Stargard czeka na koniec przebudowy wiaduktów kolejowych. Kiedy to nastąpi?

2024-02-08 11:49

Rozkopane od prawie 4 lat centrum Stargardu daje się we znaki mieszkańcom. Trwa tu przebudowa czterech wiaduktów kolejowych. Są utrudnienia drogowe i dla pieszych. Mieszkańcy pytają, kiedy skończy się ten horror w centrum miasta? PKP PLK zapewnia, że jeszcze w tym roku. Inwestycja w Stargardzie, to jeden z ostatnich elementów modernizacji linii Poznań – Szczecin.

Spis treści

  1. Remont wiaduktów i stacji w Stargardzie trwa już cztery lata
  2. Miasto i powiat interweniują w PKP PLK
  3. PKP PLK: Prace w Stargardzie przebiegają zgodnie z harmonogramem
  4. Będzie remont kolejnego wiaduktu w Stargardzie
  5. Kiedy koniec remontu wiaduktów kolejowych w Stargardzie?
  6. Prace na linii Poznań Szczecinem, inwestycja za 4 mld zł
  7. Modernizacja linii Poznań Szczecin – stan na 2024 rok

Remont wiaduktów i stacji w Stargardzie trwa już cztery lata

PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą przebudowę linii kolejowej Poznań - Szczecin. To ogromna, warta ponad 4 miliardy złotych inwestycja, dzięki której pasażerowie dostaną nowe przystanki, zostaną wyremontowane stacje i wiadukty. Po jej zakończeniu pociągi będą mogły tu mknąc z prędkością 160 km na godzinę. Na razie jednak w niektórych miastach, pasażerowie i mieszkańcy niecierpliwią się, ich zdaniem przedłużającymi się wciąż robotami. Dotkliwie inwestycję odczuwają zwłaszcza mieszkańcy Stargardu. Tu odbywa się bowiem przebudowa stacji kolejowej i czterech wiaduktów na terenie miasta. Najbardziej dotkliwa jest przebudowa wiaduktów w samym centrum Stargardu. Inwestycja wiąże się m.in. z zamknięciem przejazdu pod remontowanym wiaduktem. To ogranicza komunikację drogową i ruch pieszych.

Miasto i powiat interweniują w PKP PLK

Mieszkańcy interweniują w Urzędzie Miejskim, w mediach. Pytają, kiedy ten inwestycyjny koszmar dobiegnie końca.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Remont i zamknięcie przejazdu pod wiaduktami są uciążliwe. Bez wątpienia oddziałują na płynność ruchu aut i pieszych. W związku z tym, że mówimy o inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., nie mamy przełożenia na przebieg tego projektu. Działania i interwencje pozwalające poprawić sytuację były podejmowane i nadal będą inicjowane. Występujemy do inwestora za każdym razem po zgłoszeniu lub zauważeniu problemu związanego z realizowaną inwestycją. Mamy przekonanie, że istnieją narzędzia i rozwiązania pozwalające przyśpieszyć prace – powiedział nam Piotr Styczewski, rzecznik prasowy stargardzkiego Urzędu Miejskiego.

Jak twierdzi, samo miasto wykonało sporo takich działań. To m.in. zmiana organizacji ruchu w kilku miejscach, przebudowa drogi wewnętrznej dla stworzenia alternatywy przejazdu, sygnalizacja świetlna upłynniająca ruch, tymczasowe przejście dla pieszych, czy obwodnica północna miasta.

Już w 2021 roku prezydent Stargardu, starosta stargardzki oraz obie rady (miasta i powiatu) wystąpili z oficjalnym stanowiskiem do kolei. Było ono jasnym głosem, że inwestycja w Stargardzie musi być realizowana z uwzględnieniem nie tylko ruchu kolejowego, ale też potrzeb mieszkańców – pieszych i kierowców.

- Zaproponowaliśmy wówczas konkretne działania wyraźnie poprawiające sytuację na ulicach. Pozostajemy otwarci na współpracę z inwestorem i wspólne poszukiwanie rozwiązań, które doprowadzą do pomyślnego zakończenia modernizacji wszystkich wiaduktów. Ten projekt jest ważny dla dobrego funkcjonowania Stargardu. Nie mamy wiedzy na temat terminu zakończenia prac – kończy rzecznik.

PKP PLK: Prace w Stargardzie przebiegają zgodnie z harmonogramem

Co na to kolej? Jak twierdzi Bartosz Pietrzykowski, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., prace prowadzone na drugich połówkach wiaduktów w Stargardzie przebiegają zgodnie z deklarowanym przez wykonawcę harmonogramem.

Rozpoczęcie prac na drugiej połówce wiaduktu na ul. Składowej oraz zamknięcie drogi pod nim miało miejsce w połowie roku 2023, a odtworzenie nawierzchni i otwarcie drogi pod obiektem 31 października 2023 roku. Pozostałe prace prowadzone przez wykonawcę na górze wiaduktu nie mają wpływu na ruch pod nim. Na ul. Składowej Miasto Stargard będzie realizowało prace związane z budową obwodnicy Stargardu. Wykonanie docelowej nawierzchni pod wiaduktem jest częścią tej inwestycji. Prace na drugiej połówce wiaduktu na ul. Wyszyńskiego rozpoczęły się w listopadzie 2023 roku. Według deklaracji wykonawcy zakończenie etapu prac umożliwiającego odtworzenie nawierzchni pod obiektem oraz przywrócenie pod nim ruchu pojazdów i pieszych, planowane jest w połowie 2024 roku.  W trakcie prowadzenia prac wykończeniowych na wiadukcie na ul. Wyszyńskiego, będą prowadzone prace przygotowawcze na obiektach przy ul. Bogusława IV oraz Pierwszej Brygady/Konopnickiej – tłumaczy rzecznik PKP PLK.

Będzie remont kolejnego wiaduktu w Stargardzie

Po zakończeniu tego etapu prac na wiadukcie przy ul. Wyszyńskiego, wykonawca będzie mógł rozpocząć roboty na wiaduktach przy ul. Bogusława IV oraz Pierwszej Brygady/Konopnickiej. Jak informuje nas PKP PLK, wykonawca planuje naprzemienne zamykanie obu obiektów, podobnie jak to miało miejsce przy przebudowie ich pierwszych połówek. Takie rozwiązanie znacznie przyspieszy realizację prac na obu wiaduktach. Droga zamknięta będzie tylko pod jednym obiektem.

- Jeśli wykonawca uzyska od miasta Stargard zgodę na organizację ruchu, umożliwiającą roboty przy naprzemiennym zamykaniu obu wiaduktów, planowany czas ich realizacji wyniesie około sześciu miesięcy. Konstrukcja tych obiektów jest mniej skomplikowana od konstrukcji wiaduktu na ul. Wyszyńskiego, stąd prace na nich będą trwały krócej. Ponadto prace przy wiadukcie na ul. Wyszyńskiego są realizowane równocześnie z nowym przejściem pod torami – zapewnia Bartosz Pietrzykowski.

Szczecińska Wenecja doczekała się rewitalizacji. Powstaje tu siedziba Wód Polskich

Kiedy koniec remontu wiaduktów kolejowych w Stargardzie?

Mieszkańców Stargardu z pewnością jednak najbardziej interesuje to – kiedy zakończą się prace związane z tą inwestycją w ich mieście. Zapytaliśmy o to.

Zakończenie zasadniczych prac na stacji w Stargardzie, w tym oddanie do użytku peronów nr 1 i 2, nowego przejścia pod torami oraz wszystkich wiaduktów, planowane jest do końca 2024 roku – twierdzi Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK.

Przebudowa stacji i czterech wiaduktów w Stargardzie realizowana jest w ramach wartej ponad 4 mld zł modernizacji linii Poznań – Szczecin, współfinansowanej z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Dzięki przebudowie wiaduktów zapewniony będzie płynny i bezpieczny ruch kolejowy, kierowcy zyskają szerszą jezdnię, a dla pieszych i rowerzystów powstaną chodniki oraz ścieżki. Konstrukcja obiektu przy ul. Składowej będzie także dostosowana do planowanej obwodnicy drogowej Stargardu. Pozwoli to na usprawnienie komunikacji w mieście i wyprowadzenie częściowo ruchu samochodów z centrum. Prowadzone prace nie ograniczają ruchu kolejowego.

Prace na linii Poznań Szczecinem, inwestycja za 4 mld zł

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przed czterema laty rozpoczęły ogromną, wartą ponad 4 mld złotych inwestycję na linii Poznań – Szczecin. Modernizacja zwiększy komfort podróży łącznie na 30 stacjach i przystankach. Jej efekty to m.in. fakt, że pasażerowie wygodniej wsiadają tam do pociągów z nowych peronów, m.in. w Poznaniu Woli, Kiekrzu, Rokietnicy, Szamotułach, Wronkach, Miałach, Podleścu, Dobiegniewie, Bierzwniku, Słonicach, Choszcznie, Dolicach, Stargardzie, Reptowie i Szczecinie Zdunowie.

Wyższe, szersze i dłuższe perony, ułatwią pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Platformy zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonano wygodne dojścia do peronów i antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowane zostały nowe wiaty i ławki, które poprawiły komfort oczekiwania na pociąg. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewnia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Obok peronów są stojaki na rowery, dzięki którym osoby podróżujące koleją, mogą połączyć dwa ekologiczne środki transportu.

Na 190 km trasie Poznań – Szczecin, dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym są już gotowe między Poznaniem a Krzyżem, Krzyżem a Dobiegniewem, Słonicami a Dolicami oraz Stargardem a Szczecinem Dąbiem.

Modernizacja linii Poznań Szczecin – stan na 2024 rok

Obecnie wykonawcy pracują m.in. na odcinku Rębusz – Słonice, Kolin – Stargard oraz stacji Stargard. Poza torami, siecią trakcyjną oraz urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, modernizowane są również obiekty inżynieryjne, takie jak mosty, przepusty i wiadukty (m.in. cztery wiadukty kolejowe w Stargardzie), a także przejazdy kolejowo-drogowe, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa nie tylko ruchu kolejowego, ale również drogowego.

Dzięki pracom na blisko 190 km trasie, po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu wymaganych dopuszczeń, najszybsze pociągi pojadą między Poznaniem a Szczecinem z prędkością do 160 km/h w czasie poniżej 2 godz. Procedury, związane z uzyskaniem nowych zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji, są sukcesywnie składane do Urzędu Transportu Kolejowego wraz z postępem inwestycji. Z prędkością 160 km/h pociągi mogą już jeździć na odcinku między Poznaniem a Wronkami. Zwiększa się przepustowość linii – możliwy jest przejazd większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewnia również lepsze warunki przewozu towarów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i Stargardzie zwiększyły bezpieczeństwo.

- Większość zasadniczych prac na całej trasie zrealizowana została do końca 2023 roku. Wykonawcy prowadzą jeszcze prace m.in. na stacji w Stargardzie (planowane zakończenie prac zasadniczych do końca 2024 roku) na stacji w Dobiegniewie (planowane zakończenie prac zasadniczych na przełomie marca i kwietnia 2024), na odcinku Rębusz – Słonice wraz ze stacją Słonice (planowane zakończenie prac zasadniczych na przełomie III i IV kwartału 2024) oraz na szlaku Kolin – Stargard (planowane zakończenie prac zasadniczych w II kwartale 2024) – informuje Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK.

Inwestycja warta ponad 4 mld zł współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF).

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej