Most w Grudziądzu już dostępny dla pociągów, choć remont jeszcze się nie skończył

2024-02-08 15:55

W lutym na najdłuższy most kolejowo-drogowy w Polsce, most w Grudziądzu, wróciły pociągi. Trwający od marca ubiegłego roku remont liczącego 1,1 km długości obiektu jednak się nie zakończył. Aktualnie prowadzone są prace wykończeniowe, które nie mają wpływu na ruch pociągów. Podróżnym udostępniono także nowy przystanek Grudziądz Śródmieście.

Spis treści

  1. Na most w Grudziądzu wróciły pociągi
  2. Jest nowy przystanek Grudziądz Śródmieście
  3. Program Przystankowy w Grudziądzu

Na most w Grudziądzu wróciły pociągi

Od lutego pociągi znowu jeżdżą po remontowanym moście kolejowo-drogowym przez Wisłę w Grudziądzu. Od marca 2023 r., na odcinku Grudziądz – Dragacz podróżnych obowiązywała zastępcza komunikacja autobusowa. Most na Wiśle w Grudziądzu to najdłuższy tego typu obiekt w kraju liczący blisko 1100 metrów.

Obecnie zakończono prace związane z zabezpieczeniem antykorozyjnym konstrukcji stalowej przęseł pod nawierzchnią kolejową oraz z naprawą lub wymianą uszkodzonych elementów. Wymieniono szyny, podkłady i mostownice oraz chodniki robocze. Aktualnie prowadzone są prace wykończeniowe, które nie mają wpływu na ruch pociągów.

Ich zakończenie planowane jest na koniec marca 2024 roku. Koszt robót to ponad 47 mln zł netto ze środków budżetowych PLK S.A. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pojadą grudziądzkim mostem z prędkością do 80 km/h (przed remontem jeździły do 50 km/h).

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Jest nowy przystanek Grudziądz Śródmieście

Podróżni wsiadają też od niedawna do pociągów z nowego przystanku Grudziądz Śródmieście, który ułatwi im dostęp do kolei m.in. w kierunku Bydgoszczy, na linii kolejowej nr 208 Działdowo – Chojnice. Przystanek, usytuowany w sąsiedztwie wiaduktu drogowego na ul. Chełmińskiej, zapewnia lepszy dostęp do kolei w kierunku Laskowic Pomorskich i Bydgoszczy oraz do stacji Grudziądz i Brodnicy. Z wysokiego peronu można wygodnie wsiąść do pociągu. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przygotowano wygodne dojście i antypoślizgową nawierzchnię ze ścieżkami naprowadzającymi. Jest wiata, ławki, gabloty informacyjne z rozkładem jazdy i czytelne oznakowanie. Zamontowano także jasne, energooszczędne oświetlenie. Prace kosztowały około 2,7 mln zł netto i pochodziły ze środków „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.

Program Przystankowy w Grudziądzu

Nowy przystanek Grudziądz Śródmieście to jedna z czterech inwestycji na terenie miasta realizowanych ze środków „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Od grudnia 2023 r. podróżni korzystają z przystanku Grudziądz Tuszewo (linia kolejowa nr 207 Toruń Wschodni – Malbork), który zwiększył możliwości podróży w kierunku Kwidzyna, Malborka oraz Trójmiasta. Peron został zbudowany przy przejeździe kolejowo – drogowym w ciągu ul. Droga Graniczna. Wartość prac wyniosła prawie 3,9 mln zł netto.

W pobliżu skrzyżowania z ul. Południową i drogą krajową nr 55 budowany jest nowy przystanek Grudziądz Rządz (linia kolejowa nr 207 Toruń Wschodni – Malbork), który ułatwi podróże w kierunku Torunia i centrum miasta. Wykonawca przygotował infrastrukturę kablową oraz zgromadził materiały niezbędne do budowy przystanku. Rozpoczęcie prac zaplanowano na marzec, a zakończenie w czerwcu br. Nowy przystanek powstaje za kwotę około 2,5 mln zł netto.

Zbudowane zostanie także nowe, bezpieczne dojście do przystanku Grudziądz Mniszek (linia kolejowa nr 207 Toruń Wschodni – Malbork), które poprawi dostęp do kolei od strony ul. Droga Metalowców. Powstanie nowe przejście dla pieszych zabezpieczone rogatkami oraz sygnalizacją świetlną. Droga dojścia na peron zostanie wygrodzona, zamontowane zostanie energooszczędne oświetlenie z oprawami LED, które zapewni dobrą widoczność także po zmroku. Dojście zostanie dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Aktualnie wykonawca prac przygotowuje dokumentację projektową. Rozpoczęcie i zakończenie prac planowane jest w 2024 r. Wartość inwestycji wynosi prawie 1,8 mln zł netto.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej