Tak wypiękniał dworzec PKP w Ożarowie Mazowieckim. Imponująca modernizacja z ekologią w tle

2024-05-13 14:46

Najstarsza część dworca PKP w Ożarowie Mazowieckim pod Warszawą pamięta jeszcze XIX wiek i przed modernizacją niestety dało się to odczuć. Przestarzała stacja kolejowa zmieniła się jednak nie do poznania, zyskując tak na wyglądzie, jak i na funkcjonalności. Prezentujemy przemianę dworca w cyklu „Metamorfozy na Plus”.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Spis treści

  1. Modernizacja dworca PKP w Ożarowie Mazowieckim. Największych zmian nie widać gołym okiem
  2. Historia dworca w Ożarowie Mazowieckim. Dwa budynki dzieli tylko ok. 30 lat
  3. Modernizacja dworca PKP w Ożarowie Mazowieckim. Wojenna historia dała o sobie znać
  4. Pompa ciepła, udogodnienia dla niepełnosprawnych i podziemny zbiornik
  5. Metamorfoza za niemal 127 mln zł. Efekty robią wrażenie
  6. Inne „Metamorfozy na Plus”. Zobacz najbardziej spektakularne przemiany!

Modernizacja dworca PKP w Ożarowie Mazowieckim. Największych zmian nie widać gołym okiem

Modernizacje historycznych budynków kojarzą się zwykle z imponującymi, przykuwającymi wzrok inwestycjami. Nie mniej wartościowe są jednak także remonty mniej spektakularne – tym bardziej, że skromne bywają nieraz tylko z pozoru.

Tak było w przypadku stacji kolejowej w Ożarowie Mazowieckim (woj. mazowieckie), wyremontowanej w latach 2022–2023. Budynek nie tylko wypiękniał, ale też zyskał nowoczesne rozwiązania dla pasażerów, a do tego stał się bardziej dostępny i ekologiczny. Zakres prac był większy, niż widać na pierwszy rzut oka, a efektem było przekształcenie dwóch zaniedbanych budynków z przełomu XIX i XX w. w obiekt wygodny, funkcjonalny i stanowiący ozdobę miasta.

– W cyklu „Metamorfozy na Plus” prezentujemy przedsięwzięcia, dzięki którym zapomniane historyczne obiekty i wnętrza otrzymują drugie życie za sprawą pasjonatów, racjonalnych biznesmenów, rzetelnych samorządowców, czy wreszcie – niespokojnych dusz... Wszyscy oni ożywiają dzięki swoim wizjom dorobek umysłów i rąk pokoleń architektów, inwestorów i budowniczych, którzy na placu budowy zostawili przed laty nadzieję, że ich dzieło ucieszy w odległej przyszłości jeszcze niejedno oko…

Historia dworca w Ożarowie Mazowieckim. Dwa budynki dzieli tylko ok. 30 lat

Choć laik zgadywałby pewnie, że tylko ceglana część budynku dworca jest historyczna, a biała dobudówka powstała współcześnie, oba obiekty powstały w odstępie zaledwie 30–40 lat. Wyższa, starsza część dworca zbudowana została w 1890 r., zaś część niższa – w latach 20. XX w. Stacja kolejowa w Ożarowie Mazowieckim była pierwszą na otwartej w 1902 r. linii kolejowej z Warszawy do Łowicza. Była wykorzystywana zarówno do ruchu pasażerskiego, jak i towarowego.

We wrześniu 1939 r. stacja i jej okolice zostały zbombardowane przez Niemców, by zatrzymać jadący tędy pociąg z amunicją dla broniącej się przed napaścią Warszawy. Budynki dworca na szczęście przetrwały ten atak. Po wojnie Ożarów Mazowiecki odgrywał istotną rolę w handlu płodami rolnymi. Okolice stacji kolejowej rozwijały się – w czasach PRL-u w różnych okresach działały tu sklepy, kiosk i kwiaciarnia. Od lat 60. przed stacją niemal nieprzerwanie działał postój taksówek.

Przez większość swojego istnienia dworzec przechodził jedynie doraźne remonty i u progu XXI w. jego stan był już nie najlepszy. Z punktu widzenia obsługi pasażera budynki były po prostu przestarzałe, był też problem z dostępnością dla osób z niepełnosprawnościami.

Modernizacja dworca PKP w Ożarowie Mazowieckim. Wojenna historia dała o sobie znać

Plan modernizacji stacji kolejowej w Ożarowie Mazowieckim został ogłoszony przez PKP PLK na początku 2022 r. Unowocześnione miały zostać nie tylko same budynki, ale też perony oraz układ torowy. Przewidziano likwidację kładki nad torami, a za to wybudowanie przejścia podziemnego dla podróżnych. Przemianę miało przejść także otoczenie stacji.

– Na stacji w Ożarowie Mazowieckim dwa nowe wyspowe perony zastąpią jeden stary. Będą wyposażone w funkcjonalne oświetlenie, tablice informacyjne, ławki oraz nowe wiaty, które swoją formą i kształtem będą nawiązywały do pierwotnego zadaszenia stacji. Dotychczasowy peron i wiata zostaną rozebrane – informowało w marcu PKP PLK.

Rozbiórka oryginalnej „skrzydlatej” wiaty, tak charakterystycznej dla wielu podmiejskich stacji kolejowych w okolicach Warszawy, wzbudziła kontrowersje i protesty wśród części mieszkańców. Mimo to rozpoczęte 13 marca 2022 r. prace zrealizowano zgodnie z planem. Podczas prac ziemnych odnaleziono ślady po bombardowaniu z 1939 r.

– Odnaleziono 1201 sztuk amunicji artyleryjskiej, z czasów II wojny światowej. Oczyszczeniem terenu pod realizowane roboty zajęli się wyspecjalizowani saperzy cywilni oraz wojsko – podawało PKP PLK w 2023 r. – Z ustaleń historyków wynika, że odnalezione podczas prac niewybuchy pochodzą ze zbombardowanego we wrześniu 1939 r. polskiego pociągu (...).

Jeśli chodzi o budynki dworca, to przeprowadzony zakres prac był szeroki. Oba obiekty ocieplono od wewnątrz, jednocześnie modernizując wnętrza. W kwestii wyglądu wnętrz niższego obiektu, pełniącemu właściwe funkcje dworcowe (poczekalnia, kasy itp.) postawiono na minimalizm – biało-szarą kolorystykę z subtelnymi drewnianymi dodatkami. Wewnątrz wyższej budowli zaplanowano z kolei lokale na wynajem.

Przy budynkach pracowano także od zewnątrz. XIX-wiecznemu budynkowi przywrócono utracony z czasem detal architektoniczny, pojawiły się też lampy o wyglądzie nawiązującym do historycznego. Niższy budynek z początków XX w. otynkowano i pomalowano, a w oknach zamontowano kraty nawiązujące stylistycznie do okresu międzywojennego. Pojawił się też logotyp PKP oraz napis z nazwą stacji.

Pompa ciepła, udogodnienia dla niepełnosprawnych i podziemny zbiornik

W trakcie modernizacji zadbano m.in. o kwestie dostępności. Stacja została przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pojawiły się m.in.:

  • ścieżki prowadzące,
  • oznaczenia w alfabecie Braille’a,
  • dotykowy model dworca,
  • pochylnie dla wózków.

Stare tablice odjazdów zastąpiono nowymi, elektronicznymi, a kasy biletowe dostosowano do współczesnych wymogów. Dodatkowo przed dworcem pojawiły się nowe ławki i kosze na śmieci oraz wiaty rowerowe ze stojakami.

– Bezpieczne dojście do pociągów zapewnia udostępnione jeszcze w sierpniu przejście podziemne wyposażone w windy i schody. Łączy ono perony z dwiema stronami miasta. Obiekt zastąpił znajdującą się na stacji starą kładkę – wyjaśnia PKP PLK.

Nie zapomniano również o ekologii. Budynki dworca ocieplono od wewnątrz, co pozwoliło zachować ich pierwotny wygląd zewnętrzny. Dodatkowo wymieniono również stolarkę okienną i drzwiową. Pojawiło się także nowe, wydaje źródło ciepła, czyli pompa ciepła. Pod ziemią powstał z kolei zbiornik na deszczówkę, którą można następnie wykorzystać do podlewania roślinności.

Metamorfoza za niemal 127 mln zł. Efekty robią wrażenie

Zasadnicze prace modernizacyjne przy stacji PKP w Ożarowie Mazowieckim zakończyły się w połowie sierpnia 2023 r. Nowa stacja rozpoczęła obsługę pasażerów od 3 września 2023 r. W wyniku prac za blisko 127 mln zł podróżni zyskali nowoczesny obiekt, który zarazem nie zatracił swoich walorów historycznych.

Choć modernizacja nie była może tak widowiskowa, jak niektóre inne metamorfozy, które opisywaliśmy, jej efekty zdecydowanie robią wrażenie – komfort korzystania z obiektu wzrósł znacząco, a historyczne budynki zyskały całkiem nowe, choć nawiązujące do przeszłości wnętrza.

– Modernizacja stacji w Ożarowie Mazowieckim to kolejny projekt realizowany przez PLK SA w obrębie aglomeracji warszawskiej, który usprawni dojazd do stolicy. Przebudowa torów w obrębie stacji umożliwi wprowadzenie większej liczby pociągów i sprawniejsze przejazdy między Warszawą a Kutnem – podkreślał jesienią 2023 r. Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Inne „Metamorfozy na Plus”. Zobacz najbardziej spektakularne przemiany!

W naszym cyklu „Metamorfozy na Plus” odwiedzamy miejsca, w których współcześni wizjonerzy i inwestorzy przywracają do świetności dorobek swoich poprzedników. Do tej pory zwróciliśmy uwagę na:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej