Tunel pod Ursynowem w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy przekopany

2020-07-29 11:37 Materiał partnerski Dominika Merek Marzena Sarniewicz
Tunel pod Ursynowem
Autor: Soletanche Polska Budowa tunelu pod Ursynowem realizowana była tzw. metodą odkrywkową, polegającą na wykonaniu wykopu zabezpieczonego przez odpowiednie konstrukcje wsporcze, czyli ściany szczelinowe oraz strop rozpierający

Tunel pod Ursynowem przebity. Jest to największy tunel w Warszawie wykonany w technologii ścian szczelinowych oraz najdłuższy tego typu obiekt w Polsce. Wykonawcą fundamentowania specjalistycznego jest firma Soletanche Polska, która już 31 lipca zaprasza na film z pierwszego przejazdu tunelem pod Ursynowem. Dowiedz się jak przebiegała budowa tunelu pod Ursynowem.

Spis treści

  1. Film z pierwszego przejazdu przez tunel pod Ursynowem
  2. Konstrukcja oraz technologia budowy tunelu Ursynów
  3. Aktualności z budowy tunelu pod Ursynowem
  4. Etapy budowy tunelu pod Ursynowem
  5. Harmonogram budowy tunelu pod Ursynowem
  6. Tunel Ursynów - mapa
  7. Koncepcja parku jaki powstanie nad tunelem Ursynów

Film z pierwszego przejazdu przez tunel pod Ursynowem

Jeśli jesteście ciekawi jak aktualnie wygląda tunel pod Ursynowem i chcecie zobaczyć skalę wykonywanych prac, firma Soletanche zaprasza na pierwszy przejazd tunelem już 31 lipca. W roli przewodnika Dawid Skowroński, Kierownik Robót Soletanche Polska.

Zakończenie budowy Południowej Obwodnicy Warszawy pozwoli na bezkolizyjny przejazd przez miasto tunelem pod Ursynowem oraz nowym Mostem Południowym na Wiśle. Południowa Obwodnica Warszawy to fragment trasy S2. Dzięki budowie POW kierowcy ominą centrum stolicy. Inwestycja skróci też czas przejazdu pomiędzy dzielnicami Warszawy. Aktualnie realizowany jest ostatni, wschodni, odcinek - od węzła Puławska do węzła Lubelska z podziałem na trzy zadania:

  • zadanie A od węzła Puławska (bez węzła) do węzła Przyczółkowa (bez węzła) o długości ok. 4,6 km;
  • zadanie B od węzła Przyczółkowa (z węzłem) do węzła Wał Miedzeszyński (z węzłem) o długości ok. 6,5 km;
  • zadanie C od węzła Wał Miedzeszyński (bez węzła) do węzła Lubelska (bez węzła) o długości ok. 7,5 km.

Odcinki S2, które zostały zrealizowane wcześniej to:

  • zachodni odcinek, który zaczyna się tuż za węzłem Konotopa, położonym na końcu zachodniego wlotu autostrady A2 do Warszawy, a kończy przed węzłem Lotnisko;
  • środkowy odcinek - od ul. Puławskiej do węzła Lotnisko oraz trasa N-S (S79) od węzła Lotnisko do ul. Marynarskiej.

Wykonawcy odcinka Puławska - Lubelska stanęli przed wieloma poważnymi wyzwaniami. Jedno z nich to poprowadzenie drogi, w ciągu której powstał tunel drogowy, pod tunelem I linii metra. Zadanie udało się zrealizować bez wstrzymania ruchu podziemnej kolei. W artykule wiele szczegółów dotyczących budowy tunelu pod Ursynowem.

Planowany termin zakończenia budowy odcinka Puławska - Lubelska Południowej Obwodnicy Warszawy to III kwartał 2020 roku.

Konstrukcja oraz technologia budowy tunelu Ursynów

Odcinek tunelowy przebiegający przez Ursynów to zadanie A w ramach budowy Południowej Obwodnicy Warszawy. Wykonawcą jest firma Astaldi S.p. A. Za fundamentowanie specjalistyczne w technologii ścian szczelinowych odpowiedzialna jest m.in. firma Soletanche Polska.

Tunel, który powstał pod Ursynowem ma długość 2,3 km. Obiekt zbudowany jest z trzech naw: wschodniej, prowadzącej w kierunku Skarpy Wilanowskiej, trasy Mostu Południowego oraz dzielnicy Wawer, zachodniej, prowadzącej w stronę dzielnicy Włochy i Bemowo oraz środkowej, wentylacyjnej, znajdującej się pomiędzy tymi dwiema nawami. W nawach zewnętrznych kierowcy będą mieli do dyspozycji po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny.

Do budowy tunelu zużyto 36 464 ton stali oraz 409 826 m³ betonu. Obiekt realizowany był tzw. metodą odkrywkową, polegającą na wykonaniu wykopu zabezpieczonego przez odpowiednie konstrukcje wsporcze, czyli ściany szczelinowe oraz strop rozpierający. Wydobywanie ziemi z wnętrza tunelu wykonywane było metodą podstropową (mediolańską). W dużym skrócie, polega ona na wykonaniu ścian szczelinowych lub palisad, na których opierany jest docelowy lub tymczasowy strop, spod którego sukcesywnie wybierany jest grunt. Podobna metoda wykorzystywana jest do budowy wszystkich stacji centralnego odcinka II linii metra.

Aktualności z budowy tunelu pod Ursynowem

Obecnie wykonawca zajmuje się pracami wykończeniowo-sanitarnymi. Zakończono budowę płyty stropowej. Do zabetonowania pozostały jedynie niewielkie otwory technologiczne (9 z 11), które wykorzystywano do wydobywania ziemi spod stropu. Systematycznie zasypywane są kolejne segmenty stropu na powierzchni tunelu. Nad częścią budowli teren został już zagospodarowany.

Płyta denna, którą zaprojektowano na ok. 1/2 długości tunelu, została wykonana (zabetonowana) w 40%, a w kolejnych 20 zazbrojona. Trwają prace związane ze zbrojeniem pozostałej części.

Na bieżąco wykonywane są roboty budowlane związane z budową ścian żelbetowych, przejść awaryjnych, stropów łukowych, fundamentów zabudowy chodnikowej wewnętrznej, nisz alarmowych oraz odwodnieniem tunelu. Trwają też ostatnie prace wykończeniowe związane z równaniem i myciem ścian tunelu oraz przygotowywaniem ich do odbiorów technicznych. Wszystkie prace prowadzone są bez konieczności wstrzymywania ruchu.

Przywracany jest też istniejący przed budową układ ulic i parkingów. Kierowcy mogą korzystać już z nowego fragmentu jezdni ul. Płaskowickiej.

Etapy budowy tunelu pod Ursynowem

  • I - od ul. Pileckiego do ul. Stryjeńskich
  • II - od ul. Stryjeńskich do ul. Braci Wagów
  • III - od ul. Braci Wagów do Alei KEN (Komisji Edukacji Narodowej)
  • IV - od Al. KEN do ul. Rosoła i tzw. Skarpy Wilanowskiej

Firma Soletanche Polska prace budowlane przy realizacji ścian szczelinowych rozpoczęła w kwietniu 2018 roku, a zakończyła we wrześniu 2019. Za realizację inwestycji na odcinku A odpowiadał zespół w składzie: Kamila Miłoch i Michał Łojewski, inżynierowie budowy, pod kierownictwem Dawida Skowrońskiego, kierownika robót, Soletanche Polska.

Tunel Ursynów Południowa Obwodnica Warszawy
Autor: Soletanche Polska Przy realizacji zadania A wschodniego odcinka POW, w tym tunelu na Ursynowie, wykorzystano ponad 10 000 m ścian szczelinowych. Firma Soletanche wykonała 3832 m tych ścian (fot. październik 2019)

Harmonogram budowy tunelu pod Ursynowem

  • Prace budowlane rozpoczęły się od przezbrojenia terenu i usunięcia występujących na nim kolizji, m.in. gęstej sieci elektrycznej i sanitarnej. Jednym z największych wyzwań były prace prowadzone w kolizji z I linią metra, która przecinała plac budowy tunelu. Szczególnie, że wszystkie prace realizowane były pod działającą linią kolei podziemnej.
  • Następnie wykonano wykop do odpowiedniej rzędnej, na której m.in. firma Soletanche Polska wykonała murki prowadzące niezbędne do wykonania ścian szczelinowych. Na poziomie, z którego głębiono ściany docelowo powstał również tzw. strop rozpierający, który miał za zadanie nadać stateczność ścianom.
  • Kolejną fazą było głębienie, zbrojenie i betonowanie ścian szczelinowych. Soletanche wykonało tu 670 sekcji. Dodajmy, że średnia długość jednego panela to 6,5 m, a głębokość sekcji na odcinku realizowanym przez Soletanche waha się od 12 do 20 m. Zmienne głębokości posadowienia poszczególnych sekcji wynikają ze zróżnicowanych warunków gruntowych na terenie budowy tunelu. W najgłębszym miejscu, tj. pod tunelem I linii metra ściany szczelinowe mają wysokość 29 m.
Warstwy geologiczne gruntu na terenie budowy tunelu
  • od 0 do 3 m głęb. - piaski drobne oraz gliniaste
  • od 3 do 12 m - gliny piaszczyste oraz piaski gliniaste
  • od 12 do 20 m - piaski średnie oraz piaski drobne
  • od 12 do 14 m p.p.m. - zwierciadło wody
  • Następnym etapem prac przy budowie tunelu pod Ursynowem było zbrojenie i betonowanie stropu rozpierającego.
  • Kolejne prace również przebiegały sukcesywnie. Ziemia wybierana była stopniowo spod stropu wraz z powstawaniem kolejnych odcinków tunelu. Prace budowlane przebiegały jednocześnie w kierunku zachodnim i wschodnim. Równolegle powstawała zbrojona płyta fundamentowa.

Tunel Ursynów - mapa

Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, a wychodzić na skarpie za ul. Nowoursynowską.

Tunel pod Ursynowem - mapa
Autor: GDDKiA Mapa poglądowa postępu prac przy budowie tunelu na Ursynowie Link: Kliknij i powiększ
WAŻNE - POW to zmniejszenie hałasu i emisji CO₂

Dynamiczny rozwój miast to coraz więcej użytkowników dróg, a co za tym idzie problemy z przemieszczaniem i korki. Jednak najgroźniejszym efektem ubocznym jest smog. Redukcja emisji CO₂ to globalny problem. Dlatego tak ważne jest inwestowanie w odpowiednią infrastrukturę drogową oraz rozwój transportu kolejowego i publicznego. Dzięki inwestycjom tj. Południowa Obwodnica Warszawy czy kolejne linie metra znacząco poprawia się komfort życia w Warszawie. Odcinek tunelowy POW to przykład na to, w jakim kierunku powinny się rozwijać inwestycje infrastrukturalne w dużych miastach. Trasa szybkiego ruchu ukryta w tunelu przyczynia się nie tylko do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska, ale także obniża poziom hałasu. Ponadto, niepodważalną zaletą takiej inwestycji jest możliwość zagospodarowania naziemnej części tunelu. Nad trasą mogą powstać ścieżki pieszo-rowerowe oraz tereny zielone, tak potrzebne w mieście.

Koncepcja parku jaki powstanie nad tunelem Ursynów

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej