Gdynia Chylonia. Budowa podziemnego węzła przesiadkowego Gdynia Chylonia na finiszu

Gdynia Chylonia
Autor: Soletanche Polska Gdynia Chylonia - Plac Dworcowy (fot. kwiecień 2021)

W Gdyni Chylonia na Placu Dworcowym dobiegają końca prace związane z budową kluczowej inwestycji infrastrukturalnej dla mieszkańców Gdyni oraz sąsiadujących gmin. Parking przy dworcu PKP będzie częścią węzła integracyjnego połączonego z peronami Gdynia Chylonia. Wykonawcą ścian szczelinowych była firma Soletanche Polska. Zadaniem spółki było wykonanie fundamentowania specjalistycznego parkingu podziemnego. Zobacz film i zdjęcia z budowy Gdynia Chylonia.

Spis treści

  1. Gdynia Chylonia - węzeł przesiadkowy przyszłości
  2. Film podsumowujący budowę węzła Gdynia Chylonia
  3. Etapy wykonania konstrukcji parkingu podziemnego przez Soletanche
  4. Kiss & Ride, wiaty rowerowe oraz udogodnienia dla niepełnosprawnych
  5. Organizacja ruchu na przebudowanym Placu Dworcowym
  6. Kiedy koniec budowy węzła Gdynia Chylonia?
Gdynia Chylonia
Autor: UM Gdynia Węzeł Integracyjny Gdynia Chylonia na Placu Dworcowym

Gdynia Chylonia - węzeł przesiadkowy przyszłości

Przebudowa Placu Dworcowego Gdynia Chylonia ruszyła 23 września 2019 roku. Aktualnie generalny wykonawca, konsorcjum spółek Roverpol i Rover Infraestructuras oraz wykonawca ścian szczelinowych parkingu podziemnego, Soletanche Polska podsumowują realizację inwestycji.

Już niedługo będzie można dojechać i zaparkować na Placu Dworcowym, zarówno samochód, jak i rower, aby następnie przesiąść się w dalszą podróż niskoemisyjnym transportem szynowym. Warto dodać, że przesiadając się w Polregio lub Szybką Kolej Miejską można dojechać w około 9 min. do śródmieścia Gdyni, w 23 min. do Sopotu oraz 45 min. do stacji Gdańsk Główny. To bardzo wygodne i szybkie środki transportu zważywszy na to, że do samego centrum Gdyni jedzie się samochodem 20 min. Chylonia jest obecnie jedną z najludniejszych dzielnic Gdyni, dlatego tak ważna jest sprawnie działająca infrastruktura komunikacyjna.

Nowy węzeł przesiadkowy ma wesprzeć plan związany z obniżeniem emisji CO₂ w Trójmieście. Gdynia Chylonia umożliwi tysiącom mieszkańców Gdyni swobodne przesiadanie się z auta do SKM-ki, trolejbusu lub autobusu i zmniejszy liczbę aut wjeżdżających do centrum miasta. Podziemna hala parkingowa o powierzchni prawie 3600 m² pomieści 140 miejsc postojowych dla samochodów i 24 dla rowerów.

W ramach realizacji węzła integracyjnego powstał też pierwszy w Gdyni obiekt typu Park & Ride połączony bezpośrednio z peronami dworca. W ramach inwestycji został przebudowany i zmodernizowany również Plac Dworcowy. 

Inwestycja została dofinansowana ze środków europejskich na projekt pod nazwą „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, w tym również utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia”. Modernizacja Placu Dworcowego jest częścią projektu. Wartość całej inwestycji to prawie 66 mln zł, a samego węzła przesiadkowego 46 mln zł.

Gdynia Chylonia - węzeł przesiadkowy
Autor: Soletanche Polska Gdynia Chylonia - parking podziemny pod Placem Dworcowym

Jestem pewien, że oddanie tego obiektu przekona Gdynian do pozostawienia samochodu i wybrania kolei. Dzięki bezpośredniemu połączeniu podziemnego parkingu z peronami dworca zwiększymy z pewnością wygodę w kontekście parkowania. W ten sposób uda nam się zredukować ilość emisji CO₂ do atmosfery i tym samym utrzymać ceniony przez wielu klimat i czyste powietrze, z których Gdynia słynie – wyjaśnia Marco Antonio Rodriguez Martinez, Kierownik Kontraktu z ramienia firmy Roverpol.

Film podsumowujący budowę węzła Gdynia Chylonia

Etapy wykonania konstrukcji parkingu podziemnego przez Soletanche

Prace związane z realizacją fundamentowania w inwestycji rozpoczęły się w marcu 2020 roku. Ze względu na bliskie sąsiedztwo istniejących zabudowań zdecydowano się na wykonanie szalunku w postaci ścian szczelinowych. Prace powierzono liderowi w tym zakresie, firmie Soletanche Polska. W ramach kontraktu firma wykonała ściany szczelinowe o obwodzie 255 m.b. wraz z rozparciem w postaci tymczasowych rozpór stalowych.

Etapy wykonania fundamentowania specjalistycznego:

  • realizacja tzw. murków prowadzących, które wyznaczyły osie ścian szczelinowych,
  • głębienie szczeliny przy wykorzystaniu specjalnego chwytaka oraz zawiesiny bentonitowej, która na czas głębienia i zbrojenia szczeliny zapobiega osuwaniu się gruntu do wnętrza,
  • montaż szkieletów zbrojeniowych,
  • zabetonowanie sekcji ścian szczelinowych.

W takiej sekwencji prac, sekcja po sekcji, powstawały ściany przyszłego parkingu podziemnego. Firma Soletanche Polska wykonała 41 sekcji w inwestycji. Ściany szczelinowe węzła przesiadkowego mają grubość 60 cm, a najgłębsze sekcje sięgają 9 m. Technologia ścian szczelinowych umożliwiła zrealizowanie nie tylko bezpiecznej obudowy wykopu, ale także pełni funkcje ścian docelowego parkingu podziemnego i jest elementem fundamentowym.

Wykonawca fundamentowania specjalistycznego opuścił plac budowy, zgodnie z harmonogramem, w IV kwartale 2020 roku. Wówczas tempa nabrały prace związane z wykończeniem obiektu parkingowego oraz zagospodarowaniem terenu Placu Dworcowego.

Tą samą technologię ścian szczelinowych, w nieco szerszym zakresie i większych głębokościach, firma Soletanche Polska wykorzystała przy realizacji konstrukcji m.in. podziemia Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku czy fundamentów i ścian wielokondygnacyjnych parkingów podziemnych budynków biurowych kompleksu Olivia Business Park w Gdańsku.

Gdynia Chylonia - węzeł przesiadkowy
Autor: Soletanche Polska Gdynia Chylonia - węzeł przesiadkowy. Zdjęcie z realizacji ścian szczelinowych przez Soletanche Polska

Kiss & Ride, wiaty rowerowe oraz udogodnienia dla niepełnosprawnych

W ramach budowy węzła przesiadkowego Gdynia Chylonia, zrealizowano również miejsca parkingowe na krótki postój, tzw. Kiss & Ride, które mają służyć głównie kierowcom podwożącym pasażerów na dworzec. Nie zabraknie też miejsc przeznaczonych na postój dla taksówek. Ponadto w ramach wspierania transportu niskoemisyjnego zrealizowano 810 m² nowych dróg rowerowych oraz powstała zadaszona wiata rowerowa. Powstały również tablice z informacyjne dla pasażerów oraz windy. W inwestycji pomyślano też o udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnościami. Pojawią się fakturowane przejścia dla pieszych, niezwykle pomocne dla osób niedowidzących lub niewidomych.

Gdynia Chylonia - węzeł przesiadkowy
Autor: Soletanche Polska Gdynia Chylonia - wiaty dla rowerów przy Placu Dworcowym

Organizacja ruchu na przebudowanym Placu Dworcowym

Przebudowywane ścieżki rowerowe oraz chodniki w ciągu ul. Kartuskiej mają usprawnić dostęp do Placu Dworcowego, który został przebudowany. Organizacja ruchu na placu nie zmieni się, poza powstaniem wjazdu na podziemny parking. Dostęp do parkingu będzie odbywał się przez wjazd na Plac Dworcowy, od strony ul. Kartuskiej, a wyjazd, tak jak obowiązywało to przed rozpoczęciem robót, za budynkiem poczty. W ten sposób zarówno rowerzyści, jak i kierowcy wjadą na parking podziemny.

Gdynia Chylonia - węzeł przesiadkowy
Autor: Soletanche Polska Gdynia Chylonia - wjazd na parking podziemy (fot. kwiecień 2021)
Gdynia Chylonia
Autor: Soletanche Polska Gdynia Chylonia - zdjęcie z budowy parkingu podziemnego z wykorzystaniem technologii ścian szczelinowych, których wykonawcą jest Soletanche Polska (fot. kwiecień 2020)

Kiedy koniec budowy węzła Gdynia Chylonia?

W inwestycji trwają aktualnie prace wykończeniowe związane z realizacją nawierzchni drogowej trakcji trolejbusowej, toalet publicznych oraz montażem elementów małej architektury i wykonaniem docelowej organizacji ruchu. Zakończenie realizacji planowane jest na drugą połowę 2021 roku.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej