Lotnisko w Pyrzowicach. Recykling starej nawierzchni betonowej pasa startowego

2017-03-29 17:42
Lotnisko w Pyrzowicach
Autor: Skanska SA

Prawie 40 mln zł brutto będzie kosztowała modernizacja pasa startowego na lotnisku w Pyrzowicach. Inwestycja rusza na zlecenie Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. Droga zostanie odnowiona w technologii wykorzystującej recykling starej nawierzchni. Projekt zrealizuje Skanska.

Prace na lotnisku w Pyrzowicach trwają od października 2015. Inwestycja ma na celu przekształcenie starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowanie infrastruktury portu do II kategorii operacji lotniczych.

Recykling starej nawierzchni betonowej

– Przebudowa starej drogi startowej w drogę kołowania została wykonana z zastosowaniem recyklingu – mówi Piotr Mazur, kierownik budowy, Skanska. – Do wykonania podbudowy pod nową drogę kołowania użyliśmy nawierzchni betonowej ze starej drogi startowej. Technologia ta fachowo nazywana jest odprężeniem nawierzchni betonowej. Nawierzchnia betonowa zostaje rozdrobniona przy użyciu specjalistycznego sprzętu, a powstałe w ten sposób kruszywo betonowe jest profilowane, zagęszczane i tworzy podbudowę pod warstwy bitumiczne. Dzięki technologii z zastosowaniem recyklingu nawierzchni betonowej dajemy nowe życie starej drodze startowej – informuje.

Technologia wykorzystująca recykling umożliwia wzmocnienie konstrukcji jezdni, a przede wszystkim jest przyjazna dla środowiska. Nie zanieczyszczenia środowiska odpadami pochodzącymi z rozbiórki.

Nowe oświetlenie nawigacyjne portu lotniczego

W drugim etapie inwestycji przeprowadzona zostanie modernizacja wybranych dróg kołowania wraz z ich dostosowaniem do wymogów II kategorii operacji lotniczych poprzez montaż dodatkowego oświetlenia nawigacyjnego, w tym także na części stanowisk postojowych. W miejscach, gdzie powstanie nowe oświetlenie nawigacyjne, należy uzbroić teren i doprowadzić przewody elektryczne. Wiąże się to z rozbiórką nawierzchni lotniska, która wykonana jest z płyt o wymiarach 5 x 5 m i gr. 35 cm. Następnie trzeba wylać na nowo 250 płyt betonowych. W sumie to 6250 m² płyt i 2190 m³ betonu.

Stopień zaawansowania inwestycji

- Jeszcze w zeszłym roku ukończyliśmy trzy z czterech fragmentów starej drogi startowej – mówi Michał Łukaszkiewicz, menadżer projektu, Skanska. - Wykonaliśmy oznakowanie pionowe i poziome, powstały studnie ściekowe i nowe odcinki kanalizacji deszczowej oraz nowe oświetlenie nawigacyjne drogi kołowania – dodaje.

Aby rozpocząć prace na czwartym – ostatnim fragmencie starej drogi startowej, ruch samolotów został skierowany na nowo wykonaną nawierzchnię, a samoloty mogą korzystać z dróg kołowania: Alfa, Delta, Foxtrot, Hotel i Sierra.


Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej