Obwodnica Łomży - kiedy koniec budowy S61? MAPA Powstaje tu największy most nad Narwią

2024-04-09 11:45

Obwodnica Łomży to marzenie wszystkich, którzy często pokonują drogę np. z Warszawy na Mazury. To jedyny brakujący fragment drogi ekspresowej S61, przez który tracimy czas stojąc w korkach w centrum tego miasta. Kiedy obwodnica Łomży będzie gotowa? Budowa trwa, a drogowcy budują tam m.in. ogromną estakadę nad Doliną Narwi i rzeką Narew. Most nad Narwią to najdłuższy tego typu obiekt na Podlasiu.

Spis treści

  1. Via Baltica - Łomża Zachód-Kolno
  2. Kiedy obwodnica Łomży będzie gotowa?
  3. Przebieg obwodnicy Łomży. MAPA
  4. Jak będzie wyglądała obwodnica Łomży, czyli droga ekspresowa S61?
  5. Obwodnica Łomży: Most nad Narwią, najdłuższy na Podlasiu
  6. S61 ze wsparciem unijnym

Via Baltica - Łomża Zachód-Kolno

Obwodnica Łomży będzie częścią drogi ekspresowej S61, wchodzącej w skład korytarza Via Baltica. Via Baltica - Łomża Zachód-Kolno to kluczowy odcinek ważnej drogi w Polsce. Budowa tej trasy zaczęła się ze sporym opóźnieniem. Problem pojawił się, gdy GDDKiA rozwiązała umowę z włoską firmą TOTO, która po fazie projektowej nie weszła do fazy wykonawczej. Odbył się kolejny przetarg, wybrano kolejnego wykonawcę, który ostatecznie zrezygnował. Obecnie obwodnicę Łomży buduje zawierciańska firma Intercor. Robi to za 713,4 mln zł.

PRÓBY OBCIĄŻENIOWE NOWEGO MOSTU NAD REGALICĄ. ZDJĘCIA

Nowy most w Warszawie rośnie w oczach. Nie wjadą na niego samochody

Kiedy obwodnica Łomży będzie gotowa?

Budowa obwodnicy Łomży ruszyła w 2022 roku. GDDKiA planuje, że przejezdność pierwszą jezdnią zostanie uzyskana w połowie 2024 r. Jednak cała dwujezdniowa trasa ma być gotowa dopiero w połowie 2025 roku.

Przebieg obwodnicy Łomży. MAPA

Obwodnica Łomży będzie miała niecałe 13 kilometrów długości. Tyle brakuje, by udało się ją połączyć ją z już istniejącymi fragmentami drogi ekspresowej S61. To ostatni element układanki, który sprawi, że po jej oddaniu, wygodną dwupasmówką dojedziemy m.in. z Warszawy do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Na razie po komfortowej jeździe ekspresówką S61, w Łomży trzeba sporo zwolnić, czekają nas korki podczas jazdy przez centrum miasta.

Obwodnica Łomży (S61)
Autor: GDDKiA Tak wygląda przebieg obwodnicy Łomży MAPA Link: Powiększ mapę

Jak będzie wyglądała obwodnica Łomży, czyli droga ekspresowa S61?

Obwodnica Łomży będzie komfortową drogą ekspresową. Będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda. Powstaną tu trzy węzły: Łomża Zachód, Nowogród oraz Łomża Północ. Węzeł Łomża Zachód jest już otwarty.

Inwestycja obejmuje też budowę dodatkowych jezdni, chodników, ścieżek pieszo-rowerowych czy dróg rowerowych. Przewidziano także urządzenia ochrony środowiska: ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe, urządzenia oczyszczające, takie jak separatory oraz przejścia dla zwierząt. 

Powstanie również nowy fragment jednojezdniowej DK64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości prawie 7 km. Odcinek DK64 będzie miał jedną jezdnię, a skrzyżowania (ronda) zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z DK64). 

CZYTAJ TEŻ:

KILOMETROWEJ DŁUGOŚCI ESTAKADA, WYSOKA NA 10 PIĘTER POWSTAJE NA S1 WĘGIERSKIEJ GÓRCE

PÓŁNOCNA OBWODNICA KRAKOWA. WIEMY, KIEDY BĘDZIE GOTOWA

Obwodnica Łomży: Most nad Narwią, najdłuższy na Podlasiu

Na obwodnicy Łomży powstaje też sporo ciekawych obiektów inżynierskich. Jednym z nich jest niewątpliwie ogromny, liczący 1205 metrów długości most nad rzeką Narew i całą doliną Narwi. Ma to być najdłuższy tego typu obiekt w województwie podlaskim.

Obiekt robi wrażenie. Będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt, a pod nim znajdą się również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Obie nitki mostu będą miały po 22 przęsła na 21 podporach oraz dwóch przyczółkach. 

Co ciekawe, ta ogromna estakada powstaje przy użyciu kilku różnych technologii.

Jak argumentuje GDDKiA, ze względu na bardzo krótki czas budowy most jest wznoszony w następujących technologiach: 

  • nasuwania podłużnego – tak realizowana jest część zalewowa lewobrzeżna mostu o długości 664 m.
  • metodą nawisową – w ten sposób powstaje tzw. część nurtowa mostu o długości 458 m,poprzez betonowanie wspornikowe przy użyciu wózków oraz w części betonowana na rusztowaniach stacjonarnych.
  • na rusztowaniach stacjonarnych – realizowana jest część zalewowa prawobrzeżna mostu o długości 83 m. 

S61 ze wsparciem unijnym

Realizacja S61 Łomża Zachód - Kolno, tak jak pozostałych odcinków pomiędzy Podborzem a Stawiskami, jest współfinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej