Lotnisko Chopina w Warszawie czekają inwestycje za 2,4 mld zł. Wiemy, kiedy się skończą

2024-05-07 14:57

Do 2029 roku warszawskie Lotnisko Chopina na Okęciu przejdzie sporą rozbudowę. Jej efektem będzie zwiększenie przepustowości portu lotniczego do 30 mln pasażerów rocznie. Ma to kosztować 2,4 miliarda złotych. Inwestycje obejmą m.in. budowę nowej płyty postojowej, zwiększenie liczby bramek, rękawów do obsługi pasażerów, modernizację infrastruktury lotniskowej.

Spis treści

  1. Rozbudowa Lotniska Chopina
  2. Koszt rozbudowy lotniska Chopina w Warszawie
  3. Rozbudowa lotniska Chopina w Warszawie - zakres prac
  4. Inwestycje na lotnisku Warszawa Modlin
  5. Kiedy koniec przebudowy Lotniska Chopina?
  6. Kiedy powstanie Centralny Port Komunikacyjny?
  7. Statystyki lotniska Chopina w Warszawie
  8. Lotnisko Chopina - historia
  9. Zobacz, jak Lotnisko Chopina wygląda dziś i jak wyglądało kilkadziesiąt lat temu

Rozbudowa Lotniska Chopina

Lotnisko Chopina w Warszawie czeka prawdziwy maraton inwestycyjny. Nie zostanie zamknięte w 2028 roku, jak jeszcze niedawno było to w planach. Wręcz przeciwnie do 2029 roku jego przepustowość wzrośnie do 30 milionów pasażerów rocznie. To konieczne, by ruch lotniczy był utrzymywany na wysokim poziomie aż do uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego. Stanie się tak za sprawą dużego procesu inwestycyjnego w lotniskową infrastrukturę ogłoszonego kilka dni temu przez Macieja Laska, pełnomocnika rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie podczas konferencji z okazji 90-lecia istnienia warszawskiego lotniska.

Czytaj też: Pociągiem pod terminal Portu Lotniczego w Modlinie? Jest umowa na projekt nowej linii

Lotnisko Chopina, bez rozbudowy nie byłoby w stanie zapewnić rozwoju ruchu lotniczego w Polsce do czasu planowanego oddania nowego centralnego lotniska. Stąd konieczność zainwestowania w jego rozbudowę. Wcześniej, w związku z planowanym uruchomieniem CPK, zamierzano wyłączyć Lotnisko Chopina w 2028 roku.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Dzisiaj wiemy, że był to termin nierealny. Jednocześnie nie zaplanowano zabezpieczenia infrastruktury lotniskowej na okres do rzeczywistego startu CPK czyli na jesień 2032. Mamy więc na starcie 4 letnie opóźnienie. Konieczne są inwestycje w rozwój infrastruktury lotniczej mogącej obsłużyć rosnący ruch pasażerski poprzez zwiększanie przepustowości istniejących portów lotniczych – informują przedstawiciele Polskich Portów Lotniczych, właściciele Lotniska Chopina.

Koszt rozbudowy lotniska Chopina w Warszawie

By warszawskie lotnisko mogło zostać rozbudowane, potrzebne są spore pieniądze. Obecna, wstępna koncepcja rozbudowy zakłada już koszty tej inwestycji na dość wysokim poziomie.

Jeśli chodzi o planowany koszt inwestycji, to wynosi on 2,4 mld złotych z zachowaniem 40 proc. rezerwy – powiedział nam Piotr Rudzki, główny specjalista ds. komunikacji Polskich Portów Lotniczych.

Rozbudowa lotniska Chopina w Warszawie - zakres prac

Co ma się zmienić w lotniskowej infrastrukturze na Okęciu, by port był w stanie obsługiwać więcej pasażerów?Przedłużony i rozbudowany zostanie pirs południowy lotniska w stronę dawnego terminalu Etiuda. To sprawi, że uda się zwiększyć liczbę bramek (gate) w strefie Schengen. Zwiększy się także liczba bramek w strefie non-Schengen. Dzięki rozbudowie i modernizacji zostanie dostosowana większa liczba stanowisk kontaktowych, czyli rękawów do obsługi samolotów kodu E.

Przebudowany zostanie również pirs północny, w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się część non-Schengen. Zwiększy się liczba bramek, jak również dostosowane zostaną stanowiska postojowe tak, aby mogły z nich korzystać większe samoloty, jak B777, czy B787.

Jak informują PPL, dobudowany zostanie nowy procesor sortowni, który obsłuży bagaże pasażerów.

To nie wszystko, bo planowana jest również budowa nowej płyty postojowej, gdzie miejsce znajdzie nawet 6 samolotów kodu C. Uzupełniana jest dokumentacja projektowa, aby można było w najbliższym czasie uruchomić przetarg.

Toczy się również przebudowa płyty postojowej 5B. Dzięki modernizacji pojawią się stanowiska tzw. przelotowe, które będą dopasowane do różnych maszyn kodu C (A320, B737).

Planowany jest zakup nowych urządzeń do skanowania bagaży podręcznych pasażerów. Taka zmiana znacznie poprawi przepustowość stanowisk kontroli bezpieczeństwa – PPL testował w 2023 r. takie rozwiązanie. Według obecnych analiz aktualnie nie ma potrzeby zwiększania limitów środowiskowych.

Wstępna koncepcja rozbudowy Lotniska Chopina w Warszawie
Autor: PPL Wstępna koncepcja rozbudowy Lotniska Chopina w Warszawie

Inwestycje na lotnisku Warszawa Modlin

By przepustowość lotnisk na Mazowszu wzrosła do około 40 mln pasażerów rocznie, konieczne są także inwestycje np. w infrastrukturę Portu Lotniczego Warszawa Modlin. Obecnie trwają prace nad szczegółowym programem wdrożenia modernizacji mazowieckich portów lotniczych. Modlin będzie pełnił w stosunku do CPK rolę lotniska obsługującego linie niskokosztowe, które nie będą latały z CPK w Baranowie.

Kiedy koniec przebudowy Lotniska Chopina?

Według wyliczeń PPL inwestycje miałyby się zakończyć w 2029 roku, a ich pełna amortyzacja nastąpiłaby w 2035 r., kiedy wypracowany zostałby dodatkowy zysk rzędu 900 tys. złotych.

Na razie trwa aktualizacja kompleksowej analizy wraz ze szczegółowym harmonogramem wdrożenia. Potem zacznie się projektowanie, Prace budowlane ruszą między 2026 i 2027 rokiem.

Kiedy powstanie Centralny Port Komunikacyjny?

Według oceny ekspertów PPL, 2035 roku jest realnym terminem, kiedy CPK mógłby zacząć funkcjonować. Podawana wcześniej data 2028 r. była myśleniem życzeniowym, a do tego, jak podkreślają przedstawiciele PPL, katastrofalnym w skutkach dla mazowieckich lotnisk.

Czytaj też: Katowice Airport: Powstanie nowy terminal pasażerski. Planują inwestycje za 1,5 mld zł

Statystyki lotniska Chopina w Warszawie

  • Lotnisko Chopina odprawia 45 000-50 000 pasażerów dziennie (w szczycie sezonu – prawie70 000).
  • Według prognoz w 2024 roku odprawi ponad 20 mln pasażerów, czyli około 10 proc. więcej niż w roku ubiegłym.

To oznacza, że po raz pierwszy w swojej 90-letniej historii przekroczy barierę 20 milionów osób odprawionych w ciągu 12 miesięcy.

Lotnisko Chopina - historia

Warszawskie Lotnisko Chopina na Okęciu powstało równo 90 lat temu. Jego początki sięgają 1934 roku. W pierwszym roku działalności stołeczny port obsłużył 10 750 pasażerów podczas, gdy w 1938 już 15 300. W przededniu wybuchu II wojny światowej Warszawa posiadała regularne połączenia lotnicze z 6 krajowymi oraz 17 zagranicznymi lotniskami.

Zbudowane w 1933 roku i uroczyście oddane do użytku rok później lotnisko kosztowało Skarb Państwa 10 mln złotych. Wybudowano trzy hangary, warsztaty garaże, kotłownie a przede wszystkim nowoczesny i przestronny budynek dworca lotniczego wraz z betonową płytą postojową dla samolotów. Lotnisko w kwietniu 1934 roku uroczyście otworzył prezydent Ignacy Mościcki. Warszawa zyskała obiekt godny stolicy europejskiego kraju.

Czytaj: Kraków Airport będzie miał nową drogę startową i ogromny terminal pasażerski

Sam obiekt spełniał wtedy najwyższe ówczesne standardy, zarówno pod względem poziomu obsługi pasażerów, jak również nowoczesnego wyposażenia lotniskowego. Centralny budynek znajdował się pomiędzy dwoma „ogromnymi” – zgodnie z relacjami prasy – hangarami.

Mogące pomieścić największe wykorzystywane wówczas samoloty, były bardzo nowoczesnymi obiektami (posiadały np. własne instalacje przeciwpożarowe, czy mechanicznie zamykane drzwi).Nie było wówczas betonowych dróg startowych jak dziś. Jedynym betonowym obszarem była płyta przed samym terminalem. Nie istniały (przynajmniej na samym początku) betonowe drogi startowe, takie jakie znamy dzisiaj. Jak podają PPL. wykorzystywano wówczas trawiaste pole wzlotów lotniska o kształcie owalu i wymiarach 1270 m szerokości i 1470 m wysokości.

Zobacz, jak Lotnisko Chopina wygląda dziś i jak wyglądało kilkadziesiąt lat temu

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej