Drożej na autostradzie A4 Katowice - Kraków. Rabaty zlikwidowane!

2024-01-17 11:07
Autostrada A4 będzie droższa
Autor: Stalexport Autostrada A4 będzie droższa, znikjają rabaty

Znikają tańsze przejazdy na płatnym, odcinku autostrady A4 między Katowicami i Krakowem. Stalexport Autostrada Małopolska zapowiada zmiany w cenniku od 16 stycznia. Będzie drożej. To jedyny płatny odcinek autostrady A4.

Spis treści

  1. Autostrada A4 będzie droższa. Stalexport likwiduje zniżki
  2. A4Go: Kupione wcześniej impulsy są dalej ważne
  3. Opłata za przejazd Katowice Kraków - 30 złotych
  4. Stalexport zarządcą płatnego odcinka A4
  5. A4 Katowice Kraków powstała w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego
  6. Dziennie, A4 Katowice - Kraków przejeżdża prawie 50 tys. aut
To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Autostrada A4 będzie droższa. Stalexport likwiduje zniżki

Stalexport Autostrada Małopolska poinformował o zniesieniu tańszych przejazdów autostradą A4. Były one możliwe dzięki stosowaniu płatności automatycznych. Kierowcy uiszczający opłaty poprzez urządzenie czy aplikację A4Go, Telepass i videotolling płacili za przejazd na każdej z dwóch bramek między Katowicami i Krakowem – 13 złotych. Pozostali kierowcy korzystający z płatności manualnej, czyli u obsługi na bramkach autostradowych – płacili 15 złotych na każdej z bramek.

Z dniem 16 stycznia 2024 r. zniesiona zostanie preferencyjna stawka opłat za przejazd autostradą A4 na odcinku Katowice-Kraków pojazdami kategorii 1 (innymi niż motocykle), promująca od 1 stycznia 2020 r. wykorzystanie płatności automatycznych (A4Go, Telepass i videotolling) – poinformował Stalexport Autostrada Małopolska.

A4Go: Kupione wcześniej impulsy są dalej ważne

Od 16 stycznia 2024 r. stawka opłaty za przejazd A4 Katowice-Kraków dla pojazdów kategorii 1 (innych niż motocykle), pobieranej na każdym placu poboru opłat (tj. w Mysłowicach i w Balicach) wyniesie 15 złotych, niezależnie od sposobu jej uiszczania.

- Jednocześnie informujemy, że termin ważności impulsów A4Go zakupionych w opcji prepaid w terminie do 15 stycznia 2024 r. nie ulega zmianie (730 dni od daty zakupu) i nie będą wymagane dopłaty do tych impulsów – dodaje zarządca płatnego odcinka A4.

Od 16 stycznia 2024 r. opłata za pakiet 20 impulsów tj. przejazdów A4 Katowice-Kraków pojazdami kategorii 1 (z wyłączeniem motocykli) wynosić będzie 300 zł.

Opłata na bramkach A4
Autor: Anna Dziedzic Opłata na bramkach A4 wyniesie od 16 stycznia 15 zł, na każdej bramce, niezależnie od sposobu płatności

Opłata za przejazd Katowice Kraków - 30 złotych

Podsumowując, od 16 stycznia opłata za przejazd odcinkiem płatnej autostrady A4 Kraków – Katowice wyniesie 30 zł (15 złotych na każdej z dwóch bramek). Kwota ta będzie obowiązywała niezależnie od sposobu p[płacenia za przejazd. Zniżki za płatności automatyczne zostaną zniesione. Jazda z Krakowa do Katowic i z powrotem przez A4 to koszt 60 złotych.

Stalexport zarządcą płatnego odcinka A4

Przypomnijmy. Zarządcą płatnego, około 61-km odcinka autostrady A4 między Katowicami i Krakowem jest Stalexport Autostrada Małopolska. Firma jest koncesjonariuszem tego odcinka jeszcze do 2027 roku. Przynajmniej takie były zapowiedzi poprzedniego rządu, który to zadeklarował zakończenie współpracy ze Stalexportem i przejęcie obecnie płatnego odcinka przez Skarb Państwa. Odcinek ten miałby zostać poszerzony o trzecie pasy. Obecnie koncesjonariusz przygotowuje się do przekazania swojego odcinka Skarbowi Państwa i gruntownie remontuje trasę.

A4 Katowice Kraków powstała w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego

A4 między Krakowem i Katowicami to tak naprawdę pierwsza autostrada w Polsce, którą wybudowano w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, po śladzie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku.

A4 wymaga rozbudowy. Najstarszą autostradę w Polsce czeka modernizacja

Dziennie, A4 Katowice - Kraków przejeżdża prawie 50 tys. aut

Jak zapewnia koncesjonariusz, czyli Stalexport Autostrada Małopolska, wszystkie inwestycje, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych z międzynarodowego konsorcjum bankowego. Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.

Z danych spółki wynika, że średnio w ciągu doby A4 między Katowicami i Krakowem przejeżdża 46,8 tys,. pojazdów. Większość z nich to auta osobowe - 38,7 tys. pojazdów. W ciągu doby z autostrady A4 korzysta też średnio 8,1 tys. pojazdów ciężarowych.

Kiedy S1 w Beskidach będzie gotowa? Obejście Węgierskiej Górki z opóźnieniem

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej