Obok metra Kabaty wyrośnie osiedle i nowy plac? Deweloper negocjuje z miastem

Pomysłów na zabudowę działki po dawnym Tesco na Ursynowie, tuż przy metrze Kabaty, było już wiele. Teraz spółka Archicom z grupy Echo Investment planuje tu osiedle z blokami do 11 pięter, placem miejskim i usługami w parterach. Najpierw deweloper musi jednak przekonać do swojego pomysłu miasto.

The Sea Resort w Międzyzdrojach

Przy metrze Kabaty powstaną mieszkania? Archicom negocjuje z miastem

Obszerna działka na Ursynowie tuż przy metrze Kabaty i pętli autobusowej do 2022 r. zabudowana była dużym obiektem handlowym – niegdyś był to sklep HIT, później Tesco. Po wyburzeniu obiektu na skraju terenu powstał budynek mieszkalny Rytm Kabat od Echo Investment. Od kilku lat ważą się jednak losy reszty działki – pojawiało się już wiele różnych koncepcji, m.in. galeria handlowa oraz kompleks mixed-use z ogrodem na skarpie.

W ubiegłym roku spółka Archicom należąca do Echo Investment zaprezentowała nową koncepcję zabudowy. W planach jest osiedle mieszkaniowe (500 lokali) z usługami i nowym, zielonym placem miejskim, tzw. Rynkiem Kabackim o powierzchni 3500 m². Na wizualizacjach wyróżnia się przede wszystkim 11-piętrowy blok u zbiegu al. Komisji Edukacji Narodowej i ul. Wąwozowej, czyli najbliżej wyjść z metra. Będzie on równy wysokością budynkowi po przeciwnej stronie ul. Wąwozowej.

Reszta zabudowy ma być znacznie niższa: wzdłuż al. KEN 6-piętrowa, a w głębi działki budynki od 2 do 5 pięter. Zaplanowano też garaż podziemny na kilkadziesiąt miejsc. Między blokami przewidziano ogólnodostępne skwery i dziedzińce.

Jak dowiedziała się nieoficjalnie „Gazeta Wyborcza”, zgoda miejskich radnych na tę inwestycję jest ponoć zależna od tego, czy deweloper w zamian wybuduje duży ogólnodostępny parking. Trwają negocjacje w tej sprawie. Parkowanie to dziś na Kabatach duży problem, nie tylko z uwagi na rosnącą liczbę samochodów, ale też dlatego, że w okolicach pierwszej stacji metra M1 parkuje wielu kierowców z podwarszawskich miejscowości chcących przesiąść się na komunikację miejską.

– Powierzchnia biologicznie czynna zajmie aż 30% terenu, z czego blisko 15% to zieleń na gruncie rodzimym. Zaprojektowane budynki wpisują się skalą w kompozycję istniejącej w sąsiedztwie zabudowy – wyjaśnia Krzysztof Mazanek, partner w pracowni WWAA, która zaprojektowała osiedle.

Inwestycja uzyskała pozytywną opinię Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy. Jej budowa planowana jest w trybie tzw. lex deweloper. Projekt musi zatem uzyskać akceptację stołecznego samorządu.

500 mieszkań, podziemny sklep spożywczy i restauracje wokół rynku

Nowe osiedle zaoferuje łącznie 500 lokali o metrażach od 27 do 132 m² (od jedno- do pięciopokojowych). Wiele z nich wyposażonych będzie w balkony. Choć jednak na osiedlu dominować będzie funkcja mieszkaniowa, nie zapomniano także o usługach. Plany są następujące:

  • ok. 1/5 powierzchni całej inwestycji zajmą lokale usługowe, zlokalizowane głównie w parterach,
  • przewidziano m.in. takie usługi jak fryzjer, piekarnia, apteka,
  • wokół nowego placu (Rynek Kabacki) zaprojektowano restauracje i kawiarnie,
  • bezpośrednio z placu będzie zejście na poziom -1, gdzie powstanie sklep spożywczy,
  • na samym placu organizowane będą m.in. targi śniadaniowe oraz jarmarki świąteczne.

– Pomiędzy budynkami będzie atrakcyjna przestrzeń publiczna, która nie zostanie ogrodzona. Ruch samochodowy przeniesiemy do podziemnego garażu, a na powierzchni priorytet będą mieli piesi i rowerzyści – zapewnia Mazanek z WWAA.

Mieszkańcy osiedla będą mogli cieszyć się bliskością nie tylko 1. linii metra M1 oraz pętli autobusowej, ale także Lasu Kabackiego. Okolica jest pełna sklepów, restauracji, kawiarni i punktów usługowych, a dojazd metrem do centrum Warszawy zajmuje stąd ok. 25 minut.

Deweloper jest gotów rozbudować szkołę na Kabatach

Na mocy obowiązujących w Warszawie przepisów deweloper może zostać zobligowany do partycypacji w rozbudowie infrastruktury w okolicy planowanej inwestycji. W przypadku nowego osiedla przy metrze Kabaty firma deklaruje gotowość rozbudowy szkoły podstawowej przy ul. Jerzego Zaruby 7. Chodzi o wybudowanie nowych klas, żeby obiekt pomieścił nowych uczniów po tym, jak okolica się zagęści.

Deweloper zapowiada także remont al. KEN na odcinku sąsiadującym z inwestycją. Powstaną nowe chodniki i drogi dla rowerów, a także nowa nawierzchnia ulicy. Nastąpi także przedłużenie ul. Iwanowa-Szajnowicza.

Mogło być całkiem inaczej. Przy metrze Kabaty planowano m.in. galerię handlową

Na koniec warto przypomnieć inne, niezrealizowane pomysły na teren przy metrze Kabaty – a było ich wiele. W 2012 r. władająca wówczas działką spółka Tesco planowała, że wyburzy hipermarket i postawi w jego miejscu Galerię Kabaty. Miała ona pomieścić ok. 120 sklepów i lokali usługowych oraz gastronomicznych. Pomysł spotkał się jednak z oporem zarówno części mieszkańców, jak i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. W 2019 r. Tesco zarzuciło plany i sprzedało działkę obecnemu właścicielowi (Echo Investment).

Nieaktualna już wizja Galerii Kabaty, którą planowano przy metrze Kabaty

i

Autor: Tesco/ Materiały prasowe Nieaktualna już wizja Galerii Kabaty, którą planowano przy metrze Kabaty

Kolejnym pomysłem na ten obszar był kompleks mixed-use obejmujący mieszkania, biura, sklepy i lokale handlowe. Koncepcja zaprezentowana w 2020 r. przez Echo Investment zakładała utworzenie zielonej skarpy, z której tarasowo miały się wyłaniać kolejne budynki o zróżnicowanej wysokości i funkcji. Przewidywano także plac miejski z fontanną od strony wejścia do metra. Między budynkami miał ciągnąć się ogólnodostępny park linearny. Inwestor chciał rozpocząć budowę w październiku 2021 r. i zakończyć ją w ciągu 2 lat, ale i ta koncepcja nie spotkała się z aprobatą mieszkańców.

Nieaktualna już wizja budowy przy metrze Kabaty kompleksu mieszkaniowo-handlowo-biurowo-usługowego

i

Autor: Echo Investment/ Materiały prasowe Nieaktualna już wizja budowy przy metrze Kabaty kompleksu mieszkaniowo-handlowo-biurowo-usługowego

Warto dodać, że z kolei miasto przez lata miało w planach wybudowanie w tej okolicy parkingu P+R dla osób dojeżdżających do metra m.in. z Piaseczna czy Grójca. Choć jednak rezerwa terenu pod parking u zbiegu al. KEN i ul. Wąwozowej jest utrzymywana od 2008 r., miasto nie ma funduszy na budowę i nie toczą się żadne przygotowania. Wygląda więc na to, że inwestycja nie zostanie zrealizowana – tym bardziej, że pobliski parking P+R przy metrze Stokłosy rzadko się zapełnia, a parking P+R przy metrze Imielin zamknięto z uwagi na słabe wykorzystanie. Tym bardziej zapewne zależy więc miastu na wynegocjowaniu od dewelopera budowy ogólnodostępnego parkingu na kilkaset aut.

Podcast Architektoniczny
Piotr Grochowski. Architekt, który bywa przedsiębiorcą
Murator Plus Google News