Południowa Obwodnica Warszawy Wawer i tunel Ursynów - skomplikowane prace fundamentowe na ukończeniu

2019-08-28 12:28 opracowanie Dominika Merek
Południowa Obwodnica Warszawy Wawer
Autor: Soletanche Polska Fragment Południowej Obwodnicy Wawer obejmuje wykonanie wanny szczelnej, czyli wykop pod linią kolejową i ul. Patriotów na granicy Miedzeszyna i Falenicy.

Tunel na Ursynowie jest częścią zadania A odcinka Puławska - Lubelska Południowej Obwodnicy Warszawy, budowa trasy na warszawskim Wawrze to zadanie C. Wykonawcą fundamentowania specjalistycznego na odcinku A i C jest firma Soletanche Polska. Skomplikowane prace fundamentowe przy budowie Południowej Obwodnicy Warszawy dobiegają końca.

Zakończenie budowy Południowej Obwodnicy Warszawy pozwoli na bezkolizyjny przejazd przez miasto tunelem pod Ursynowem oraz nowym Mostem Południowym na Wiśle. Południowa Obwodnica Warszawy to fragment trasy S2. W tej chwili realizowany jest ostatni, wschodni, odcinek - od węzła Puławska do węzła Lubelska z podziałem na trzy zadania:

  • zadanie A od węzła Puławska (bez węzła) do węzła Przyczółkowa (bez węzła) o długości ok. 4,6 km;
  • zadanie B od węzła Przyczółkowa (z węzłem) do węzła Wał Miedzeszyński (z węzłem) o długości ok. 6,5 km;
  • zadanie C od węzła Wał Miedzeszyński (bez węzła) do węzła Lubelska (bez węzła) o długości ok. 7,5 km.

Odcinki S2, które zostały zrealizowane wcześniej to:

  • zachodni odcinek, który zaczyna się tuż za węzłem Konotopa, położonym na końcu zachodniego wlotu autostrady A2 do Warszawy, a kończy przed węzłem Lotnisko;

  • środkowy odcinek - od ul. Puławskiej do węzła Lotnisko oraz trasa N-S (S79) od węzła Lotnisko do ul. Marynarskiej.

Wykonawcy odcinka Puławska - Lubelska stanęli przed wieloma poważnymi wyzwaniami. Jedno z nich to poprowadzenie drogi, w ciągu której powstaje tunel drogowy, pod tunelem I linii metra. Zadanie udało się zrealizować bez wstrzymania ruchu podziemnej kolei.

Tunel Ursynów - majstersztyk budowlańców

Prace geotechniczne generalny wykonawca Astaldi S.p.A. powierzył firmie Soletanche, która specjalizuje się w wymagających pracach fundamentowych. Za realizację inwestycji na tym odcinku odpowiada zespół w składzie: Kamila Miłoch i Michał Łojewski, inżynierowie budowy, pod kierownictwem Dawida Skowrońskiego, kierownika robót, Soletanche Polska.

Tunel Ursynów Południowa Obwodnica Warszawy
Autor: Soletanche Polska Ściany szczelinowe tunelu na Ursynowie mają głębokość od 12 do 29 m. Soletanche wykonała odcinek, na którym głębokość poszczególnych sekcji wynosiła od 12 do 20 m

Całość prac fundamentowych wykonanych przez Soletanche obejmie 3832 metrów ścian szczelinowych (od ul. Pileckiego do Alei Komisji Edukacji Narodowej), co stanowi 38,3% całości zadania A.

Na tym odcinku realizowane są 4 ciągi ścian szczelinowych wykonanych równolegle względem siebie. Dwie zewnętrzne stanowiące ściany tunelu oraz dwie wewnętrzne, które mają za zadanie wygradzać jezdnie między sobą. Pomiędzy nimi będzie usytuowana tzw. nawa środkowa, która będzie pełniła funkcję wentylacyjną.

Ściany szczelinowe tunelu trasy S2 na Ursynowie mają głębokość od 12 do 29 m, z czego Soletanche wykonywała odcinek, na którym głębokość poszczególnych sekcji wynosiła od 12 do 20 m.

Zobowiązania Soletanche przy realizacji tunelu na Ursynowie zrealizowane są w 80%. Od maja Soletanche wróciła na plac budowy, aby zrealizować pozostałe 20% prac, których nie można było wykonać wcześniej ze względu na utrzymanie płynności ruchu na Ursynowie. Obecnie na zrealizowanym odcinku trwają prace związane z kuciem i równaniem korony ścian szczelinowych, sukcesywnie robione są kolejne połączenia między odcinkami na ul. Stryjeńskich, ul. Pileckiego oraz Alei KEN.

Generalny wykonawca, firma Astaldi S.p.A., w lipcu i sierpniu 2019 prowadził roboty mostowe przy wiadukcie w ciągu ul. Płaskowickiej, a także montaż zbrojenia, deskowanie i betonowanie płyty stropowej, wykonywanie ścian szczelinowych, wykonywanie pali CFA. Rozpoczęły się prace związane z wykonaniem kanalizacji.

Tunel Ursynów

Tunel na Ursynowie o długości ok. 2,3 km poprowadzony jest m.in. ok 20 m pod I linią metra. Będzie to najdłuższy tunel w Polsce. Każda z dwóch jezdni tunelu będzie mieć ok. 14,5 metra szerokości - po trzy pasy ruchu i pas awaryjny. Po obu stronach jezdni zlokalizowane są drogi ewakuacyjne. Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, a wychodzić na skarpie za ul. Nowoursynowską. Ursynowski tunel jest częścią zadania A - budowy fragmentu trasy S2 o długości ok. 4,6 km od węzła Puławska (bez węzła) do węzła Przyczółkowa (bez węzła), dwóch węzłów drogowych na Ursynowie i tunelu właśnie. Wykonawcą zadania A jest Astaldi S.p.A.

Tunel Ursynów Południowa Obwodnica Warszawy
Autor: Soletanche Polska Przy realizacji zadania A wschodniego odcinka POW, w tym tunelu na Ursynowie, wykorzystano ponad 10 000 m ścian szczelinowych. Firma Soletanche wykonała 3832 m tych ścian

Południowa Obwodnica Warszawy Wawer posadowienie wanny szczelnej

W Wawrze dużym wyzwaniem było podwodne betonowanie korka wanny szczelnej.  Prace, które odbywały się w sąsiedztwie czynnego ruchu kolejowo-drogowego zostały zakończone.

Soletanche odpowiadało za 4 zadania na odcinku C.

  • wykonanie pali CFA jako elementu kotwiącego wannę szczelną, korek betonowy oraz płytę fundamentową przepompowni;
  • realizacja ściany szczelinowej przepompowni;
  • wykonanie elementów tymczasowych: ścianki szczelnej kotwionej kotwami gruntowymi oraz przesłony kopanej, wykonanej w technologii Slurry Trench (specjalna zawiesina twardniejąca) zbrojonej kształtownikami;
  • wykonanie korka betonowego odcinającego dopływ wód gruntowych do przepompowni.
Południowa Obwodnica Warszawy Wawer
Autor: Soletanche Polska Posadowienie wanny szczelnej w warszawskim Wawrze przy budowie Południowej Obwodnicy Warszawy wykonała firma Soletanche. Prace odbywają się w sąsiedztwie czynnego ruchu kolejowo-drogowego
Południowa Obwodnica Warszawy Wawer

Zadanie C uwzględnia zaprojektowanie i budowę odcinka o długości ok. 7,45 km od węzła Wał Miedzeszyński (bez węzła) do węzła Lubelska (bez węzła), dwóch estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym oraz węzła Patriotów na skrzyżowaniu z linią PKP i ul. Patriotów. Na całej długości trasy powstaną dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Wykonawcą Południowej Obwodnicy Warszawy Wawer, zadanie C, jest WARBUD SA.

O stopniu trudności inwestycji i jej rozmachu najlepiej świadczą liczby. A te są imponujące!

Soletanche miało do wykonania 1300 pali CFA. Do tej pory zrealizowano 950 sztuk w tym 126 pali kotwiących płytę fundamentową przepompowni. Stanowi to ok 85% zrealizowanego zadania, które powierzył firmie generalny wykonawca WARBUD.

Dużym wyzwaniem, acz bardzo ciekawym, było podwodne wykonanie korka betonowego. Od marca do końca kwietnia prowadzony był wykop metodą podwodną, pod nadzorem specjalistycznej ekipy nurków. W tym samym czasie wykonywane były prace związane z czyszczeniem ścian oraz dna wykopu.

Podwodne betonowanie korka, przy wsparciu wspomnianej ekip płetwonurków trwało 24 godziny. Do wykonania przesłony poziomej zużyto 1647 m3 betonu. W trakcie betonowania na plac budowy wjechało 183 betoniarek.

Przed Soletanche ostatnia faza prac - osuszenie przepompowni i wykonanie płyty fundamentowej obiektu. Zakończenie prac zakontraktowanych przez Soletanche planowane jest na 3 kwartał roku.

Południowa Obwodnica Warszawy Wawer
Autor: Soletanche Polska Podwodne wykonanie korka betonowego przy budowie Południowej Obwodnicy Warszawy, Wawer
Południowa Obwodnica Warszawy Wawer
Autor: Soletanche Polska Zakończenie prac fundamentowych w Wawrze przy budowie Południowej Obwodnicy Warszawy planowane jest na 3 kwartał br

Za prace geotechniczne realizowane na tym odcinku odpowiada zespół pod nadzorem kierownika projektu, Jakuba Morzywołka, kierownika robót, Jakuba Herbuta oraz inżyniera budowy, Dawida Selke.

Najbardziej wymagający moment realizacji w Wawrze przy budowie Południowej Obwodnicy Warszawy, betonowanie korka, nadzorował jeden z najbardziej doświadczonych majstrów w Soletanche, Zygmunt Szczęsny, odpowiedzialny m.in. za nadzór nad pracami związanymi z realizacją podwodnego betonowania korka pod Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Było to największe tego typu przedsięwzięcie w Polsce oraz w Europie i jedno z największych na świecie.

Stały zespół wsparła w czasie nocnej realizacji dodatkowa ekipa pod nadzorem Roberta Boksy, kierownika robót oraz Janusza Purzyckiego, majstra.

Aktualnie na budowie układana jest podbudowa nawierzchni drogowej w trasie S2 na drodze dojazdowej, w pasie technologicznym pomiędzy ul. Izbicką a ul. Cygańską oraz przy ul. Deptak. Jednocześnie zdejmowana jest warstwa ziemi urodzajnej w trasie S2 i przy ul. Zabawnej, robione wykopy przy ul. Mozaikowej i Tawułkowej, wykonywane nasypy. Wykonywany jest też mur oporowy i budowana kanalizacja deszczowa.

Planowany termin zakończenia budowy odcinka Puławska - Lubelska Południowej Obwodnicy Warszawy to III kwartał 2020 roku.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej