Dzięki budowie terminala T3 Baltic Hub w Gdańsku, powierzchnia Polski "urosła" o 40 hektarów

2024-02-20 12:28

W Gdańsku powstaje nowy terminal kontenerowy T3 Baltic Hub. Gdy zostanie oddany do użytku, będzie największym terminalem głębokowodnym na Morzu Bałtyckim.  Będzie tu pracowało ponad 20 zautomatyzowanych suwnic i 20 dźwigów portowych. Właśnie ukończony został etap zalądowienia oraz obudowy blisko czterdziestohektarowej powierzchni.

Spis treści

  1. Budowa terminala T3 Baltic Hub powiększyła powierzchnię Polski o 40 ha
  2. To będzie zautomatyzowany terminal przeładunkowy na Bałtyku
  3. Budowa terminala w Gdańsku z poszanowaniem przyrody

Budowa terminala T3 Baltic Hub powiększyła powierzchnię Polski o 40 ha

To będzie wyjątkowy obiekt. Jeden z najnowocześniejszych tego typu w Polsce i Europie Właśnie powstało tu blisko 40 hektarów nowego lądu. T3 Baltic Hub jest budowany przez konsorcjum firm Budimex i Deme Dredging.

Prace budowlane zaczęły się tu w październiku 2022 roku. Obecnie Obiekt osiągnął 40 procentowy poziom zaawansowania budowy. Obecnie prowadzone są głównie prace kafarowe i żelbetowe. Rozpoczęto także wbijanie stalowych brusów na południowej ścianie terminala.

Budowa Baltic Hub T3 to m.in. budowa nabrzeża głębokowodnego o łącznej długości 717 m, głębokości 18 m oraz placu o powierzchni 36 ha. Po ukończeniu inwestycji możliwości przeładunkowe terminala zwiększą się z obecnych 3 do 4,5 mln TEU rocznie co  oznacza, że będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie, zdolny obsługiwać największe statki na świecie. Jednostka TEU (ang. Twenty feet Equivalent Unit) – to podstawowa jednostka stosowana w transporcie kontenerowym, odpowiadająca wymiarom kontenera o wymiarach 20×8×8,5 stopy (6,10×2,44×2,59 metra lub ok. 39 m3) – czyli parametrom tzw. kontenera dwudziestostopowego, który jest najczęściej używanym typem.

To będzie zautomatyzowany terminal przeładunkowy na Bałtyku

Terminal kontenerowy T3 ma być półautomatyczny, a cały proces ‎sterowania i ‎zarządzania obiektem będzie realizowany z oddalonego od niego budynku. Zakres ‎prac teletechnicznych w tej ‎inwestycji jest do tej pory niespotykany w Polsce. ‎

W ‎tej chwili mamy zakończone prace hydrotechniczne, wchodzimy w etap prac ‎konstrukcyjnych w trakcie których powstanie nawierzchnia terminalu, szyny i wszelkie urządzenia służące do ‎przeładunków kontenerów. Ogromnie interesująca, biorąc pod uwagę unikatowość obiektu i jego rolę jest zastosowana teletechnika i energetyka – mówi Jakub Długoszek, dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimex SA.

Dodatkowo, w ramach projektu T3 zakupionych zostanie 8 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 28 pół-automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok.

Budowa terminala w Gdańsku z poszanowaniem przyrody

Jak zapewniają wykonawca i inwestor, wszystkie czynności prowadzone są z najwyższą dbałością o środowisko naturalne.

Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego na Martwej Wiśle już na półmetku

Tak duża budowa prowadzona na nabrzeżu wymaga wyjątkowej dbałości o środowisko. Dlatego wszystkie prowadzone przez nas czynności wykonywane są z należytą troską o żyjące tu zwierzęta. W celu ich ochrony prace realizowane są pod nadzorem przyrodniczym – twierdzi Anna Soszyńska, koordynator ochrony środowiska na kontrakcie budowy terminala T3 w Budimex SA.

Przy budowie terminala T3 zastosowano najnowsze technologie, dzięki którym środowisko naturalne, w którym powstaje nowy terminal pozostanie niezakłócone. Prowadzone są monitoringi środowiskowe, badany jest hałas pod wodą oraz na lądzie. Dodatkowo wykorzystywane są specjalne urządzenia odstraszające, celem ochrony ssaków morskich.  

W grudniu ubiegłego roku Budimex nawiązał współpracę z Fundacją Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, odpowiedzialną za Stację Morską i Fokarium w Helu. Wynikiem współpracy było przekazanie ośrodkowi rehabilitacji fok zaawansowanego analizatora biochemicznego, który pomoże w odtwarzaniu populacji ssaków morskich – fok i morświnów.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej