Aleje Jerozolimskie czekają wielkie zmiany. Jest wykonawca projektu Alej Jerozolimskich!

2021-11-26 10:48
Aleje Jerozolimskie
Autor: UM Warszawa Tak mają wyglądać po przebudowie Aleje Jerozolimskie w Warszawie

Aleje Jerozolimskie - jak się zmienią? Wzdłuż jezdni pojawią się drzewa, ścieżki rowerowe oraz szerokie chodniki. Dowiedz się więcej o rewolucji jaka czeka Aleje Jerozolimskie. Zniknie jeden pas i dwa ronda! Wiemy kto wygrał przetarg na projekt Alei Jerozolimskich.

Spis treści

  1. Aleje Jerozolimskie - przetarg na projekt nowej ulicy
  2. Przebudowa Alei Jerozolimskich - Nowe Centrum Warszawy
  3. Jak zmienią się Aleje Jerozolimskie?
  4. Aleje Jerozolimskie - które ronda znikną?
  5. Kiedy zakończy się przebudowa Alei Jerozolimskich?

Aleje Jerozolimskie - przetarg na projekt nowej ulicy

Przetarg na projekt nowej ulicy Aleje Jerozolimskie, obejmował odcinek od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego. Najkorzystniejszą, zwycięską ofertę złożyła firma Meritum Projekt z Katowic, która wyceniła prace na 2 mln 435 tys. zł. Firma będzie miała 30 miesięcy na opracowanie dokumentacji, przy czym dokumentację dla części objętej pracami PKP PLK musi przedstawić w ciągu 16 miesięcy.

Projekt ma powstawać w ścisłej koordynacji z PKP, które planują przebudowę tunelu kolejowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. To właśnie przebudowa kolejowej linii średnicowej, stała się pretekstem do zaprojektowania nowego wyglądu arterii.

Przebudowa Alei Jerozolimskich - Nowe Centrum Warszawy

Przebudowa Alei Jerozolimskich to jedno z największych wyzwań programu Nowe Centrum Warszawy, który ma odmienić oblicze centralnej części stolicy. Przypomnijmy, że w ramach projektu przebudowywany jest właśnie plac Pięciu Rogów i zachodnia strona ul. Marszałkowskiej w rejonie pl. Defilad. Rozpisano też przetarg na zaprojektowanie przebudowy ul. Marszałkowskiej na odcinkach na południe (do pl. Konstytucji) i na północ (Królewska – pl. Bankowy) od ronda Dmowskiego. A w ubiegłym roku kompleksową zmianę przeszedł centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka. Niebawem będą też znane wyniki konkursu na koncepcję zagospodarowania ul. Chmielnej.

Przeczytaj więcej na temat programu Nowe Centrum Warszawy:

Jak zmienią się Aleje Jerozolimskie?

Dziś Alejom Jerozolimskim brakuje zieleni, choć kiedyś rosły tu cztery rzędy drzew. Chodniki są zbyt wąskie i zazwyczaj zajęte przez parkujące auta. Brakuje przejść dla pieszych i dróg dla rowerów. Wszystko ma się zmienić dzięki programowi Nowe Centrum Warszawy.

Po zakończeniu inwestycji kolejowej Aleje Jerozolimskie mają zmienić się w piękną przestrzeń publiczną, przyjazną pieszym, rowerom i komunikacji zbiorowej, a także pełną zieleni.

Zgodnie z założeniami, Aleje po przebudowie mają mieć szersze, eleganckie chodniki z miejscem na ogródki gastronomiczne. Pojawi się więcej zieleni, wrócą też drzewa posadzone w czterech rzędach, tak jak to wyglądało przez II wojną światową. Jezdnia będzie miała dwa pasy ruchu w każdym kierunku, w tym jeden przeznaczony dla autobusów, taksówek, itd. Powstaną zatoki postojowe do parkowania równoległego. Po obu stronach ulicy pojawią się szerokie, 3-metrowe drogi dla rowerów.

Czytaj też:

Dzięki budowie Nowego Centrum Warszawy stolica przejdzie metamorfozę podobną do tej, którą mają już za sobą takie europejskie metropolie jak Kopenhaga czy Sztokholm. Wprowadzamy rozwiązania, które pogodzą oczekiwania pieszych, kierowców, rowerzystów i przedsiębiorców. A to wszystko po to, żeby miasto, które do tej pory było idealnym miejscem do pracy, stało się również idealnym miejscem do życia – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Aleje Jerozolimskie
Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe Aleje Jerozolimskie - tak wyglądały przed II wojną światową

Aleje Jerozolimskie - które ronda znikną?

Dwa duże ronda w alejach Jerozolimskich zostaną przebudowane na zwykłe skrzyżowania. Chodzi o rondo Dmowskiego, u zbiegu z Marszałkowską i rondo de Gaulle’a, przy Nowym Świecie.

Ten zabieg również ma zwiększyć przestrzeń dla pieszych i poprawić przesiadki. Na obu skrzyżowaniach powstanie komplet przejść naziemnych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości „Domu Partii” i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone tak, aby zapewnić jak największy komfort pasażerom i ułatwić przesiadki.

Kiedy zakończy się przebudowa Alei Jerozolimskich?

Projekt opracowany przez ZDM ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej tak, aby wprowadzić zmiany nad tunelem kolejowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego. Termin realizacji inwestycji jest zatem uzależniony od harmonogramu prac kolejowych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej