Nowe wieże kontroli lotów: w Krakowie i Katowicach

2018-02-12 15:41
Wieża kontroli lotów w Krakowie
Autor: PAŻP Z nowej wieży doskonale widać pole manewrowe z płytą postojową samolotów co sprawia, że kontrolerzy mają zdecydowanie lepszy wgląd w ruch samolotów. Dzięki tej inwestycji będzie jeszcze bezpieczniej – mówił prezes Kraków Airport Radosław Włoszek w czasie uruchomienia nowej wieży kontroli ruchu na krakowskim lotnisku Balice.

Najwyższa w Polsce wieża kontroli lotów działa od 12 lutego 2018 r. na krakowskim lotnisku Balice. Jej budowa trwała prawie 17 miesięcy, zaś łącznie z wyposażeniem w systemy kosztowała ok. 50 mln zł. Jednak najprawdopodobniej jeszcze w tym roku Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pochwali się jeszcze wyższą wieżą kontroli lotów na katowickim lotniku Pyrzowice.

Wprawdzie kontrolerzy ruchu lotniczego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) już od dwóch tygodni obsługują samoloty z nowej wieży kontroli lotów w Balicach. Jednak dopiero 12 lutego 2018 r. odbyło się jej uroczyste operacyjne uruchomienie.

– Nowa wieża kontroli lotniska zapewni większe bezpieczeństwo pasażerów i załóg statków powietrznych – podkreślał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Prezes PAŻP Janusz Niedziela przyznał, że sala operacyjna służby kontroli krakowskiego lotniska jest obecnie najnowocześniejszą i najwyżej położoną salą tego typu w Polsce.

Wieża kontroli lotów w Krakowie
Autor: Ministerstwo Infrastruktury

Całkowita wysokość budynku to 45,21 m, a sala operacyjna położona jest na wysokości 38,68 m. Balice niedługo będą cieszyły się tym rekordem. Nowa wieża kontroli lotów na katowickim lotnisku w Pyrzowicach będzie jeszcze wyższa i nowocześniejsza.

Wieża kontroli lotów w Katowicach
Autor: Budimex Budowę wieży kontroli lotów w Pyrzowicach Budimex rozpoczęł się w marcu 2017. W styczniu 2018 r. firma zameldowała zakończenie budowy.

W PAŻP informują, że uruchomienie operacyjne nowej wieży na katowickim lotnisku zaplanowane jest na grudzień 2018 r. Budowa już się zakończyła. Kilka miesięcy zajmie wyposażanie nowej wieży. Firma Budimex, która ją wybudowała podaje, że poziom operacyjny ulokowano na wysokości 42 m. Dodajmy, że obudowę wieży zaprojektowano w formie elewacji pochłaniającej energię PEM – z aluminiowej płyty kompozytowej. W trzonie zaprojektowano windę elektryczną z podszybiem i nadszybiem bez pomieszczenia maszynowni, przystosowaną do wymogów jakie musi spełniać dźwig dla ekip ratowniczych.

Janusz Niedziela poinformował, że w 2017 r. PAŻP wydała blisko 230 mln zł na modernizację i budowę infrastruktury lotniczej. Jest to największy w historii PAŻP budżet inwestycyjny zrealizowany w ciągu jednego roku, większy o ponad 60 mln zł od zrealizowanego w 2016 roku.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej