2 POW w kierunku Wilanowa.

Film z przejazdu testowego ostatnim odcinkiem POW

Południowa Obwodnica Warszawy - informacje o inwestycji

Roboty budowlane na trasie Południowej Obwodnicy Warszawy rozpoczęły się 21 czerwca 2017. Budową zajęło się konsorcjum firm Gülermak i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (PBDiM) z Mińska Mazowieckiego. Kontrakt przewiduje też budowę Mostu Południowego długości 1,5 km i szerokości 42 m oraz dwóch pochylni zapewniających komunikację między ścieżką rowerową na Wale Zawadowskim, a ścieżką rowerową na moście.

Inwestorem budowy Południowej Obwodnicy Warszawy (czyli drogi ekspresowej S2) jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę i kilka węzłów drogowych. Budowa została podzielona na trzy zadania: „A” od węzła „Puławska” do węzła „Przyczółkowa”, „B” od węzła „Przyczółkowa” do węzła „Wał Miedzeszyński” i „C” od węzła „Wał Miedzeszyński” do węzła „Lubelska”.

Podział Południowej Obwodnicy Warszawy na trzy odcinki

Podstawowym zadaniem Południowej Obwodnicy Warszawy będzie obsługa ruchu w stolicy. Liczne węzły z układem ulic miejskich mają usprawnić komunikację pomiędzy dzielnicami miasta. Budowę Południowej obwodnicy Warszawy podzielono na trzy odcinki, które realizowane są niezależnie.

  • I. Zachodni odcinek trasy POW zaczyna się tuż za węzłem "Konotopa", położonym niedaleko miasta Piastów na końcu zachodniego wlotu autostrady A2 do Warszawy, a kończyć przed węzłem "Lotnisko", zlokalizowanym na granicy Dawid i Ursynowa-Krasnowoli.
  • II. Środkowy odcinek trasy POW od ul. Puławskiej do węzła "Lotnisko" oraz trasa N-S (S79) od węzła "Lotnisko" do ul. Marynarskiej pełnią rolę dojazdu do Lotniska Chopina na Okęciu.
  • III. Wschodni odcinek trasy POW połączy węzeł "Puławska" ze wschodnim wylotem autostrady A2 z Warszawy w kierunku Siedlec oraz z szosą lubelską (przyszłą S17), gdzie w rejonie Góraszki koło Wiązowny powstanie węzeł "Lubelska".

Filmowa wizualizacja Południowej Obwodnicy Warszawy z lotu ptaka

Mapa Południowej Obwodnicy Warszawy

Południowa obwodnica Warszawy
Autor: GDDKiA Przebieg południowej obwodnicy Warszawy Link: Kliknij i powiększ

Dodajmy, że Ministerstwo Infrastruktury i podległa mu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiedziały budowę dużej obwodnicy Warszawy, która ma przebiegać kilkadziesiąt kilometrów od stolicy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej