Na budowę terminala T3 Baltic Hub w Gdańsku przyjeżdżają już elementy suwnic
Autor: Baltic Hub
Gdy ta inwestycja dobiegnie końca – w Gdańsku powstanie największy terminal głębokowodny na Morzu Bałtyckim. Na placu budowy terminala kontenerowego Baltic Hub T3 zaczął się właśnie montaż pierwszych elementów suwnic C-ARMG. Prace trwają praktycznie na wszystkich frontach. Zaawansowanie prac łącznie wynosi obecnie ponad 60 procent.
Spis treści
- Baltic Hub T3 to 36 ha nowego terytorium Polski
- Budowa terminala kontenerowego Baltic Hub T3
- Co to jest Baltic Hub T3?
- Budowa Baltic Hub T3 – zaawansowanie prac
- Przyjadą dźwigi nabrzeżowe do Baltic Hub T3
- Budowa z poszanowaniem środowiska naturalnego
- Tak powstaje terminal T3 Baltic Hub w Gdańsku
Baltic Hub T3 to 36 ha nowego terytorium Polski
To będzie jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce i Europie. Wykonawca stworzył tu w ramach inwestycji ponad 36 hektarów nowego lądu, zwiększając w ten sposób o tyle powierzchnię Polski. T3 Baltic Hub jest budowany przez konsorcjum firm Budimex i Deme Dredging. Prace budowlane zaczęły się tu w październiku 2022 roku.
Budowa terminala kontenerowego Baltic Hub T3
Wykonawca Terminala T3 kończy roboty budowlane, które umożliwią przekazanie pełnej długości placów kontenerowych, do których dostęp został już zapewniony wcześniej. Powstała tam w pełni funkcjonalna infrastruktura teletechniczna oraz energetyczna. Realizacja wspomnianych robót budowlanych umożliwi uruchomienie oraz testy 8 suwnic typu C-ARMG.
Warto przypomnieć, że w ramach projektu T3 zamontowanych zostanie tu 8 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 28 pół-automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach.
Czytaj też: Nabrzeża Rudowe i Bytomskie w Porcie Gdańsk przejdą kompleksową przebudowę
Terminal kontenerowy T3 ma być półautomatyczny, a cały proces sterowania i zarządzania obiektem będzie realizowany z oddalonego od niego budynku. Zakres prac teletechnicznych w tej inwestycji jest do tej pory niespotykany w Polsce.
Co to jest Baltic Hub T3?
Budowa Baltic Hub T3 to m.in. budowa nabrzeża głębokowodnego o łącznej długości 717 m, głębokości 18 m oraz placu o powierzchni 36 ha. Po ukończeniu inwestycji możliwości przeładunkowe terminala zwiększą się z obecnych 3 do 4,5 mln TEU rocznie co oznacza, że będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie, zdolny obsługiwać największe statki na świecie. Jednostka TEU (ang. Twenty feet Equivalent Unit) – to podstawowa jednostka stosowana w transporcie kontenerowym, odpowiadająca wymiarom kontenera o wymiarach 20×8×8,5 stopy (6,10×2,44×2,59 metra lub ok. 39 m3) – czyli parametrom tzw. kontenera dwudziestostopowego, który jest najczęściej używanym typem.
Budowa Baltic Hub T3 – zaawansowanie prac
Łączne zaawansowanie robót budowlanych, na koniec lipca br., przy realizacji Inwestycji T3 wynosi ponad 60 prac. W całości został już wykonany oczep nabrzeża głównego wraz z belką od lądową na odcinku 717 metrów. Oba te elementy stanowią fundament, na którym będą poruszać się dźwigi nabrzeżowe typu Shore to Ship. Wykonawca realizuje montaż szyn dla dźwigów STS, instalowane jest wyposażenie nabrzeża w elementy cumownicze oraz odbojowe dla kontenerowców.
Przyjadą dźwigi nabrzeżowe do Baltic Hub T3
Trwają też prace związane z warstwami podbudowy pod docelową nawierzchnię. Zakończenie wszystkich wymienionych elementów niezbędne jest, aby już pod koniec roku 2024 dostawca, odpowiedzialny za dostarczenie i uruchomienie dźwigów nabrzeżowych mógł je bezpiecznie i terminowo dostarczyć i kolejno uruchomić. Dostarczenie dźwigów planowane jest drogą morską. Zostaną one dostarczone w pełni zmontowane, a następnie rozładowane bezpośrednio ze statku na keje T3.
Czytaj też: Tak rośnie głębokowodny terminal T3 Baltic Hub w Gdańsku. O 40 ha urosła też powierzchnia Polski
Równolegle Wykonawca realizuje kolejny ważny element hydrotechniczny jakim jest oczep nabrzeża południowego. Trwają prace polegające na wznoszeniu budynków podstacji energetycznych wraz z ich wyposażeniem i uruchomieniem. W czerwcu główne budynki podstacji zostały zasilone w energię elektryczną.
Na pozostałych frontach wykonawca prowadzi prace związane z m.in.: pracami żelbetowymi, wykonywaniem nawierzchni oraz robotami branżowymi: kanalizacją deszczową, instalacjami wodociągowymi, instalacjami elektroenergetycznymi oraz teletechnicznymi. Rozpoczęto montaż konstrukcji pomostów stalowych umożliwiający dostęp i obsługę kontenerów chłodniczych. Konkludując należy zauważyć, iż prace prowadzone przez wykonawcę T3 są realizowane na wszystkich dostępnych frontach, w pełnym sezonie budowlanym, tak aby w kolejnych miesiącach urzeczywistnić osiągnięcie kolejnych Kamieni Milowych – informuje Baltic Hub.
Budowa z poszanowaniem środowiska naturalnego
Przy budowie terminala T3 zastosowano najnowsze technologie, dzięki którym środowisko naturalne, w którym powstaje nowy terminal pozostanie niezakłócone. Prowadzone są monitoringi środowiskowe, badany jest hałas pod wodą oraz na lądzie. Dodatkowo wykorzystywane są specjalne urządzenia odstraszające, celem ochrony ssaków morskich.
Tak powstaje terminal T3 Baltic Hub w Gdańsku
Autor: Baltic Hub
Łączne zaawansowanie robót budowlanych przy realizacji terminala kontenerowego T3 wynosi już ponad 45 procent.
Czytaj też:
- Oddano kilkanaście kilometrów nowej S16 na Mazurach. To ważna trasa z Olsztyna do Ełku
- Kolejowy most z włókien węglowych w Kostrzynie nad Odrą już gotowy. To światowy unikat
- Nowa zakopianka będzie przejezdna o miesiąc wcześniej. Kiedy otwarcie DK 47 Rdzawka - Nowy Targ?
- Budowa obejścia Węgierskiej Górki w Beskidach. Kiedy otwarcie S1?
- Rozbetonowali teren przy lotnisku. Posadzili drzewa. Takie rzeczy w Katowice Airport