Jak założyć jednoosobową firmę budowlaną? Co trzeba wiedzieć przed założeniem firmy?

2022-09-20 21:57
Zakładanie firmy
Autor: archiwum muratordom Wcześniejsza analiza zasad, na jakich można prowadzić jednoosobową firmę, określi mechanizm postępowania przy zakładaniu działalności gospodarczej

Założenie firmy budowlanej, zaczynając od jednoosobowej działalności gospodarczej, nie jest trudne. Można to zrobić tradycyjnie, odwiedzając poszczególne urzędy, można też skorzystać z narzędzi dostępnych przez internet albo z oferty wielu banków, które deklarują, że wyręczą w tym swojego klienta. A zatem mniej ważne jest, w jaki sposób założymy firmę budowlaną, od tego jaki mamy pomysł na prowadzenie takiej firmy. Jakie kwestie trzeba rozstrzygnąć zanim oficjalnie założysz firmę budowlaną?

Przy pogłębiającej się specjalizacji w budownictwie, fachowcy w swojej dziedzinie w rozlicznych zawodach budowlanych (tych oficjalnych i nie tylko) są dzisiaj na wagę złota, ale nie oznacza to, że znajdą oni posadę na etat w dużych firmach budowlanych. Specjaliści są potrzebni w określonych etapach procesu budowlanego, więc duzi pracodawcy niechętnie chcą ich mieć na stałe, ponosząc koszty zatrudnienia nawet wówczas, gdy nie ma dla nich pracy. Stąd rozwinął się łańcuch podwykonawców w budownictwie, którymi są jednoosobowe firmy, firmy mikro, małe, średnie, a nawet duże firmy budowlane. To w dużym skrócie wygodne i tańsze – zlecam zadanie, dostaję fakturę, płacę. Z kolei druga strona podejmuje się wykonania zadania, wystawia fakturę, dostaje pieniądze i szuka kolejnej pracy. Jak działalność będzie się dobrze rozwijać, zawsze można na początek zatrudnić pracownika (na etat lub zlecenie), stając się firmą mikro, a potem firmą małą, średnią, a nawet dużą…

Jak założyć firmę budowlaną – pierwsze decyzje

Wcześniejsza analiza zasad, na jakich można prowadzić jednoosobową firmę, określi mechanizm postępowania przy zakładaniu działalności gospodarczej.

Forma opodatkowania 

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej możesz wybrać jedną z następujących form opodatkowania podatkiem dochodowym:

  • na zasadach ogólnych – skala podatkowa 12 i 32%
  • na zasadach ogólnych – podatek 19% (tzw. podatek liniowy)
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
Za 2 lata założysz firmę tylko online

Koniec  z papierowym wnioskiem o rejestrację firmy w CEIDG. Ma to zmienić nowelizacja ustawy o CEIDG, którą przygotowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Ułatwienia mają dotyczyć także założenia spółek cywilnych, zmian dla pełnomocników i usprawnień przepisów dotyczących syndyka. Najważniejszą zmianą jest pełna cyfryzacja zakładania działalności gospodarczej na biznes.gov.pl i odejście od składania wniosków papierowych podczas rejestracji firmy w CEIDG.

Zamiar prowadzenia działalności trzeba zgłosić do urzędu skarbowego i podać na jakiej zasadzie firma będzie się rozliczać. Przy założeniu firmy na stronie biznes.gov.pl i wypełnienie wpisu do CEIDG online ZUS i Urząd Skarbowy automatycznie dostają informację o rozpoczęciu działalności.

Początek działalności

We wniosku o rejestrację firmy trzeba będzie wpisać konkretną datę rozpoczęcia działalności. Firmą powinno się rejestrować wtedy, gdy mamy zabezpieczone środki na start. Wraz z rejestracją firmy uruchamiają się obowiązki przedsiębiorcy m.in. opłacania składek ZUS (można również korzystać z ulgi ZUS na start (6 miesięcy bez składek ZUS na ubezpieczenia społeczne). Odnośnie rodzaju ubezpieczeń (kogo i na jakich zasadach) trzeba złożyć odpowiednie zgłoszenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Warto też przemyśleć nazwę dla firmy.

Rejestrując firmę, trzeba jej działalność opisać odpowiednimi kodami PKD. Dla firmy, która będzie się zajmować usługami remontowo-budowlanym są następujące numery PKD:

43.31.Z  tynkowanie43.32.Z  zakładanie stolarki budowlanej43.33.Z  posadzkarstwo, tapetowanie i oblicowywanie ścian43.34.Z  malowanie i szklenie43.39.Z  wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych41.10.Z  realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków41.20.Z  roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych

Tynkowanie ścian
Autor: M. Bykowski Firma budowlana specjalizująca się w tynkowani ma numer PKD 43.31.Z

Rachunkowość

Trzeba podjąć decyzję, w jakiej formie będzie prowadzona ewidencja księgowa. Czy w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR) czy w formie ksiąg rachunkowych. Po przekroczeniu limitu 2 mln euro trzeba wprowadzić pełną księgowość, czyli księgi rachunkowe – dają pełny obraz stanu finansowego firmy.

Ewidencję księgową można prowadzić samemu, korzystnie jest zawrzeć umowę z biurem rachunkowym (księgowym) i nie martwić się terminami, obowiązkowymi przelewami do urzędu skarbowego i do ZUS, czy bieżącymi rozliczeniami. Księgowy podpowie też, co i gdzie trzeba zgłosić gdy firma zacznie się rozrastać. Prowadząc księgowość we własnym zakresie trzeba pamiętać o przechowywaniu dokumentów przez 5 lat od zakończenia danego roku podatkowego. KPiR trzeba zakładać nową na każdy rok, na jej podstawie co miesiąc lub kwartał ustala się dochód i zaliczki na podatek dochodowy, który wpłaca się do urzędu skarbowego. W prowadzeniu ksiąg rozrachunkowych pomagają specjalne programy komputerowe.

Do rejestru REGON (Krajowy Rejestr Urzędowych Podmiotów Gospodarki Narodowej) wpisywane są wszystkie podmioty gospodarcze działające na terenie kraju. Prowadzi go Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.

Konto firmowe

Przepisy nie nakazują wprost, że trzeba mieć oddzielne konto firmowe. Można posługiwać się indywidualnym rachunkiem osobistym lub rachunkiem wspólnym (z małżonkiem). Trzeba jednak pamiętać, że wszystkie pieniądze zgromadzone na rachunku organa skarbowe mogą traktować jako firmowe. Jeżeli zadeklarowaliśmy, że firma będzie podatnikiem VAT, to w świetle najnowszych przepisów założenie konta firmowego jest konieczne. Trzeba je bowiem zarejestrować w wykazie nazwanym Białą Listą Podatników VAT, ponadto dla rozliczeń obciążonych podatkiem VAT zaczęła obowiązywać mechanizm podzielonej płatności (MPP lub z ang. Split Payment), gdzie naliczony podatek VAT będzie gromadzony na wydzielonym koncie płatnika.

Większość banków przy otwieraniu konta firmowego wymaga dostarczenia:

  • zaświadczenia (ksero i oryginał do wglądu) o wpisie do CEiDG
  • dowodu osobistego
  • pieczątki firmowej

Trzeba poinformować urząd skarbowy o założeniu rachunku firmowego, ewentualnie złożyć wniosek na formularzu CEiDG-1 o wpisaniu konta firmowego na Białą Listę.

Konto firmowe wiąże się z bankami, które ostatnio w ramach konkurencji bardzo aktywnie oferują pomoc w założeniu firmy. Obiecują wyręczyć klientów we wszystkich formalnościach, oczywiście pod warunkiem, że w banku zostanie otwarty rachunek. Gdy zdecydujemy się założyć firmę budowlaną z pomocą banku, sprawdźmy kilka ofert i dobrze dopytajmy o zasady i opłaty konta firmowego, gdy skończy się okres promocji.

Jak założyć firmę budowlaną – zgłoszenie w CEIDG

Rejestracji firmy możemy dokonać przez Internet poprzez formularz na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W formularzu CEIDG informujemy Urząd Skarbowy o wybranej formie opodatkowania, rodzaju prowadzonej dokumentacji księgowej, czy chcemy być czynnym podatnikiem VAT (jeśli tak, trzeba również wypełnić formularz VAT-R. Podatnikiem VAT opłaca się być, gdy do prowadzenia działalności będą wykorzystywane materiały lub usługi obciążone VAT, a takie akurat w budownictwie są powszechne.

Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej poprzez wypełnienie wniosku CEIDG-1 jest równoznaczne z:

  • oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania
  • zgłoszeniem płatnika ubezpieczeń społecznych
  • zgłoszeniem do Urzędu Skarbowego w sprawie PIT
  • uzyskaniem wpisu do rejestru REGON

Quiz. Czy znasz podstawowe terminy bankowe? Sprawdź to!

Terminy bankowe
Pytanie 1 z 11
ELIXIR to:
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany