Spis treści
- Modernizacja węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice
- Powstało nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania
- Stacja kolejowa w Czechowicach-Dziedzicach z nowymi peronami i wyposażeniem
Modernizacja węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice
Pod koniec roku 2023 odbywały się ostatnie odbiory wielkiej kolejowej inwestycji w województwie śląskim, jaką była modernizacja węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice. W efekcie odbiór końcowego odcinka kolejowego Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. okazał się bezusterkowy. Wykonawcą inwestycji dla PKP Polskich Linii Kolejowych była firma Budimex.
W ramach kontraktu wybudowano lub przebudowano m.in. 23 obiekty inżynieryjne, w tym 8 wiaduktów i 4 mosty. Wymieniono prawie 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Modernizacji zostały poddane 3 przejazdy kolejowo-drogowe oraz perony na stacjach Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice-Zdrój oraz Zabrzeg.
Powstało nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania
Przebudowa węzła kolejowego Czechowice – Dziedzice trwała cztery lata. Powstało tu m.in. nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania (LCS). Nie była to prosta do zrealizowania inwestycja, bo wszystkie prace były prowadzone pod czynnym ruchem kolejowym.
Wybudowano 47 km torów oraz 56 km sieci trakcyjnej. Dzięki temu, składy pasażerskie mogą tu osiągać prędkość do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Generalny wykonawca wybudował cztery tory główne, cztery dodatkowe oraz osiem bocznicowych, a wymiana 119 rozjazdów zapewnia płynny przejazd pociągów przez znajdujące się na odcinku stacje i przystanki. Aby były one bezpieczne Budimex wykonał przebudowę 23 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów, przepustów, przejść pod torami oraz przejazdów kolejowo-drogowych.
Nad Wisłą stanęły dwa nowe mosty kolejowe.
Stacja kolejowa w Czechowicach-Dziedzicach z nowymi peronami i wyposażeniem
Stacja w Czechowicach-Dziedzicach zyskała nowe zadaszone perony z wyposażeniem, takim jak ławki, czytelne oznakowania oraz oświetlenie, przy zachowaniu odrestaurowanej zabytkowej wiaty przeniesionej na koniec jednego z peronów. Nowe przejście podziemne oraz windy pozwalają na łatwe i bezpieczne dotarcie na peron. Zadbano także o estetykę miejsca. Przejścia pod torami pokryły murale nawiązujące do historii kolei oraz miasta.
Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?
Ukończenie w wyznaczonym terminie dużej, obejmującej wykonanie tak wielu prac inwestycji, jest dla nas prawdziwym powodem do dumy. Udało nam dotrzymać terminu pomimo tego, że podczas realizacji projektu musieliśmy niespodziewanie zmagać się z niedogodnościami spowodowanymi epidemią COVID-19, a także tymi, które wyniknęły w następstwie wybuchu konfliktu zbrojnego za naszą wschodnią granicą, czyli ogromnymi trudnościami na rynku pracy – mówi Wojciech Głuc, Dyrektor Kontraktu, Budimex.
Szczególnym wyzwaniem prowadzonych prac była woda.
- Wzmocniliśmy cały teren pod przyległymi szlakami oraz obszar węzła kolejowego wraz z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym – w tym celu zabudowaliśmy 670 km długości pali wzmacniających teren i zabezpieczających przed osiadaniem – dodaje Wojciech Głuc.
Czytaj też:
- „Zakręt idiotów” w Bielsku-Białej zostanie wchłonięty przez nowy węzeł na ekspresowej S1
- Obejście Węgierskiej Górki z opóźnieniem. Kiedy pojedziemy nową S1?
- Centralny Port Komunikacyjny ma pozwolenie na budowę tunelu dużych prędkości pod Łodzią
- Katowice Airport: Powstanie nowy terminal pasażerski. Planują inwestycje za 1,5 mld zł
- Nowy most w Wolinie rośnie w oczach. Ogromna budowla na Zachodnim Pomorzu będzie nasuwana na konstrukcję z lądu przy pomocy barek