Dzięki budowie terminala T3 Baltic Hub w Gdańsku, powierzchnia Polski "urosła" o 40 hektarów
Autor: Budimex
W Gdańsku powstaje nowy terminal kontenerowy T3 Baltic Hub. Gdy zostanie oddany do użytku, będzie największym terminalem głębokowodnym na Morzu Bałtyckim.
W Gdańsku powstaje nowy terminal kontenerowy T3 Baltic Hub. Gdy zostanie oddany do użytku, będzie największym terminalem głębokowodnym na Morzu Bałtyckim. Będzie tu pracowało ponad 20 zautomatyzowanych suwnic i 20 dźwigów portowych. Właśnie ukończony został etap zalądowienia oraz obudowy blisko czterdziestohektarowej powierzchni.
Spis treści
- Budowa terminala T3 Baltic Hub powiększyła powierzchnię Polski o 40 ha
- To będzie zautomatyzowany terminal przeładunkowy na Bałtyku
- Budowa terminala w Gdańsku z poszanowaniem przyrody
Budowa terminala T3 Baltic Hub powiększyła powierzchnię Polski o 40 ha
To będzie wyjątkowy obiekt. Jeden z najnowocześniejszych tego typu w Polsce i Europie Właśnie powstało tu blisko 40 hektarów nowego lądu. T3 Baltic Hub jest budowany przez konsorcjum firm Budimex i Deme Dredging.
Prace budowlane zaczęły się tu w październiku 2022 roku. Obecnie Obiekt osiągnął 40 procentowy poziom zaawansowania budowy. Obecnie prowadzone są głównie prace kafarowe i żelbetowe. Rozpoczęto także wbijanie stalowych brusów na południowej ścianie terminala.
Budowa Baltic Hub T3 to m.in. budowa nabrzeża głębokowodnego o łącznej długości 717 m, głębokości 18 m oraz placu o powierzchni 36 ha. Po ukończeniu inwestycji możliwości przeładunkowe terminala zwiększą się z obecnych 3 do 4,5 mln TEU rocznie co oznacza, że będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie, zdolny obsługiwać największe statki na świecie. Jednostka TEU (ang. Twenty feet Equivalent Unit) – to podstawowa jednostka stosowana w transporcie kontenerowym, odpowiadająca wymiarom kontenera o wymiarach 20×8×8,5 stopy (6,10×2,44×2,59 metra lub ok. 39 m3) – czyli parametrom tzw. kontenera dwudziestostopowego, który jest najczęściej używanym typem.
To będzie zautomatyzowany terminal przeładunkowy na Bałtyku
Terminal kontenerowy T3 ma być półautomatyczny, a cały proces sterowania i zarządzania obiektem będzie realizowany z oddalonego od niego budynku. Zakres prac teletechnicznych w tej inwestycji jest do tej pory niespotykany w Polsce.
W tej chwili mamy zakończone prace hydrotechniczne, wchodzimy w etap prac konstrukcyjnych w trakcie których powstanie nawierzchnia terminalu, szyny i wszelkie urządzenia służące do przeładunków kontenerów. Ogromnie interesująca, biorąc pod uwagę unikatowość obiektu i jego rolę jest zastosowana teletechnika i energetyka – mówi Jakub Długoszek, dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimex SA.
Dodatkowo, w ramach projektu T3 zakupionych zostanie 8 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 28 pół-automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok.
Budowa terminala w Gdańsku z poszanowaniem przyrody
Jak zapewniają wykonawca i inwestor, wszystkie czynności prowadzone są z najwyższą dbałością o środowisko naturalne.
Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego na Martwej Wiśle już na półmetku
Autor: NDI
W Gdańsku na Martwej Wiśle trwa budowa Morskiego Terminala Przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej
Tak duża budowa prowadzona na nabrzeżu wymaga wyjątkowej dbałości o środowisko. Dlatego wszystkie prowadzone przez nas czynności wykonywane są z należytą troską o żyjące tu zwierzęta. W celu ich ochrony prace realizowane są pod nadzorem przyrodniczym – twierdzi Anna Soszyńska, koordynator ochrony środowiska na kontrakcie budowy terminala T3 w Budimex SA.
Przy budowie terminala T3 zastosowano najnowsze technologie, dzięki którym środowisko naturalne, w którym powstaje nowy terminal pozostanie niezakłócone. Prowadzone są monitoringi środowiskowe, badany jest hałas pod wodą oraz na lądzie. Dodatkowo wykorzystywane są specjalne urządzenia odstraszające, celem ochrony ssaków morskich.
W grudniu ubiegłego roku Budimex nawiązał współpracę z Fundacją Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, odpowiedzialną za Stację Morską i Fokarium w Helu. Wynikiem współpracy było przekazanie ośrodkowi rehabilitacji fok zaawansowanego analizatora biochemicznego, który pomoże w odtwarzaniu populacji ssaków morskich – fok i morświnów.
Czytaj też:
- Morska farma wiatrowa na Bałtyku z pozwoleniami na budowę. Powstanie 107 turbin
- Obwodnica Łomży, kiedy koniec budowy S61? MAPA Powstaje tu największy most nad Narwią
- Budowa S7 Widoma - Kraków. To część ważnej trasy Kraków - Warszawa. Wiemy, kiedy ją oddadzą
- Najwyższa estakada w Polsce powstaje na Podkarpaciu! Zmieści się pod nią 26-piętrowy wieżowiec