Rusza budowa autostrady A2 Stryków-Konotopa
Symbolicznym wbiciem łopaty na terenie oczyszczalni w Pruszkowie rozpoczęła się budowa autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą.
Zobacz koniecznie: Przebudowa oczyszczalni ścieków w Pruszkowie rozpoczęta
Wykonawca odcinka E (konsorcjum pod kierunkiem Budimex-Dromex SA) rozpocznie od przebudowy przepompowni, kolektora, wodociągu, kanału przelewowego i linii energetycznej, by w tym miejscu mógł powstać jeden z pasów przyszłej trasy.
Zobacz koniecznie: Autostrada A2: wykonawcy chcą negocjować ceny
Po uzyskaniu wszystkich pozwoleń na budowę, we wrześniu pełną para ruszy budowa całego mazowieckiego odcinka autostrady. Kierowcy będą mogli przejechać nową trasą pomiędzy Łodzią a Warszawą w maju 2012 r.
Zobacz koniecznie: Przygotowania do budowy A2 Łódź-Warszawa - wiadukt zburzony
Umowa z warszawskim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na projekt i budowę ponad 7-kilometrowego odcinka „E” autostrady A2 Stryków - Konotopa została podpisana 28 września 2009 roku. Wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex SA (95%) i Ferrovial Agroman SA (5%). Wartość kontraktu wynosi 348,8 mln zł netto.
W ramach inwestycji konsorcjum wybuduje ponad 7 km autostrady, która na tym odcinku będzie się rozszerzać z dwóch pasów ruchu do czterech pasów ruchu w każdą stronę. Ponadto powstaną dwa węzły autostradowe – „Pruszków” i „Konotopa”. Pierwszy z węzłów powstanie na skrzyżowaniu autostrady A2 z drogą wojewódzką nr 718, drugi – bezkolizyjny węzeł w podwarszawskiej Konotopie rozprowadzi ruch z kończącej się w tym miejscu autostrady na obwodnice Warszawy – S8 w kierunku węzła Prymasa Tysiąclecia i S2 w kierunku lotniska Okęcie. W ramach kontraktu Budimex wybuduje także 7 wiaduktów drogowych, jeden most autostradowy i obwód utrzymania autostrady „Pruszków” wraz z niezbędną infrastrukturą.
Przebieg autostrady wymaga przebudowy pruszkowskiej oczyszczalni ścieków. Przebudowa została zaplanowana w taki sposób, który nie spowoduje przerwy w pracy oczyszczalni.
Dla usprawnienia przebiegu całej inwestycji wykonawca podzielił je na kilka zadań, które realizuje w zależności od uzyskania kolejnego pozwolenia na budowę. W przypadku tej inwestycji jest ich siedem – pięć na przebudowę oczyszczalni, dwa kolejne – na obwód utrzymania autostrady i samą autostradę. Taka organizacja znacznie przyspiesza proces inwestycyjny.
Obecnie prowadzone są roboty rozbiórkowe. Trwają prace geodezyjne. Teren inwestycji jest sprawdzany przez saperów; tu poziom zaawansowania sięga 90 proc. W rejonie dwóch projektowanych węzłów gromadzony jest piasek, który zostanie wykorzystany do budowy. W połowie lipca rozpocznie się budowa dróg technologicznych i organizacja zapleczy budowy.
W rejonie oczyszczalni rozpoczynają się prace przygotowawcze i ziemne na projektowanym kanale ożarowskim. W połowie lipca rozpocznie się budowa wodociągu w ul. Domaniewskiej. W tym samym czasie w miejscu, w którym powstanie budynek przepompowni, rozpocznie się budowa ścianek szczelnych. Tydzień później będzie można przystąpić do prac konstrukcyjnych.
Na przełomie lipca i sierpnia, po uprawomocnieniu decyzji o pozwoleniu na budowę, rozpocznie się budowa kanału zrzutowego do rzeki Utraty.
Najprawdopodobniej w sierpniu wykonawca uzyska decyzję o pozwoleniu na budowę obwodu utrzymania autostrady, w skład którego wchodzą budynki biurowe, posterunek policji i straży pożarnej, garaże i magazyny soli i piasku. Decyzja o pozwoleniu na budowę samej autostrady jest spodziewana na przełomie sierpnia i września.
Zakończenie prac zaplanowano na czerwiec 2012 roku. Budowany przez Budimex odcinek E stanowi element autostrady A2 granica państwa – Świecko – Poznań – Łódź – Warszawa – Biała Podlaska – Kukuryki – granica państwa.