Spis treści
- Port kontenerowy Świnoujście - lokalizacja
- Do terminalu w Świnoujściu dojadą pociągi po zmodernizowanej linii kolejowej
- Kiedy powstanie terminal głębokowodny w Świnoujściu?
- Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu się opłaci?
- Terminal w Świnoujściu posłuży cywilom i wojsku
- W Polsce powstają terminale kontenerowe i nie tylko
Port kontenerowy Świnoujście - lokalizacja
Ważna decyzja lokalizacyjna to duży krok w kierunku budowy bardzo potrzebnej na Bałtyku inwestycji. Chodzi o budowę głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.
Terminal kontenerowy w Świnoujściu to wielka inwestycja rozwojowa – dla miasta, regionu i szerzej całego kraju. Decyzja lokalizacyjna jest ostateczna. Miejsce, w którym powstanie terminal, zostało zatwierdzone. Z prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przedstawiliśmy projekty inwestycji, które zostaną zrealizowane w ramach budowy terminala i będą służyć mieszkańcom – poinformował Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Przypomnijmy, że decyzję lokalizacyjną, ostatnie potwierdzoną właśnie przez Ministerstwo Infrastruktury, wydał w kwietniu tego roku wojewoda zachodniopomorski.
Do terminalu w Świnoujściu dojadą pociągi po zmodernizowanej linii kolejowej
Projekty, które zostaną zrealizowane wraz z budową terminala to między innymi ścieżka rowerowa oraz nowa droga do plaży. Kolejowa Nadodrzanka ma zostać dostosowana do wyższych prędkości. Jak zapewnia minister, na trasie będą jeździły 750-metrowe składy. Ma zostać zwiększona przepustowość tej linii. Przypomnijmy – Nadodrzanka to linia kolejowa w zachodniej Polsce łącząca Wrocław ze Szczecinem. Obecnie jej przepustowość jest niewystarczająca, a pociągi towarowe jeżdżą tam z niewielką prędkością.
Wydamy na to z KPO ponad 200 mln zł. Już we wrześniu wybierzemy najlepszy sposób na zmodernizowanie linii kolejowej na odcinku Świnoujście-Szczecin – zapewnia Arkadiusz Marchewka.
Kiedy powstanie terminal głębokowodny w Świnoujściu?
Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w Programie rozwoju portów morskich. Prace nad przygotowaniem inwestycji zaczęły się już rok temu. W lipcu 2023 roku Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz konsorcjum firm DEME CONCESSIONS N.V. oraz QTERMINALS W.L.L. podpisały przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację głębokowodnego terminalu kontenerowego.
Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu się opłaci?
Budowa terminala ma utrwalić pozycję polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzyć z nich kluczowe węzły globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej.
Z analizy rynku i badań wykonanych przez ekspertów wynika, że terminal w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, w południowo-zachodniej części Morza Bałtyckiego, jest bardzo potrzebny, aby obsłużyć rosnący popyt na kontenery.
Docelowo będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU (TEU (twenty-foot equivalent unit) – to jednostka pojemności używana często w odniesieniu do portów i statków. Jest równa objętości kontenera o długości 20 stóp) rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m.
Prawdopodobnie inwestycja będzie realizowana w dwóch etapach. Po pierwszym etapie obiekt będzie mógł obsługiwać 1 mln TEU rocznie.
Terminal w Świnoujściu posłuży cywilom i wojsku
Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych.
Jak przed rokiem informowało Ministerstwo Infrastruktury, inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się również do działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln euro. Nowy terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r. Linie żeglugowe, będące klientami terminalu, będą mogły w niedalekiej przyszłości korzystać z nowego toru wodnego prowadzącego do portu w Świnoujściu
W Polsce powstają terminale kontenerowe i nie tylko
Budowa terminala w Świnoujściu to niejedyna inwestycja planowana w tym miejscu. W Świnoujściu powstaje obecnie terminal instalacyjny offshore, do obsługi polskich farm wiatrowych na morzu. Obiekt ma zacząć działać w 2025 roku.
W Gdańsku z kolei powstaje bardzo podobna, choć dużo większa inwestycja. Trwa tam budowa największego terminala głębokowodnego na Morzu Bałtyckim Baltic Hub T3.
Listen to "Dom z balkonem czy bez? MUROWANE STARCIE" on Spreaker.Czytaj też: