Budowa 2. linii metra M2 na Bemowie – aktualności i fakty. Kiedy powstaną stacje Lazurowa, Chrzanów, Karolin i STP Karolin?
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
W momencie planowania stacji metra znajdowały się tu głównie pola, ale budowa na tyle się opóźniła, że zdążyły powstać gęste osiedla.
Są postępy na budowie 2. linii metra M2 w Warszawie. W dzielnicy Bemowo powstają trzy stacje o nazwach roboczych metro Lazurowa, metro Chrzanów i metro Karolin. Budowana jest też stacja techniczno-postojowa STP Karolin. Przy którym obiekcie prace idą najszybciej i kiedy pod ziemią zaczną drążyć maszyny TBM? Poznaj metro na Karolin.
Spis treści
- Budowa 2. linii metra M2. Powstają stacje Lazurowa, Chrzanów i Karolin
- 2. linia metra M2 na Bemowie – terminy. Kiedy koniec budowy?
- II linia metra Warszawa – aktualności z budowy. Wmurowano kamień węgielny
- Koszt budowy M2 wzrósł. Miasto podpisało z wykonawcą aneks zwiększający wynagrodzenie
- Metro Lazurowa – lokalizacja i otoczenie stacji
- Metro Chrzanów – lokalizacja i otoczenie stacji
- Metro Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji
- STP Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji
- Nowe stacje metra M2 – wizualizacje
- Metro na Karolin – historia
Budowa 2. linii metra M2. Powstają stacje Lazurowa, Chrzanów i Karolin
Budowa 2. linii metra M2 w Warszawie trwa od 2010 r. Co kilka lat już działająca linia wydłuża się o kolejne stacje – ostatnio w 2022 r. Aktualnie trwa budowa ostatniego z oryginalnie planowanych odcinków na dalekim Bemowie. W 2026 r. pasażerowie skorzystają z 3 nowych stacji metra M2 o nazwach roboczych:
- metro Lazurowa,
- metro Chrzanów,
- metro Karolin.
Dodatkowo w ramach inwestycji powstanie niedostępna dla pasażerów stacja techniczno-postojowa STP Karolin – „zajezdnia” metra, gdzie pociągi będą przechodzić mycie, przeglądy i naprawy. Będzie to druga taka stacja po STP Kabaty na 1. linii metra M1.
Prace budowlane nad 4-kilometrowym odcinkiem – po wielu biurokratycznych opóźnieniach – ruszyły w grudniu 2022 r. Inwestycję realizuje konsorcjum firm Gülermak i Astaldi. Zgodnie z analizami ekspertów firmy ILF Consulting Engineers (którzy na zlecenie miasta przeanalizowali docelowy wygląd sieci 5 linii metra w Warszawie), budowanym właśnie odcinkiem metra na Karolin będzie jeździć w godzinach szczytu do 3–4 tys. pasażerów na godzinę na kierunek. To mało, ale jak do tej pory rzeczywista liczba pasażerów w metrze na ogół przewyższała wcześniejsze prognozy.

2. linia metra M2 na Bemowie – terminy. Kiedy koniec budowy?
Oficjalny termin zakończenia budowy to aktualnie 11 października 2025 r. Do tego trzeba doliczyć kilka miesięcy na obowiązkową procedurę odbiorów technicznych, co oznacza, że odcinek powinien zacząć obsługiwać pasażerów na początku 2026 r. Jak jednak zwracają uwagę eksperci portalu Transport-Publiczny.pl, prawdopodobnie nastąpi opóźnienie w związku z tym, że wykonawca przez kilka miesięcy nie miał dostępu do wszystkich niezbędnych gruntów (spór z właścicielem betoniarni na terenie przyszłej STP).
Znany jest też wstępny termin drążenia tuneli, które może się rozpocząć dopiero wtedy, gdy będą już gotowe korpusy stacji. Według planów drążenie tuneli rozpocznie się w lipcu 2023 r.
II linia metra Warszawa – aktualności z budowy. Wmurowano kamień węgielny
Obecnie zgodnie z harmonogramem toczą się prace budowlane przy wszystkich planowanych stacjach metra M2. Trwa budowa stacji, które muszą być gotowe, zanim będzie się mogło zacząć drążenie tuneli maszynami TBM. Na budowie stacji Chrzanów są już gotowe ściany szczelinowe, trwa wylewanie stropu. Najbardziej zaawansowana jest budowa stacji Karolin, gdzie trwa już wydobywanie ziemi z poziomu -1 (znajdą się tu bramki biletowe).
– Jest jednym w większych obiektów, gdyż oprócz części pasażerskiej znajduje się tu także komora rozjazdowa, która umożliwia w czasie eksploatacji płynne nawroty składów metra – wyjaśnia Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. – To także stacja niezwykle istotna dla dalszych prac przy budowie metra, gdyż tu zlokalizowany jest szyb startowy ogromnych maszyn TBM, które będą drążyć tunele dla podziemnej kolei. Dlatego wykop podstropowy na Karolinie musi zostać ukończony jako pierwszy, aby wiosną przyszłego roku można było opuścić pod powierzchnię ziemi elementy tarcz i rozpocząć ich montaż.

W miejscu, gdzie znajdzie się stacja techniczno-postojowa Karolin, w listopadzie wmurowano kamień węgielny. Trwają tu intensywne prace związane m.in. z rozbiórką pozostałości po betoniarni, trwa też wznoszenie budynków. W październiku 2023 r. przeprowadzono wzmacnianie gruntu technologią jet-grouting (wstrzykiwanie betonu pod ziemię). Było to konieczne w miejscach przyszłych łączników między tunelami, by same tunele można było bezpiecznie wydrążyć.
Również w październiku na terenie stacji STP Karolin archeolodzy odkopali ceglaną piwnicę z przełomu XIX i XX w. Pod ziemią odkryto pomieszczenie o sklepieniu kolebkowym oraz łukowate przejście. Znaleziono także przylegający do pomieszczenia komin oraz pozostałości metalowych schodów prowadzących niegdyś do piwniczki. Choć odkrycia dokonano w miejscu, gdzie przed wojną stały dwa budynki folwarku Karolin, badacze są zdania, że piwnica nie ma z nimi związku. Eksperci spodziewają się jeszcze wielu ciekawych znalezisk przy budowie metra – prawdopodobne jest znalezienie pozostałości ceramiki późnośredniowiecznej czy narzędzi rolniczych, naczyń i ozdób z tamtego okresu.

Po dłuższym czasie udało się rozwiązać problemy z budową STP Karolin. Prace na części działki pod przyszłą STP przez wiele miesięcy blokowała znajdująca się tam betoniarnia, której właściciel toczył spór z miastem o odszkodowanie za swoje grunty. Uniemożliwiało to m.in. przebudowę podziemnej linii wysokiego napięcia przeszkadzającej w drążeniu tuneli. Ostatecznie jednak, jak informuje portal Transport-Publiczny.pl, 26 września 2023 podano, iż właściciel betoniarni w końcu wydał miastu całą działkę (za odszkodowaniem). Wykonawca metra dysponuje już zatem wszystkimi potrzebnymi gruntami, choć co do pojedynczych działek trwają jeszcze procedury biurokratyczne. Pozostałości betoniarni wyburzano na początku listopada, stosując m.in. materiały wybuchowe.
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
W momencie planowania stacji metra znajdowały się tu głównie pola, ale budowa na tyle się opóźniła, że zdążyły powstać gęste osiedla.
- Sprawdź: Powstanie podziemny łącznik między metrem Centrum a PKP Warszawa Śródmieście. Kiedy budowa?
Koszt budowy M2 wzrósł. Miasto podpisało z wykonawcą aneks zwiększający wynagrodzenie
Pierwotna umowa z 2018 r. na budowę zachodniego odcinka M2 opiewała na kwotę 1,6 mld zł. Z powodu licznych problemów budowa ruszyła jednak dopiero pod sam koniec 2022 r. W międzyczasie, m.in. w związku z pandemią i wojną w Ukrainie, ceny materiałów budowlanych i energii drastycznie poszły w górę. W związku z tym wykonawca zaczął negocjować z miastem w sprawie zwiększenia wynagrodzenia, co trwało wiele miesięcy.
Ostatecznie 25 września 2023 Metro Warszawskie podpisało z wykonawcą aneks do umowy zwiększający wynagrodzenie budowniczych metra z 1,3 mld zł do 1,95 mld zł netto. Po uwzględnieniu VAT-u daje to kwotę ok. 2,4 mld zł brutto za ostatni, zachodni odcinek M2. Aneks przesuwa też termin zakończenia budowy z 29 kwietnia 2024 r. na 11 października 2025 r.
– Aneks wynika z zaistnienia nadzwyczajnych i niemożliwych do przewidzenia na etapie postępowania o udzielenie zamówienia okoliczności – przekazała PAP rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego Anna Bartoń.
Metro Lazurowa – lokalizacja i otoczenie stacji
Stacja metra Lazurowa (nazwa robocza) powstaje pod pętlą autobusową os. Górczewska, w pobliżu skrzyżowania ul. Górczewskiej i Lazurowej. Pierwotnie przystanek ten planowano w innym miejscu, pod ul. Górczewską, jednak został on przesunięty w celu ułatwienia przesiadek.

Metro Lazurowa będzie ważnym węzłem przesiadkowym dla pasażerów autobusów wjeżdżających do Warszawy z zachodu. Stacja umożliwi też przesiadki na tramwaje. W przyszłości nad stacją ma powstać parking P+R wraz z lokalami handlowo-usługowymi (na samej stacji nie zaplanowano żadnych takich lokali).
Wraz ze stacją metra powstanie nowe naziemne przejście dla pieszych przez ul. Lazurową, niedaleko jej skrzyżowania z ul. Doroszewskiego. Pierwotnie w tym miejscu planowano przejście podziemne, jednak zrezygnowano z niego jeszcze na etapie projektowym.
Metro Chrzanów – lokalizacja i otoczenie stacji
Stacja metra Chrzanów (nazwa robocza) powstaje pod ul. Rayskiego, w pobliżu jej skrzyżowania z ul. Szeligowską.

Metro Chrzanów będzie stacją o znaczeniu lokalnym, obsługującą okoliczne osiedla (których powstaje tu coraz więcej). Wbrew pierwotnym planom nie będzie wejść do stacji po południowej stronie ul. Szeligowskiej – wszystkie wejścia oraz windy będą wzdłuż ul. Rayskiego. Na stacji nie będzie żadnych lokali handlowo-usługowych.
Metro Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji
Stacja metra Karolin (nazwa robocza) powstaje pod ul. Sochaczewską, obok jej skrzyżowania z ul. Połczyńską. Wyjścia ze stacji znajdą się na wszystkich narożnikach skrzyżowania oraz w głębi ul. Sochaczewskiej.

Metro Karolin będzie pełnić rolę ważnego węzła przesiadkowego dla pasażerów autobusów z gmin położonych na zachód od stolicy. Jako że nie przewidziano tu żadnej pętli autobusowej, pasażerowie będą wysiadać na zwykłych przystankach w zatoczkach. W przyszłości obok stacji ma powstać parking P+R z lokalami handowlo-usługowymi. Na samej stacji nie będzie żadnych lokali.
STP Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji
Stacja techniczno-postojowa Karolin budowana jest na rozległym terenie ograniczonym ul. Gierdziejewskiego, al. 4 czerwca 1989 r. (ul. Nowolazurową), torami PKP oraz budynkiem Instytutu Energetyki.

STP Karolin będzie stacją niedostępną dla pasażerów, gdyż pełni funkcje techniczne – służy m.in. do nocnego postoju pociągów, mycia składów, przeglądów, napraw itp. Znajdą się tu także obiekty związane ze sterowaniem ruchu pociągów. Na terenie STP znajduje się zabytkowa aleja drzew, która zostanie zachowana.
Nowe stacje metra M2 – wizualizacje
Spółka Metro Warszawskie zaprezentowała wizualizacje nowych przystanków metra M2. Stacje Lazurowa, Chrzanów, Karolin i STP Karolin mają najpierw powstać w wersji podstawowej, bez parkingów P+R. W przyszłości nad stacjami Lazurowa i Karolin mają powstać pełnoprawne węzły przesiadkowe – powstaną zadaszone obiekty, w których znajdą się m.in. lokale handlowo-usługowe oraz parkingi dla przesiadkowiczów. Na wizualizacjach M2 zaprezentowano obie wersje – podstawową i pełną.
- Zobacz galerię: Wizualizacje stacji metra M2: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Tak będą wyglądać perony i wejścia
Autor: Metro Warszawskie
Wizualizacje stacji metra M2: Lazurowa, Chrzanów, Karolin i ich otoczenia
Metro na Karolin – historia
2. linię metra M2 w Warszawie planowano już za PRL-u, jednak miała wtedy inny przebieg. Zakładano, że będzie biegła od Dąbrówki na Białołęce wzdłuż Wisły, następnie na wysokości centrum Pragi skręci na drugi brzeg Wisły, przetnie M1 na wysokości stacji Świętokrzyska, a następnie pobiegnie prosto pod ul. Połczyńską na Chrzanów. Plany te zrewidowano jednak po 1989 r. z uwagi na zmieniający się charakter różnych obszarów miasta (m.in. upadek licznych zakładów przemysłowych na Żeraniu, Woli i w Ursusie).
Obecna trasa 2. linii metra została ustalona w 2006 r., a w 2010 r. ruszyła budowa. Linia powstawała od centrum w kierunku obrzeży miasta, jednak plany co do kolejności budowy kolejnych odcinków stale się zmieniały. W 2016 r. zdecydowano, że fragment linii od Lazurowej do Karolina powstanie jednocześnie z wcześniejszym odcinkiem z Woli na Bemowo. Zakładano wówczas ukończenie odcinka na Bemowie do 2023 r. Później jednak plany znowu się zmieniły i odcinek na Karolin postanowiono budować oddzielnie.
28 października 2016 r. ogłoszono konkurs na koncepcję architektoniczną stacji od Lazurowej do STP Karolin. Wygrało go konsorcjum AMC i Metroprojekt, które zaprezentowało nawet wstępne wizualizacje, jednak konkurs musiał zostać unieważniony z uwagi na błędy formalne. Nowy przetarg na projekt i budowę rozpisano 23 listopada 2017 r., a w 2018 r. podpisano umowę ze zwycięzcą – konsorcjum Astaldi i Gülermak. Umowa przewidywała 36 miesięcy na realizację inwestycji.
Budowa metra na Karolin długo nie mogła się jednak rozpocząć. Na przeszkodzie stanęły liczne problemy, w tym m.in. protesty właścicieli działek położonych na trasie przyszłego metra (chodziło przede wszystkim o posesję w rejonie skrzyżowania ul. Połczyńskiej i Sochaczewskiej). Następnie bardzo dużo czasu zajął proces uzyskiwania pozwoleń na budowę. Choć wykonawca złożył komplet wniosków już pod koniec 2020 r., wojewoda mazowiecki wydał pierwsze pozwolenie dopiero w czerwcu 2022 r., a ostatnie w październiku 2022 r. W efekcie prace budowlane mogły ruszyć dopiero w grudniu 2022 r., a jako nową datę otwarcia odcinka wskazano 2026 r.