Kraków Airport będzie miał nową drogę startową i ogromny terminal pasażerski

2024-01-16 11:15

Krakowskie lotnisko bije rekordy popularności. W 2023 roku pobito tu historyczny rekord – obsłużono ponad 9 mln pasażerów. Nic więc dziwnego, że port lotniczy chce się rozwijać. Wśród planów inwestycyjnych znalazła się m.in. nowa droga startowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego. Niektóre inwestycje w tym roku znajdą swój finał. Po rozbudowie infrastruktura ma być przystosowana do obsługi nawet 15 mln pasażerów rocznie.

Spis treści

  1. Historyczny rekord krakowskiego lotniska
  2. Inwestycje Kraków Airport
  3. Inwestycje Kraków Airport: Rozbudowa płyty postojowej lotniska
  4. Nowy terminal cargo na lotnisku w Krakowie
  5. Nowa stacja transformatorowa lotniska
  6. Budowa nowej drogi startowej lotniska w Krakowie
  7. Rozbudowa terminala pasażerskiego Kraków Airport

Historyczny rekord krakowskiego lotniska

Kraków Airport ambitnie wchodzi w 2024 rok, zarówno pod względem planowanej liczby pasażerów do obsłużenia, jak i inwestycji. W 2024 roku lotnisko przygotowuje się do obsłużenia 10 milionów pasażerów. W 2023 roku udało się obsłużyć 9 404 611 pasażerów. To o milion więcej niż w rekordowym dla lotniska roku 2019 i o dwa miliony więcej w popandemicznym 2022.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Inwestycje Kraków Airport

Takie liczby wygenerowane przez regionalny port lotniczy muszą robić wrażenie. Nic więc dziwnego w tym, że Balice chcą się rozwijać. Plany inwestycyjne są równie ambitne, jak statystyki lotnicze.

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II w Krakowie zamierza w tym roku rozpocząć budowę zupełnie nowej drogi startowej oraz rozbudowy terminala pasażerskiego.

Jedną z najważniejszych inwestycji pozostaje nowa droga startowa, która ponownie procedowana jest w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Czekamy na decyzję, będąc gotowymi do rozpoczęcia realizacji powyższej inwestycji. Budowa nowej drogi startowej umożliwia ciągłość funkcjonowania krakowskiego lotniska, bez konieczności jego zamykania na wiele miesięcy. Ta budowa, podobnie, jak rozbudowa terminala pasażerskiego, czy pozostałe projekty będą się toczyły przy nieprzerwanie funkcjonującym lotnisku. To także inwestycja domykająca procedowane rozwiązania systemu gospodarki wodno-ściekowej na lotnisku, a także wdrożenie nowoczesnego systemu naprowadzania samolotów, umożliwiającego prowadzenie operacji lotniczych w warunkach ograniczonej widzialności - mówi Radosław Włoszek, prezes Zarządu Kraków Airport.

Prezes podkreśla, że lotnisko konsekwentnie realizuje inwestycje ujęte w Planie Generalnym lotniska Kraków-Balice i nie zamierza zwalniać tempa.

- W 2023 rozbudowaliśmy płytę postojową lotniska, trwają zaawansowane prace w budowie terminala cargo i obiektów infrastruktury towarzyszącej. Pod koniec grudnia wspólnicy Spółki Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków – Balice sp. z o. o. jednogłośnie zaakceptowali przedłożony przez zarząd „Plan Inwestycyjny Kraków Airport na lata 2024 – 2045”. Podjęta decyzja jest podstawą formalną dalszych planów rozwoju krakowskiego lotniska i realizacji Planu Inwestycyjnego na dalsze dekady zgodnie z Planem Generalnym zatwierdzonym w 2018r. Podjęto także uchwałę o wyrażeniu zgody na podjęcie przez Zarząd MPL czynności prawnych związanych z realizacją budowy i rozbudowy terminala pasażerskiego – podkreśla Radosław Wołoszek.

Inwestycje Kraków Airport: Rozbudowa płyty postojowej lotniska

W tym roku przewidywane jest pełne uruchomienie rozbudowanej płyty postojowej dla samolotów. Ma to nastąpić latem 2024 roku. Płyta postojowa samolotów powiększy się łącznie o dodatkowych 15 stanowisk postojowych dla samolotów kodu C. Wartość inwestycji to 120 mln złotych netto.

Nowy terminal cargo na lotnisku w Krakowie

Pod koniec roku, w czwartym kwartale 2024 roku ma się zakończyć trwająca budowa nowego terminala cargo. To inwestycja warta 79 mln złotych. Budowa nowego terminala cargo umożliwi zwiększenie obsługi cargo w Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Krakowie do 8 000 ton na rok, a w dalszej perspektywie umożliwi rozpoczęcie prac nad kolejnym etapem Planu Generalnego, czyli rozbudowy terminala pasażerskiego i zwiększenie jego przepustowości.

Nowy terminal cargo zlokalizowany będzie przy drodze wojewódzkiej nr 774, w odległości około 1 km od obecnego terminala cargo i terminala pasażerskiego. Będzie się składał z części biurowej i magazynowej o łącznej powierzchni użytkowej 5 600 m2 i kubaturze 39 050 m3. W nowym obiekcie, oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą mogły być także przesyłki wymagające specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze. Aby umożliwić sprawny i bezpieczny dojazd do terminala cargo, w ramach inwestycji zostanie również wykonana przebudowa fragmentu DW nr 774.

Przy Katowice Airport budują nowy parking na ponad 750 miejsc. Inwestycji jest więcej

Nowa stacja transformatorowa lotniska

W II kwartale 2024 roku planowane jest również oddanie do użytku nowej stacji transformatorowej lotniska. Budowa stacji kosztuje 16,6 mln zł. Nowy obiekt przejmie funkcje dzisiejszej stacji ST-10, jak również zapewni odpowiednie zapotrzebowanie na moc i energię elektryczną dla nowo-projektowanego terminalu pasażerskiego.

Budowa nowej drogi startowej lotniska w Krakowie

Budowa nowej drogi startowej to stosunkowo najnowsza inwestycja. We wrześniu ubiegłego roku Kraków Airport złożył wniosek o dofinansowanie realizacji inwestycji ze środków CEF Transport Military Mobility. Obecnie władze lotniska, po złożeniu uzupełnień do raportu środowiskowego w 2023 r., oczekują na wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji. Oprócz najważniejszego celu, jakim jest wybudowanie nowej drogi startowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, projekt ma na celu domknięcie rozwiązań systemu gospodarki wodno-ściekowej na lotnisku.

Lotnisko ma w planach budowę systemu zagospodarowania wód roztopowych wraz z infrastrukturą paliwową. Dla zadania uzyskano już decyzję środowiskową i trwają prace projektowe. W 2024 r. planowane jest uzyskanie decyzji ZRIL umożliwiającej rozpoczęcie realizacji robót budowlanych oraz ogłoszenie postępowania przetargowego na wybór generalnego wykonawcy inwestycji.

Rozbudowa terminala pasażerskiego Kraków Airport

Jedną z najważniejszych inwestycji, na jaką szykują się władze lotniska w Krakowie, jest rozbudowa terminala pasażerskiego. Opracowano już dokumentację projektową, w oparciu o którą uzyskano pozwolenie na budowę. Budowa nowego terminala pasażerskiego w przypadku Kraków Airport to konieczność z powodu dynamicznie rosnącego ruchu lotniczego i wyczerpującą się przepustowością istniejącego terminala pasażerskiego. Harmonogram realizacji tej inwestycji dostosowano do prognoz ruchu pasażerskiego w perspektywie długoterminowej. Obecnie trwają prace związane z aktualizacją wytycznych do realizacji projektu. 29 grudnia 2023 r. uzyskano zgodę właścicieli spółki MPL na uruchomienie rozbudowy terminala pasażerskiego. W styczniu 2024 r. planowane jest rozpoczęcie procedury przygotowania dokumentów do ogłoszenia przetargu na wybór generalnego wykonawcy.

Po rozbudowie terminal pasażerski będzie miał powierzchnię prawie 111 tys. metrów kwadratowych. W ramach rozbudowy powstanie 54 000 metrów kwadratowych nowej powierzchni użytkowej, a 24 000 metrów kwadratowych zostanie poddane gruntownej przebudowie. Obiekt zostanie dostosowany do przepustowości nawet 15 mln pasażerów w ciągu roku.

  • Powstanie 19 dodatkowych stanowisk check-in. W sumie takich stanowisk na lotnisku będzie łącznie 63.
  • Stanowiska security: 9 dodatkowych - łącznie 22
  • Gate: 11 dodatkowych - łącznie 29
  • Kontrola dokumentów na odlotach: 10 dodatkowych + 10 ABC - łącznie 28
  • Kontrola dokumentów na przylotach: 8 dodatkowych + 10 ABC - łącznie 30

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej