Północna obwodnica Krakowa - mapa. GDDKiA podała termin zakończenia prac!
Autor: GDDKiA
Kiedy będzie gotowa północna Obwodnica Krakowa? Tak wygląda stan obecny
Północna obwodnica Krakowa to 12,5 kilometra usianej wiaduktami mostami i tunelami nowej drogi ekspresowej S52. Pozwoli ona komfortowo ominąć centrum Krakowa. Kiedy skończy się budowa północnej obwodnicy Krakowa? Mamy najświeższe wieści z placu budowy.
Spis treści
- Północna obwodnica Krakowa - termin oddania
- Północna obwodnica Krakowa jest usiana mostami, wiaduktami i tunelami
- Jakie obiekty powstają na północnej obwodnicy Krakowa?
- Północna obwodnica Krakowa: postęp prac
- Przebieg północnej obwodnicy Krakowa
- Północna obwodnica Krakowa ułatwi komunikację
Północna obwodnica Krakowa - termin oddania
Kiedy oddadzą północną obwodnicę Krakowa? To pytanie zadają sobie nie tylko mieszkańcy stolicy Małopolski. Północna obwodnica Krakowa powstaje
od 2018 roku, kiedy to GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum, którego liderem test turecka firma Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt A, a partnerami Mosty Łódź S.A. i Gűlermak Sp. z o.o.
Najważniejsze pytanie w kierunku wykonawców brzmi: kiedy skończą północną obwodnicę Krakowa? Zapytaliśmy o to w krakowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Termin oddania północnej obwodnicy Krakowa to jesień 2024 roku – powiedziała nam Monika Skrzydlewska, specjalistka do spraw komunikacji z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Północna obwodnica Krakowa jest usiana mostami, wiaduktami i tunelami
To 12,5 kilometra dwupasmowej drogi ekspresowej. Droga będzie miała nawierzchnię bitumiczną, czyli asfaltową. To bardzo ważna dla Krakowa trasa. Będzie jego północną obwodnicą i usprawni tranzyt na kierunku wschód - zachód.
To też dobry kierunek dla tych wszystkich, którzy codziennie dojeżdżają do Krakowa z okolicznych gmin.
Jakie obiekty powstają na północnej obwodnicy Krakowa?
Na północnej obwodnicy Krakowa powstanie w sumie 27 obiektów mostowych (wiadukty, mosty, przepusty). To nie wszystko, zostaną tu wybudowane dwa tunele o długości 496 i 653 m. W budowie jest w sumie około czterech kilometrów murów oporowych i cztery węzły drogowe (jeden jest tylko rozbudowywany). To w sumie 30 obiektów inżynierskich. 7 wiaduktów, 1 most, 2 tunele, 12 wiaduktów nad S52, 3 wiadukty nad Trasą Wolbromską, 1 wiadukt nad ścieżką pieszo-rowerową (węzeł Zielonki) i 3 mosty na drogach dojazdowych.

Północna obwodnica Krakowa: postęp prac
Parce na budowie północnej obwodnicy Krakowa minęły już dawno półmetek. Wiadomo już kiedy zakończy się budowa tej ważnej dla Małopolski dwupasmówki, ale co obecnie dzieje się placu budowy? Najwięcej pracy drogowcy mają teraz na odcinku w gminie Zielonki.
Najważniejsze prace trwają w tunelu w Zielonkach (drążenie i prace konstrukcyjne) oraz roboty drogowe (mury oporowe, nawierzchnie) na odcinku pomiędzy węzłem Modlnica a węzłem Zielonki – informuje Monika Skrzydlewska z GDDKiA.
Z Wrocławia do Warszawy tylko S8? Jest już projektant ostatniego odcinka
Zaawansowanie prac na całym odcinku POK-u przekroczyło już 80 procent.
Przebieg północnej obwodnicy Krakowa
12,5 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S52, czyli północna obwodnica Krakowa przebiega przez powiaty krakowski, gminy Wielka Wieś, Zielonki oraz miasto Kraków i stanowi ostatni fragment drogi ekspresowej S52 Cieszyn – Bielsko Biała – Kraków. Odcinek zaczyna się na węźle Modlnica. Kończy się przed węzłem Kraków Mistrzejowice.
Jakie węzły powstaną na północnej obwodnicy Krakowa?
- Węzeł Modlnica
- Węzeł Zielonki
- Węzeł Węgrzce
- Węzeł Batowice
Północna obwodnica Krakowa będzie się łączyć na węźle Zielonki z tzw. trasą wolbromską. Na razie powstaje pierwsza część tej trasy. To wspólna inwestycja miasta Krakowa i Zarządu Dróg Wojewódzkich. Dzięki temu powstanie alternatywna wobec ul. Jasnogórskiej, Łokietka i al. 29 Listopada trasa wylotowa i wjazdowa do Krakowa od strony północnej. Zgodnie z planem nowa droga ma być gotowa jeszcze w tym roku.

Północna obwodnica Krakowa ułatwi komunikację
Inwestycja ma zapewnić komfortowe połączenie samochodowe na kierunku: wschód - zachód po północnej stronie Krakowa. Ma się to przełożyć na bezpieczeństwo w ruchu drogowym w tym miejscu, a przede wszystkim, poprawić komfort życia okolicznych mieszkańców np. gminy Zielonki, przez którą obecnie odbywa się zwiększony ruch.
Trasa ma tez odciążyć III obwodnicę Krakowa z ruchu zewnętrznego jak i ruchu wewnętrznego, co w perspektywie poprawi przepustowość układu drogowego Krakowa.
Czytaj też: Autostrada A4 Kraków - Katowice za darmo! Będzie zmiana zarządcy