Ruszyły przetargi na brakujące odcinki autostrady A1 i zachodnią obwodnicę Łodzi

2017-06-29 14:19
Autostrada A1 mapa Łódź
Autor: GDDKiA

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk ogłosił 28 czerwca 2017 r. przetargi na pięć odcinków brakującego fragmentu autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową. Adamczyk liczy, że cała autostrada będzie gotowa w 2021 r. - Ale nie będę się o to zakładał – zastrzegł minister.

Do zakładu nawiązali dziennikarze, którzy przypomnieli, jak jeden z poprzednich wiceministrów - Radosław Stępień - założył się z nimi, że do EURO 2012 autostrada A1 będzie gotowa w całości (ok. 570 km). Stępień zakład przegrał i przejechał na rowerze prawie 200 km po nieistniejącym odcinku tej trasy ze Strykowa do Pyrzowic. Trzeba przypomnieć, że budowa autostrady A1 ma szczególnie (w porównaniu z innymi) bogatą historię – były błędy, afery, niedotrzymane terminy, nieudane przetargi. Ale od tamtych wydarzeń zmieniają się cały czas warunki udzielania drogowych zamówień publicznych (m.in. umowy na krótsze odcinki, budowa w systemie „projektuj i buduj”) i kontrola realizacji tych inwestycji(jakościowa i pod kątem płatności na linii generalny wykonawca – podwykonawca) przez GDDKiA oraz resort budownictwa.

Ostatnie odcinki autostrady A1

Żeby autostrada A1 połączyła Trójmiasto z granicą polsko-czeską w Gorzyczkach, min. Adamczyk uruchomił procedury przetargowe dla ostatnich 5 odcinków, których łączna długość wynosi ponad 80 km:
A – Tuszyn (bez węzła) – Piotrków Tryb. Południe (z węzłem), długość 15,9 km
B – Piotrków Tryb. Południe (bez węzła) – Kamieńsk (z węzłem), długość 24,2 km
C – Kamieńsk (bez węzła) – Radomsko (z węzłem), długość 16,7 km,
D – Radomsko – granica woj. łódzkiego/śląskiego, długość 7 km,
E – granica woj. łódzkiego – Rząsawa (bez węzła), długość 16,9 km
Postępowanie będzie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego.

Przekazany do przetargu odcinek A ma mieć częściowo dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i fragment (między węzłem Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe) po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, tak jak obecnie. Najistotniejsza zmiana będzie dotyczyła odcinków: B, C i D, czyli obecnego odcinka drogi krajowej nr 1. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne (w Kamieńsku i Radomsku). Przekrój nowej autostrady będzie się składał z 2 jezdni, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3 m i pasa dzielącego szerokości 5 m.

Z kolei na terenie woj. śląskiego (odcinek E) przekrój budowanej autostrady składać się będzie z 2 jezdni z nawierzchni betonowej, każda po 3 pasy ruchu szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3 m i pasa dzielącego szerokości 5 m. W ciągu autostrady wybudowany również zostanie jeden węzeł autostradowy w Mykanowie oraz 16 obiektów inżynierskich, w tym 1 most, 4 wiadukty w ciągu autostrady, 4 wiadukty nad autostradą, 3 duże przejścia dla zwierząt nad autostradą, 4 przejazdy gospodarcze.

Zobacz, ile można zarobić w roku 2017 na budowie dróg >>

Obwodnica Łodzi

Do przetargu została skierowana również Zachodnia Obwodnica Łodzi w ciągu drogi S14, która jest ważnym ogniwem A1.

– Kierujemy do przetargu drogę ekspresową S14, stanowiącą Zachodnią Obwodnicę Łodzi, co pozwoli na domknięcie ringu wokół tego miasta – zakomunikował minister Andrzej Adamczyk.
Inwestycja będzie realizowana w formule „projektuj/optymalizuj i buduj” i została podzielona na dwa odcinki: I – węzeł „Lublinek” – węzeł „Łódź Teofilów” II – „Łódź Teofilów” (bez węzła) – DK91 miejscowość Słowik. Jak zapowiada MIB, przyszły wykonawca otrzyma projekt, decyzję ZRID, przygotowaną wcześniej dokumentację oraz PFU i na tej podstawie będzie mógł zrealizować zadanie. Będzie ono polegało na przygotowaniu niezbędnej dokumentacji technicznej i projektowej oraz na wybudowaniu odcinka drogi ekspresowej długości do 28,5 km (zależnie od przyjętych przez wykonawcę rozwiązań). Zakres zadania obejmuje m.in.: budowę dwujezdniowej trasy o nawierzchni bitumicznej wraz z przynależną infrastrukturą techniczną, w tym: węzłów drogowych, budowę kilkudziesięciu wiaduktów i mostów, przebudowę odcinków dróg istniejących w zakresie kolizji z drogą ekspresową, budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz likwidację licznych kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną.
Przypomnijmy, że na początku roku tego roku, unieważniono przetarg na obwodnicę Łodzi, bo najtańsza oferta opiewała na kwotę o 264 mln wyższą niż to przewidywał kosztorys inwestorski.

Autostrada A1
Autor: GDDKiA
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej