Budowa mostu w Wolinie. Przęsło już jest na barce. W weekend ruszy z miejsca

2024-05-16 16:55

To będzie jeden z bardziej charakterystycznych mostów w Zachodniopomorskiem. Mowa o moście w Wolinie, nad rzeką Dziwną. Od kilku miesięcy wykonawca pracował nad zmontowaniem drugiego przęsła łukowego, które będzie częścią nowego mostu na drodze ekspresowej S3. Przęsło jest już gotowe. Zostanie nasunięte na konstrukcję nośną obiektu. Konstrukcja została osadzona już na barce i jest gotowa do ostatecznego nasunięcia. Jak informuje GDDKiA, ze względu na silny wiatr dalszy transport łuku możliwy będzie dopiero w weekend.

Spis treści

  1. Most w Wolinie jest częścią S3 Dargobądz - Troszyn
  2. Budowa mostu w Wolinie - postęp prac
  3. Most nad Dziwną w Wolinie podobny do mostu Fehmarnsund
  4. Budowa drogi ekspresowej S3

Most w Wolinie jest częścią S3 Dargobądz - Troszyn

Most jest częścią nowej, będącej w budowie drogi ekspresowej S3 Dargobądz – Troszyn. Konstrukcja powstaje w ramach budowy 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim.

To 16 kilometrów nowiutkiej drogi ekspresowej. Trasa będzie miała nawierzchnię bitumiczną i po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Będzie miała nośność przystosowaną do użytkowania nawet przez najcięższe pojazdy.

Wykonawcą tego obiektu mostowego są Mosty Rzeszów (roboty żelbetowe), Intop Warszawa Sp. z o.o., INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o. Elementy metalowe przęsła to dzieło firmy Mostostal.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Budowa mostu w Wolinie - postęp prac

Najpierw powstał ustrój nośny obiektu. Potem na budowę w częściach dotarły łuki metalowych przęseł nowego obiektu.

Metalowa konstrukcja najpierw musiała zostać zmontowana na brzegu. Ten proces właśnie się zakończył. Według założeń, w maju 2024 roku będzie nasuwana na konstrukcję nośną z lądu. W ostatecznym usytuowaniu przęsła na moście pomogą z rzeki barki. Jak poinformowała GDDKiA, konstrukcję przęsła ustawiono już na barce. Jednak silny wiatr uniemożliwił dalszą operację. Ta ma się zacząć podczas weekendu.

Most nad Dziwną w Wolinie podobny do mostu Fehmarnsund

Most nad Dziwną w Wolinie jest dość długi. Będzie miał 1,1 km długości. Długość przęsła to 170 metrów. Pierwsza część tego mostu łukowego nad rzeką Dziwną powstała 11 lat temu, w 2003 roku. Inspiracją dla mostu w Wolinie był drogowo-kolejowy most Fehmarnsund, łączący wyspę Fehmarn na Morzu Bałtyckim ze stałym lądem w Großenbrode. Po otwarciu w 1963 mostu i zbudowaniu terminala promowego w Puttgarden na Fehmarn, średni czas podróży pomiędzy Hamburgiem i Kopenhagą został znacznie skrócony. Most liczy sobie 963 metrów długości  i rozciąga się na szerokość 1300 metrów Fehmarnsund, a pozostałe 337 metrów składa się z dwustronnych podjazdów. Wznosi się 23 metry nad wodą. Jest to konstrukcja stalowa o szerokości 21 metrów. Łuk konstrukcji mostu ma długość 268,5 metrów, a najdłuższe przęsło rozpiętość 248 metrów i 45 metrów wysokości powyżej punktu jezdni.

Konstrukcja mostu w Wolinie jest jednak inna od tej w Niemczech.

Most powstaje w ramach budowy 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim.

 most Fehmarnsund
Autor: S.Möller/wikipedia most Fehmarnsund, łączący wyspę Fehmarn na Morzu Bałtyckim ze stałym lądem w Großenbrode

Budowa drogi ekspresowej S3

W Zachodniopomorskiem powstaje jeszcze jeden odcinek drogi ekspresowej S3 Świnoujście – Dargobądz. 17-km odcinek buduje firma Polaqua.

Kiedy cała droga ekspresowa S3 będzie gotowa? Oba odcinki miały być gotowe w maju tego roku. Prawdopodobnie będą gotowe latem 2024. W czerwcu 2024  będzie można przejechać dolnośląskim odcinkiem S3 Bolków - Kamienna Góra.

S3 na Dolnym Śląsku będzie gotowa w połowie 2024. To będzie jedna z piękniejszych "esek"

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej