Łomża ma już obwodnicę, teraz wrócą do niej też pociągi. Trwa inwestycja kolejowa

2025-11-20 13:22

Po ponad 30 latach Łomża znów doczeka się połączeń kolejowych. Trwa ważna inwestycja kolejowa, która przywróci połączenia pasażerskie do tego miasta. Prace, finansowane z rządowego programu Kolej Plus, idą pełną parą, a pierwsi pasażerowie mają tu wsiąść do pociągów już w czerwcu 2026 roku.

Budują linię kolejową do Łomży

Jak informują Polskie Linie Kolejowe, linia do Łomży jest budowana praktycznie od nowa.

Na trasie Łomża – Śniadowo powstają nowe tory, nowoczesne perony i zaawansowane systemy sterowania ruchem. Najbardziej zaawansowane prace widać na przystankach Konarzyce i Koziki, gdzie wznoszą się już konstrukcje stumetrowych peronów. Będą one wyposażone w elementy małej architektury, energooszczędne oświetlenie LED i czytelne oznakowanie, a także w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

Stacja Łomża po nowemu

Również na stacji w Łomży powstają dwa nowe perony o długości 250 metrów, które obsłużą zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. Trwają także prace na przejeździe kolejowo-drogowym w ul. Piłsudskiego.

Ciekawostką jest nowy przystanek Śniadowo – Stara Stacja, który powstaje w sąsiedztwie miejscowości Śniadowo, a także budowa kilometrowej łącznicy, która umożliwi pociągom jadącym od strony Łap bezpośredni wjazd do Łomży.

Zakończenie inwestycji ma nastąpić do roku 2029, jednak pierwsze pociągi zaczną tu jeździć   jeszcze w trakcie prac – w 2026 roku.

Inwestycję na zlecenie PKP PLK realizuje spółka ZUE. 

Z Łomży do Białegostoku w 1 godzinę i 35 minut

Dzięki inwestycji, pociągi między Łomżą a Łapami będą mogły osiągać prędkość od 80 do 120 km/h, a podróż z Łomży do Białegostoku zajmie około 1 godziny i 35 minut.

Całkowity budżet projektu wynosi 367 mln zł brutto. Inwestycja jest realizowana we współpracy z Samorządem Województwa Podlaskiego, który pokrywa 15 proc. kosztów.

Program Kolej+ ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej i eliminację wykluczenia transportowego w wielu regionach Polski.

MuratorPlus: Przebudowa węzła kolejowego w Katowicach
Murowane starcie
Technologie grzewcze – pellet czy gaz? MUROWANE STARCIE