Nowe wzory umów dotyczące budowy dróg. Powstają wytyczne dla projektantów i firm wykonawczych

2017-02-02 17:55
Konferencja w MIB
Autor: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa Od lewej Andrzej Adamczyk, Jerzy Szmit i Krzysztof Kondraciuk

Budowa dróg ma przebiegać szybciej, ma być tańsza, a równocześnie ma nie ucierpieć na tym ich jakość – ogłosił na konferencji prasowej minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

 Budowa przejścia dla zwierząt na autostradzie A4
Autor: Marek Wielgo  Budowa przejścia dla zwierząt na autostradzie A4 

– Na ukończeniu są prace prowadzące do optymalizacji procesu inwestycyjnego budowy dróg – poinformował minister Adamczyk. I dodał, że jest to efekt debaty prowadzonej od kilku miesięcy ze środowiskiem budowlanym - wykonawców oraz producentów materiałów budowlanych. Już najbliższe umowy na budowę dróg maja być zawierane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) według nowych standardów.
Nowe umowy będą już zastosowane wkrótce, w postępowaniach przetargowych na budowę trasy Via Baltica. Będzie to projekt i budowa drogi ekspresowej S-61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn: odcinek węzeł Łomża Zachód – węzeł Kolno oraz odcinek węzeł Kolno – węzeł Stawiski

Budowa dróg „pod nadzorem” ekspertów

W tym celu tworzone są wytyczne dla firm projektujących i wykonujących inwestycje liniowe. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa korzysta z wiedzy i doświadczenia Rady Ekspertów, której członkami jest 28 przedstawicieli zamawiających i wykonawców. Adamczyk tłumaczył, że inwestycje będą oparte na typowych rozwiązaniach. Uniknie się w ten sposób ich przewymiarowania, czyli innymi słowy będą one dostosowane wielkością do potrzeb. Chodzi też o to, żeby już nigdy nie dochodziło do takich drastycznych sytuacji jak w latach 2011-2012, gdy masowo bankrutowały firmy budowlane i stawały budowy. Odpowiedzialny w rządzie m.in. za budownictwo drogowe wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit ujawnił, że dobiegają końca prace nad wzorem umowy na realizację inwestycji liniowych w systemie „zaprojektuj i buduj”. Ponadto pojawią się nowe wytyczne dla opisu przedmiotu zamówienia i postępowania przetargowego.
– Gotowe są już zapisy do umów, które będą uwzględniały alokację ryzyk w kontraktach na roboty inżynieryjne. Już zamawiający nie będzie mógł przerzucić wszystkich ryzyk na wykonawcę – zapowiedział minister Szmit. Budowa dróg mniej ryzykowna dla wykonawców Co ważne, zapisy te zostały oparte o zasady FIDIC. Jak zapewnia Tomasz Latawiec, prezes zarządu Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców (SISIR), będzie to umowa zbalansowana w zakresie ryzyk, zapewni szybką ścieżkę rozstrzygania sporów dzięki umocnieniu kompetencji tzw. samodzielnego inżyniera kontraktu.
– Nie jest to jeszcze umowa w pełni w standardzie FIDIC, ale to dobry początek – stwierdził Tomasz Latawiec.

Ministerstwo ogłosiło też utworzenie oczekiwanego przez przedsiębiorców budowlanych katalogu pozacenowych kryteriów oceny ofert. Przypominamy, że od połowy ubiegłego roku kryteria pozacenowe muszą mieć co najmniej 40 proc. wagi. Dzięki temu o wyborze ofert nie decyduje już najniższa cena, co przez wiele lat było zmorą firm budowlanych startujących w przetargach na roboty budowlane, m.in. na budowę dróg. Problem w tym, że przepisy nie precyzują jakie to mają być kryteria inne niż cena. Szef GDDKiA Krzysztof Kondraciuk poinformował, że w przypadku budowy dróg będą to: termin realizacji, personel wykonawcy, właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni, równość podłoża oraz zagospodarowanie gruntu z terenu budowy, który do tej pory często był wywożony, co podrażało koszty.

Krzysztof Kondraciuk dodał, że rozwiązywaniem sporów lub podejmowaniem decyzji te spory wieńczące będzie zajmował się samodzielny inżynier kontraktu.
- Powinno to bardzo ograniczyć ekstremalne formy konfliktów na budowie pomiędzy inwestorem a wykonawcą – ocenia szef GDDKiA. Dodajmy, że na dużych budowach spory są powszechne. Często kończą się w sądzie. Co gorsza, prowadzą do zatrzymania inwestycji. GDDKiA podaje, że wartość sporów, w które jest zaangażowana opiewa na 10 mld zł!

Mniej ekranów, dłuższa gwarancja na drogi

Standardy projektowe są jeszcze w opracowaniu, ale wiadomo już, że wymagana gwarancja dla nawierzchni bitumicznych będzie wynosić pięć, a dla betonowych - 10 lat. Pod lupę zostały wzięte przejścia dla zwierząt. Instytut Badawczy Dróg i Mostów na zlecenie ministerstwa skataloguje takie obiekty, przeanalizuje ich wykorzystanie i wyciągnie wnioski. Zainteresowanie tą kwestią wzięło się stąd, że np. na drogach ekspresowych S7 i S8 zbudowano sporym kosztem przejścia, które mają po 100 metrów szerokości. Tymczasem w wielu wypadkach mogłaby ona wynosić 20-30 metrów.

Podobnie jest z ekranami akustycznymi, których zasadność budowy w wielu miejscach została zakwestionowana. Teraz będzie obowiązywała zasada wykorzystania w tym celu przede wszystkim wałów ziemnych, wałów ziemnych z nasadzeniem. Ekrany będą zaś ostatecznością.

Obecni na konferencji prasowej przedstawiciele wspomnianej wcześniej Rady Ekspertów – Tomasz latawiec (prezes SIDIR), Jan Styliński (prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa) i Zbigniew Kotlarek (prezes Polskiego Kongresu Drogowego) chwalili współpracę z ministerstwem.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej