Wrompa, czyli największa w Polsce pompa ciepła, czerpiąca energię ze ścieków, powstaje we Wrocławiu

We Wrocławiu powstaje największa w Polsce instalacja do pozyskiwania energii cieplnej ze ścieków. Wrompę, bo tak ją nazwano, budują we Wrocławiu na terenie przepompowni ścieków Port Południe. Właśnie zakończono budowę ścian szczelinowych sięgających 26 metrów w głąb ziemi. Widać już część naziemnej części inwestycji. Jej wykonawcą jest firma Strabag.
Spis treści
- We Wrocławiu powstaje największa systemowa pompa ciepła w Polsce
- Instalacja Wrompa będzie się mieściła na ponad 1200 m²
- Postępy prac na budowie wrocławskiej Wrompy
- Dekarbonizacja wrocławskiego systemu ciepłowniczego
- Mniejsza produkcja energii z węgla, mniej CO2 w powietrzu
We Wrocławiu powstaje największa systemowa pompa ciepła w Polsce
Wrompa ma być największą systemową pompą ciepła w Polsce. Po uruchomieniu w 2024 roku będzie stanowić ważny element nowoczesnego systemu ciepłowniczego we Wrocławiu pokrywając do 5 proc. rocznego zapotrzebowania klientów ciepła sieciowego w mieście.
Ta innowacyjna instalacja pozwalająca odzyskiwać ciepło z odpadów komunalnych jest budowana na terenie przepompowni ścieków Port Południe. Z systemem ciepłowniczym Fortum zostanie połączona siecią o długości kilometra i średnicy pół metra.
Projekt Wrompa w sumie będzie kosztować około 100 mln złotych. Inwestycja uzyskała dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego w kwocie 18 mln złotych oraz ze środków budżetu państwa w kwocie 3 mln złotych. Projekt realizuje Fortum we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji we Wrocławiu.
Instalacja Wrompa będzie się mieściła na ponad 1200 m²
Skończona Wrompa będzie obejmowała 1 202,23 metrów kwadratowych przestrzeni użytkowej. Planowane zakończenie konstrukcji stanu surowego obiektu nastąpi w styczniu 2024, a zakończenie całości budynku jest planowane na maj 2024. Zostanie oddana do użytku w czwartym kwartale 2024 roku.
Inwestycja obejmuje budowę pompy ciepła o mocy 12,5 MW – to tysiąc razy więcej niż typowa pompa ciepła do domu jednorodzinnego - wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, co umożliwi pozyskiwanie ekologicznego ciepła ze ścieków komunalnych i deszczowych głównie z centralnej i południowej części Wrocławia. Wrompa to pierwszy krok na drodze do odejścia od paliw kopalnych w wytwarzaniu ciepła dla wrocławian – mówi Mariusz Dzikuć, dyrektor ds. rozwoju w Fortum.

Postępy prac na budowie wrocławskiej Wrompy
Postępy prac widać już na budowie tego innowacyjnego obiektu. Jak informuje Fortum, zakończono właśnie budowę ścian szczelinowych sięgających 26 metrów w głąb ziemi. Pomogą one w zatrzymaniu dopływu wód gruntowych. Z wykopu została wybrana ziemia i wypompowano wody gruntowe. Na głębokości 13 metrów wylana została warstwa chudego betonu, na której układane są zbrojenia płyty fundamentowej. Na tym poziomie znajdą się instalacje do podczyszczania ścieków.
Dekarbonizacja wrocławskiego systemu ciepłowniczego
Obecnie wrocławski system ciepłowniczy oparty jest w 100 proc. na spalaniu węgla i wymaga dużych zmian w kierunku dekarbonizacji. Oprócz zmiany paliw, ważnym elementem procesów dekarbonizacyjnych jest wykorzystanie ciepła odpadowego. Takie ciepło można odzyskiwać z serwerowni, procesów produkcyjnych, ale też ze ścieków.
Współpraca z Fortum pozwoli wykorzystywać ścieki nieoczyszczone jako źródło ciepła dla miejskiego systemu ciepłowniczego. Odzysk energii zredukuje zużycie węgla w produkcji ciepła dla wrocławian. To nasz wspólny krok w jeszcze lepszą przyszłość stolicy Dolnego Śląska – mówi Witold Ziomek, prezes zarządu MPWiK S.A. we Wrocławiu.
Mniejsza produkcja energii z węgla, mniej CO2 w powietrzu
Jak przekonuje inwestor, dzięki zastosowaniu pompy ciepła zasilanej energią elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł energii, możliwe będzie zmniejszenie produkcji energii cieplnej z wykorzystaniem węgla o 364 tysiące GJ rocznie. Dzięki temu każdego roku uda się uniknąć emisji niemal 35 tysięcy ton dwutlenku wegla oraz innych szkodliwych substancji - SO2, NOx i pyłów.
Czytaj też:
- Czesi zaczynają budowę autostrady D11, która połączy się z naszą ekspresową S3
- Autostrada A1 do remontu za pół miliarda złotych i to przez pięć najbliższych lat
- Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej w budowie. Kiedy pojedziemy nową S6?
- Opera Śląska w Bytomiu już po kapitalnym remoncie. To teraz najnowocześniejsza scena w Polsce