Obwodnica Kołbieli w budowie. Kiedy pierwsze samochody pojadą obwodnicą Kołbieli?
Obwodnica Kołbieli w ciągu drogi ekspresowej S17 to jeden z najbardziej newralgicznych odcinków dróg w centralnej i południowo-wschodniej Polsce. Obwodnica przede wszystkim zlikwiduje problem gigantycznych korków na rondzie w Kołbieli, na które narzekają kierowcy podróżujący pomiędzy Warszawą i Lublinem.
Obwodnica Kołbieli jest realizowana w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawcą jest konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 8,7 km z nawierzchnią betonową, po dwa pasy w obie strony.
Do kiedy potrwa budowa obwodnicy Kołbieli?
Zgodnie z warunkami umowy, obwodnica Kołbieli ma być przejezdna w drugiej połowie 2019 r. Jednak Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że całkowite udostępnienie odcinka kierowcom może się nieco opóźnić ze wzgledu na konieczność wprowadzenia zmian w projekcie węzła Kołbiel, który został dostosowany do docelowego dwujezdniowego przekroju drogi krajowej nr 50. Obecnie prowadzone są rozmowy z wykonawcą dotyczące aneksu do umowy. Resort ocenia, że częściowe oddanie drogi do użytku nastąpi w końcówce 2019 r.
Przypomnijmy, że w styczniu 2016 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) powierzyła Strabagowi budowę obwodnicy Kołbieli łącznie z odcinkiem drogi ekspresowej S17 do węzła Lubelska, który połączy Południową Obwodnicę Warszawy (S2) ze Wschodnią Obwodnicą Warszawy (S17) i z autostradą A2. Długość obydwu odcinków S17 wynosi prawie 24 km, a wartość kontraktu sięga 600 mln zł.
Inwestycja obejmuje budowę obwodnicy Kołbieli wraz z węzłem drogowym Kołbiel, na przecięciu drogi S17 z drogą krajową nr 50. Umowa zakłada ponadto przebudowę także istniejących dróg w zakresie kolizji z planowaną ekspresówką. Powstaną też nowe obiekty inżynieryjne, miejsca obsługi podróżnych, urządzenia podczyszczające ścieki przed odprowadzeniem do odbiornika, przejścia dla dużych i małych zwierząt oraz przepusty dla płazów, a także chodniki i ścieżki rowerowe.
Obwodnica Kołbieli zlikwiduje wąskie gardło
Pozwolenie na budowę obwodnicy Kołbieli wykonawca uzyskał w maju 2018 r. Obecnie trwa odhumusowanie terenu oraz prace archeologiczne. Oficjalnie od 6 września 2018 r. prace budowlane ruszyły pełną parą.
– Dziś rozpoczynamy realizację inwestycji, na którą od wielu lat z utęsknieniem czekali kierowcy podróżujący pomiędzy Warszawą i Lublinem, a także omijający stolicę w drodze na wschód. Dzięki nowej drodze S17 już za nieco ponad dwa lata w przeszłość odejdą korki na sławnym rondzie w Kołbieli, a podróż z Warszawy do Lublina stanie się przyjemnością – mówił w czasie uroczystości wbicia łopaty minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Obwodnica Kołbieli jest jednym z siedmiu aktualnie budowanych odcinków drogi S17 pomiędzy Warszawą a Lublinem. Ze względu na skrzyżowanie z pełniącą rolę dużej obwodnicy stolicy drogą krajową nr 50 jest też kluczowym odcinkiem dla płynności ruchu na Mazowszu. W sumie w realizacji jest aktualnie ok. 95 km tej trasy.
Budowa drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Lubelska i Kurów Zachód jest dofinansowana ze środków programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączny koszt budowy wszystkich siedmiu odcinków to ponad 3,5 mld zł, z czego dofinansowanie z UE wynosi ok. 1,8 mld zł.