Warszawa: Rusza budowa II linii metra
Od prac przygotowawczych rozpoczyna się realizacja największej inwestycji samorządowej w Polsce – budowa centralnego odcinka II linii metra. Po uzyskaniu wszystkich niezbędnych pozwoleń, od 16 sierpnia 2010 r. wykonawca rozpoczął prace w rejonie przyszłej stacji Rondo Daszyńskiego.
Budowa II linii metra: zaczynamy na Woli
Prace przygotowawcze są niezbędne do wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu, związanej z planowanym zamknięciem dla ruchu ul. Prostej (na odcinku pomiędzy ul. Karolkową a ul. Towarową). Wyłączenie z ruchu tego odcinka ul. Prostej jest planowane w pierwszej połowie września. Do tego czasu wykonane zostaną m.in. tymczasowe przystanki autobusowe i tymczasowy przejazd przez tory tramwajowe w ul. Kasprzaka. Przeprogramowana zostanie także sygnalizacja świetlna oraz wprowadzone zostanie nowe oznakowanie pionowe i poziome. Konieczne jest także przygotowanie samego terenu budowy, czyli m.in. usunięcie drzew i krzewów kolidujących z inwestycją.
Po zakończeniu tych prac rozpocznie się budowa szybu startowego stacji Rondo Daszyńskiego. Z tego miejsca rozpocznie pracę TBM – gigantyczna tarcza drążąca podziemne tunele.
Przed budową II linii metra: ulice Żelazna, Emilii Plater, Kolejowa do remontu!
Warto pamiętać o tym, że wiele innych robót prowadzonych od dłuższego czasu w Warszawie, jest ściśle związanych z budową centralnego odcinka II linii metra. Dotyczy to m.in. prac prowadzonych na ul. Żelaznej, gdzie modernizowana jest magistrala wodociągowa, czy rozpoczętego niedawno remontu ul. Emilii Plater. Również prace prowadzone na ul. Kolejowej mają związek z przygotowaniami do budowy szybów startowych – po wykonaniu wodociągu i kanalizacji oraz fragmentu jezdni przez prywatnego inwestora, Zarząd Dróg Miejskich wyremontuje nawierzchnię na pozostałym fragmencie ulicy. To połączenie posłuży jako objazd zamkniętego odcinka ul. Prostej.
Prace przygotowawcze nie spowodują jeszcze konieczności wprowadzania zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Tramwaje i autobusy zostaną skierowane na trasy objazdowe dopiero w momencie zamknięcia dla ruchu ul. Prostej.
II linia metra: (nie)krótka historia
Decyzja o lokalizacji stacji i budowie centralnego odcinka II linii metra została podjęta w 2006 r. Wcześniejsze plany zakładały poprowadzenie drugiej nitki pod Wolską i Człuchowską na Woli i Bemowie oraz podział linii metra po stronie praskiej na część północną, biegnącą na Targówek (II linia) i południową na Gocław (III linia). Ostatecznie planowaną II i III linię połączono w jedną całość, przesuwając wolską część kolejki pod ulicę Górczewską. Centralny odcinek od ronda Daszyńskiego do dworca Wileńskiego pozostał bez zmian.
27 kwietnia 2007 r. ogłoszono konkurs na uproszczony projekt koncepcyjny odcinka centralnego. Zwycięzcą zostało konsorcjum BP "Metroprojekt"- AMC Chołdzyński. We wrześniu tego samego roku zatwierdzono projekt koncepcyjny wykonania odcinka centralnego II linii metra, a już 15 października ogłoszono przetarg na wykonawcę tego odcinka w formule dialogu konkurencyjnego.
W marcu 2008 r. wydano decyzje lokalizacyjne dla centralnego odcinka.
Trzy miesiące później komisja przetargowa otworzyła oferty zgłoszone przez trzy konsorcja startujące w przetargu na budowę. Wszystkie zaproponowały cenę około 6 mld zł, przekraczającą kwotę zaplanowaną na ten cel w budżecie. 30 lipca przetarg został unieważniony.
Zobacz koniecznie: Metro po chińsku
Ponowny przetarg rozpisano 15 października 2008 r.
Zobacz koniecznie: II linia metra - druga próba miasta
Przetarg rozstrzygnięto 29 kwietnia 2009 r.
Zobacz koniecznie: W drugim przetargu wyszło taniej
wybierając najtańszą ofertę złożoną przez włosko-turecko-polskie konsorcjum.
Zobacz koniecznie: Przetarg na II linię metra rozstrzygnięty!
Po odrzuceniu wszystkich protestów
Zobacz koniecznie:
Mostostal Warszawa: wadliwe rozstrzygnięcie
Po Mostostalu - Chińczycy
Mostostal Warszawa nie odpuszcza...
Nie koniec metro-odwołań
UZP na tak, ale zadecyduje sąd
Wkrótce umowa na II linię metra. Sąd Okręgowy odrzucił odwołanie
umowa na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra została podpisana 28 października 2009 r.
Zobacz koniecznie:
II linia metra na starcie
Warszawa: Wniosek o dofinansowanie II linii metra złożony
Centralny odcinek II linii metra to m.in.: siedem metrów pod dnem Wisły – 10 metrów wydrążonego tunelu w ciągu doby (średnio) – dwa tunele (jednotorowe) – najgłębiej stacja Nowy Świat (30 metrów pod ziemią).