Rusza budowa chodnika antysmogowego w Krakowie. Jego działanie naukowo potwierdzone!

2019-09-17 10:39
chodnik antysmogowy Kraków
Autor: Skanska Budowa kompleksu biurowego High5ive w Krakowie. W jego pobliżu budowany jest chodnik antysmogowy z betonu o właściwościach oczyszczających powietrze

Chodnik antysmogowy powstaje w Krakowie przy kompleksie biurowym High5ive. Pierwszy fragment chodnika antysmogowego, który oczyszcza powietrze ze spalin, ma być gotowy jeszcze w tym roku. Inwestycję prowadzi Skanska.

Chodnik antysmogowy przy High5ive w Krakowie

Kompleks High5ive to pięć budynków biurowych, realizowanych przez Skanska, które łącznie mają dostarczyć 70 000 m² nowoczesnej powierzchni biurowej w samym centrum Krakowa. Kompleks biurowy powstaje tuż przy Dworcu Głównym, Galerii Krakowskiej oraz historycznym centrum miasta.

Chodnik antysmogowy buduje Skanska przy trzecim i czwartym budynku swojego kompleksu biurowego. Powierzchnia chodnika oczyszczającego powietrze ze smogu ma mieć powierzchnię 1900 m², a jego część ma być oddana do użytkowania do końca tego roku.

Jak ma działać chodnik antysmogowy?

Do budowy chodnika antysmogowego zastosowano specjalną mieszankę betonu, która pod wpływem promieni słonecznych redukuje szkodliwe związki pochodzące ze spalin samochodowych (między innymi dwutlenku azotu). Szkodliwe cząstki NOx są rozkładane na neutralne związki, nieszkodliwe, podobne do stosowanych przy nawożeniu roślin.

Chodnik antysmogowy - naprawdę działa!

Budowa chodnika antysmogowego w Krakowie to kontynuacja projektu rozpoczętego przez Skanska i Górażdże w Warszawie. Chodnik oczyszczający powietrze powstał już w zeszłym roku przy projekcie biurowym Generation Park. Beton był testowany w warunkach laboratoryjnych i miejskich, przy różnym natężeniu ruchu samochodowego. 

Pomiary przeprowadzone wspólnie przez Skanska i partnerów naukowych - Instytut Geofizyki PAN, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej i Wydział Geologii Uniwersytetu Warszawskiego - dowiodły, że teren z nawierzchnią betonową neutralizującą spaliny w powietrzu wykazuje średnio o 30% mniejsze stężenie dwutlenku azotu, w porównaniu z obszarem z nawierzchnią tradycyjną.

Warszawski Zarząd Dróg Miejskich ma podobno w ramach planów rozwoju infrastruktury kolejne inwestycje z zastosowaniem betonu oczyszczającego powietrze.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej