Ul. Ciszewskiego-bis jednak powstanie? Warszawa znów próbuje połączyć Wilanów z Ursynowem

2024-03-13 15:34
Początek przyszłej ul. Ciszewskiego-bis w Warszawie
Autor: Wistula/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0/no changes Początek przyszłej ul. Ciszewskiego-bis w Warszawie od strony Ursynowa.

Ul. Ciszewskiego-bis w Warszawie, planowana od dekad, ma być nowym połączeniem drogowym między Ursynowem a Wilanowem. Z inwestycją są jednak problemy od lat, m.in. z powodu protestów części mieszkańców. Obecnie projektowanie ulicy – już raz zaprojektowanej – toczy się od nowa.

Szkoła Budowania Lekcja 7 - Nowoczesna kotłownia

Spis treści

  1. Ul. Ciszewskiego-bis między Ursynowem a Wilanowem. Powstaje nowy projekt
  2. Kiedy przedłużenie Ciszewskiego w Warszawie? Termin mocno niepewny
  3. Jaka będzie ul. Ciszewskiego-bis w Warszawie?
  4. Czemu część mieszkańców nie chce ul. Ciszewskiego-bis?

Ul. Ciszewskiego-bis między Ursynowem a Wilanowem. Powstaje nowy projekt

Pod roboczą nazwą Ciszewskiego-bis kryje się planowana w Warszawie ulica, która ma połączyć Ursynów i Wilanów. Choć dzielnice sąsiadują ze sobą, a miejscami dzieli je mniej niż 1,5 km, rozdziela je stroma skarpa warszawska, przez co są słabo skomunikowane. Ul. Ciszewskiego-bis, planowana na przedłużeniu istniejącej ul. Ciszewskiego, ma stworzyć nowe połączenie międzydzielnicowe.

Planowana lokalizacja ul. Ciszewskiego-bis w Warszawie
Autor: Dane mapy: Google 2024 Planowana lokalizacja ul. Ciszewskiego-bis w Warszawie Link: Kliknij, aby powiększyć

Z inwestycją od lat są jednak problemy. Choć ulica planowana jest od lat 80. XX w., jej budowa wciąż nie ruszyła, gdyż protestuje przeciwko niej część mieszkańców oraz ekologów. Jak informuje serwis haloursynow.pl, chodzi głównie o mieszkańców osiedla Wzgórze Słowików, obok którego nowa droga miałaby przebiegać. W 2020 r. Ciszewskiego-bis miała już nawet pozwolenie na budowę, ale zostało ono uchylone przez ówczesnego wojewodę mazowieckiego.

W międzyczasie zdezaktualizował się także gotowy już projekt budowlany, który wymaga teraz poprawienia. We wrześniu 2023 r. miasto wybrało firmę, która na nowo zaprojektuje ul. Ciszewskiego-bis. Firma JPPC Polska do połowy 2025 r. przygotuje nowe projekty oraz uzyska wszystkie wymagane pozwolenia umożliwiające rozpoczęcie inwestycji. Koszt powtórnego etapu projektowego to nieco ponad 1 mln zł.

Kiedy przedłużenie Ciszewskiego w Warszawie? Termin mocno niepewny

Aktualnie Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta zakłada, że Ciszewskiego-bis powstanie w latach 2026–2028. To jednak termin mocno niepewny, gdyż zakłada, że nie będzie dalszych protestów i odwołań – a najprawdopodobniej się pojawią. Miasto podkreśla jednak, że nowa droga jest potrzebna w celu lepszego skomunikowania Ursynowa i Wilanowa.

– Budowa ulicy przewidziana została w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (...). Na odcinku od ul. Kiedacza do al. Rzeczypospolitej nie istnieje obecnie żadna droga. Są to tereny „otwartej strefy ochrony systemu przyrodniczego miasta”, na których znajdują się drzewa, łąki i pastwiska oraz coraz liczniejsze tereny zabudowy jednorodzinnej – informowali urzędnicy jeszcze w 2020 r.

Lokalizacja przyszłej ul. Ciszewskiego-bis w Warszawie
Autor: Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych Lokalizacja przyszłej ul. Ciszewskiego-bis w Warszawie. Link: Kliknij, aby powiększyć

Jaka będzie ul. Ciszewskiego-bis w Warszawie?

Ul. Ciszewskiego-bis w Warszawie będzie mieć 1,4 km długości i połączy ul. Ciszewskiego w dzielnicy Ursynów z al. Rzeczypospolitej w dzielnicy Wilanów. Według zapowiedzi ulica będzie mieć:

  • dwa pasy ruchu (po jednym w każdym kierunku),
  • drogi dla rowerów po obu stronach,
  • chodniki po obu stronach,
  • jezdnię z mostem nad Rowem Wolica,
  • przejście pieszo-rowerowe pod Ciszewskiego-bis w ciągu ul. Orszady,
  • małe ronda na skrzyżowaniach Ciszewskiego-bis z ul. Kiedacza, Rzodkiewki i Zdrowej.

Ulica miałaby zatem mieć lokalny charakter i służyć głównie do codziennych podróży międzydzielnicowych.

Czemu część mieszkańców nie chce ul. Ciszewskiego-bis?

Sprzeciw części mieszkańców wobec budowy ul. Ciszewskiego-bis ma kilka źródeł. Przeciwnicy inwestycji podnoszą najczęściej następujące argumenty:

  • nowa droga przebiegać ma przez cenne przyrodniczo tereny skarpy warszawskiej, co budzi sprzeciw ekologów,
  • wybudowanie drogi oznaczałoby pogorszenie warunków życia mieszkańców bloków przy jej trasie,
  • budowa Ciszewskiego-bis nie jest już potrzebna, gdyż w międzyczasie powstały inne połączenia drogowe między Ursynowem a Wilanowem (m.in. Południowa Obwodnica Warszawy),
  • uzyskana dla inwestycji tzw. decyzja środowiskowa nie powinna była zostać wydana z powodu urzędniczych błędów (tu sąd przyznał rację skarżącym i w 2022 r. unieważnił ostatecznie dokument).

Zwolennicy inwestycji wskazują z kolei, iż między Wilanowem a Ursynowem wciąż jest zaledwie kilka połączeń drogowych, które nowa droga pozwoli odciążyć. Podkreślają też, że mieszkańcy osiedli położonych przy trasie Ciszewskiego-bis wiedzieli o planach budowy tej drogi, gdy kupowali mieszkania, gdyż była to informacja publicznie dostępna.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Tekst sponsorowany

Czytaj więcej