Tak powstaje obwodnica Oświęcimia: tereny podmokłe, rzeki i sąsiedztwo Muzeum Auschwitz.

2024-02-08 8:59

Obwodnica Oświęcimia to bardzo ciekawa inwestycja. Niby zwykła dwupasmówka omijająca miasto, jednak ma być „nieoficjalną” częścią S1 i biegnie kilkaset metrów od terenu Muzeum Auschwitz. Powstaje tak, by krajobraz terenu widziany z muzeum nie zmienił się, a droga była stąd całkowicie niewidoczna. Trasa będzie gotowa później, niż zakładano. To naprawdę odcinek specjalny, zwłaszcza dla wykonawcy.

Spis treści

  1. Dwupasmówka, która połączy Oświęcim z drogą ekspresową S1 i autostradą A4
  2. Kiedy będzie gotowa obwodnica Oświęcimia?
  3. Obwodnica Oświęcimia – odcinek specjalny
  4. Raport oddziaływania na światowe dziedzictwo (Muzeum Auschwitz)
  5. Budowa obwodnicy Oświęcimia. Jak będzie wyglądała droga?

Dwupasmówka, która połączy Oświęcim z drogą ekspresową S1 i autostradą A4

Obwodnica Oświęcimia będzie drogą dwujezdniową o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach. Będzie miała nieco ponad 9 kilometrów długości i będzie nową częścią drogi krajowej nr 44. Można też powiedzieć, że będzie też nieoficjalną częścią drogi ekspresowej S1, która powstaje obecnie w województwie śląskim. Obwodnica Oświęcimia przebiegać będzie po nowym śladzie i formalnie nie będzie miała statusu drogi ekspresowej. Będzie się jednak łączyła z ekspresową S1 na węźle Oświęcim. To węzeł, który powstaje właśnie w ramach budowy S1. Połączenie DK 44 z S1 znacznie uprości połączenia drogowe mieszkańcom Oświęcimia, bo wjeżdżając na S1 mogą szybko dostać się tą drogą np. do A4 w Mysłowicach. Obwodnica będzie biegła przez województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko - lędziński, gminy: Bojszowy i Oświęcim. Ma odciążyć centrum miasta od ruchu tranzytowego.

Kiedy będzie gotowa obwodnica Oświęcimia?

Obwodnica Oświęcimia miała być początkowo gotowa w kwietniu 2024 roku. Patrząc jednak na postępy prac, widać że to termin całkowicie nierealny. Potwierdza to Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jesteśmy teraz w trakcie aneksowania tej inwestycji – powiedział nam Kacper Michna, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. - Szacujemy obecnie, że inwestycja zakończy się w pierwszej połowie 2025 roku. Na taki stan rzeczy miało wpływ przede wszystkim dość późne uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej – dodaje rzecznik.

Przypomnijmy. Przetarg na projekt i budowę obwodnicy Oświęcimia ogłoszono ostatniego grudnia 2019 r. Za 467,7 mln zł wygrała go firma Budimex. To kontrakt w formule „projektuj i buduj”. W maju 2021 roku firma złożyła wniosek do wojewody małopolskiego o wydanie ZRID. W październiku (2022) uzyskała pozwolenie na budowę i rozpoczęły się prace w terenie.

Obwodnica Oświęcimia – odcinek specjalny

Obwodnica Oświęcimia powstaje pod nadzorem konserwatora zabytków

To droga, która biegnie około 600 – 700 metrów od terenów Muzeum Auschwitz. To też powód specjalnych wymagań, jakie trzeba spełnić podczas realizacji tej inwestycji. Jednym z wymogów jest to, by budowana nowa trasa, nie była widoczna z terenów Auschwitz, by nie zmieniła znacząco krajobrazu widzianego z tego miejsca.

To spore wyzwanie. Staramy się by droga była prowadzona jak najniżej. W miejscu gdzie trasa krzyżuje się z torami kolejowymi, normalnie powstałby wiadukt nad torami, po którym przeszłaby droga. W tym przypadku przechodzimy pod torami, właśnie dlatego, by trasa nie była widoczna z teremu obozu Auschwitz. Tam, gdzie nie jest możliwe niższe poprowadzenie trasy, droga będzie schowana za specjalnym wałem ziemnym – opowiada Kacper Michna.

Powstaje droga S1 Oświęcim - Dankowice. To prawdziwy "wodny" plac budowy. Nawet zimą

Raport oddziaływania na światowe dziedzictwo (Muzeum Auschwitz)

Budowa obwodnicy Oświęcimia była od początku uznawana za odcinek „specjalny” budowy drogi ekspresowej S1. Jeszcze zanim budowa się rozpoczęła opracowano „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945) dla inwestycji pn. „Budowa drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. Raport podlega analizie ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca musiał uwzględnić zapisy zawarte w raporcie i zastosować rozwiązania zgodne z tymi zapisami.

Budowa obwodnicy Oświęcimia. Jak będzie wyglądała droga?

To będzie dziewięciokilometrowy odcinek dwupasmówki, omijający Oświęcim. Droga będzie nowym odcinkiem i zupełnie nowym śladem drogi krajowej nr 44.

To też bardzo ciekawa inwestycja z punktu widzenia technicznego i powstających tam obiektów inżynierskich. Trasa powstaje na terenach podmokłych, co już jest sporym wyzwaniem dla wykonawcy. Do tego dochodzi wspomniany już nadzór konserwatorski i konieczność prowadzenia trasy najniżej jak się da.

Na odcinku dziewięciu kilometrów powstają trzy mosty nad rzeką Wisłą, Sołą i Młynówką, wspomniane przejście pod linią kolejową i jeden przejazd gospodarczy. Do tego oczywiście należy dodać urządzenia ochrony środowiska, zabezpieczenia akustyczne, zieleń, ekrany przeciwolśnieniowe.

Drogą przejedziemy, jak wspomnieliśmy na początku, w pierwszej połowie przyszłego roku.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej