Przetargi w Internecie

2006-05-23 19:52
komputer
Autor: UM Iława

Znowelizowana ustawa Prawo Zamówień Publicznych, która weszła w życie 25 maja 2006 roku, wprowadziła obowiązek zamieszczania ogłoszeń o wszczęciu postępowania i zawarciu umowy, na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych. (art. 4a ust. 2). Obowiązek korzystania z nowych technologii może jednak utrudnić przeprowadzenie niektórych postępowań przetargowych.

Informacja o przetargach w Internecie

Zamieszczanie ogłoszeń na stronie internetowej dotyczy postępowania, którego wartość przekracza 6 000 euro i jednocześnie nie przewyższa kwoty 60 000 euro (tzw. ogłoszenia podprogowe). Zamawiający nie musi już publikować informacji w Biuletynie Zamówień Publicznych. W przypadku takiego zamówienia nie stosuje się także terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, terminów składania ofert, ofert wstępnych i ofert orientacyjnych, nie są również obowiązkowe przepisy ustawy dotyczące odwołań i skarg.

Zamawiający w prosty sposób zamieszcza natomiast ogłoszenie na stronach portalu Urzędu Zamówień Publicznych, na którym jest dostępny specjalny formularz elektroniczny. Wystarczy tylko, że użytkownik się zaloguje i bezpośrednio po wypełnieniu formularza i zaakceptowaniu go przez zamawiającego, ogłoszenie automatycznie zostaje umieszczone na stronach UZP.

Warto zaznaczyć, że Urząd Zamówień Publicznych nie dokonuje weryfikacji ogłoszeń podprogowych, zamieszczanych na stronach portalu, a odpowiedzialność za treść ogłoszenia ponosi kierownik zamawiającego. A jak wynika z danych Pulsu Biznesu, niezadowolonych przybywa. W 2005 roku do UZP trafiło aż 4,1 tys. odwołań od protestów do zamawiających, z czego 1,6 tys. zostało uwzględnionych. W ubiegłym roku było też blisko dwa razy więcej oferentów, którzy oddali sprawy do sądu w porównaniu z rokiem 2004 (odpowiednio 506 i 309 skarg). Urząd dokonał kontroli 355 największych zamówień, z których 26 zostało unieważnionych.

Bariery dla przetargów w Internecie

I choć w przetargach do 60 tys. wprowadzono wiele udogodnień, to utrudniony został najszybszy tryb przetargu, czyli przetarg nieograniczony. Zamieszanie ogłoszeń w Internecie, jakkolwiek może wydawać się szybką metodą publikacji ogłoszeń, to jednak okazuje się, że w niektórych przypadkach jest to metoda dość żmudna, pracochłonna, a nawet kosztowna. W przypadku wspomnianego przetargu nieograniczonego trzeba bowiem na stronach internetowych zamieścić SIWZ, czyli specyfikację istotnych warunków zamówienia . W przypadku przetargów na dostawy czy usługi nie stanowi to większego problemu. Sytuacja gorzej się przedstawia, jeśli chodzi o inwestycje budowlane. 

Do specyfikacji musi być dołączona pokaźnej objętości dokumentacja projektowa, licząca czasami kilkadziesiąt tomów. Problem zatem może być dwojakiego rodzaju: po pierwsze: zamienienie wersji papierowej na elektroniczną, po drugie transfer pliku o pokaźnych rozmiarach. W związku z tym istnieje ryzyko, że część zamawiających może zrezygnować z tej formy przetargu na rzecz trwającego o kilka tygodni dłużej przetargu ograniczonego. Dodatkowo publikacja specyfikacji może się wiązać z przygotowaniem strony internetowej, wykupieniem dodatkowego miejsca na serwerze, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Dokumentacja projektowa jest warunkiem koniecznym w przypadku zamówienia na roboty budowlane. Zgodnie z Art. 36 ustawy Prawo zamówień publicznych.

  • Program funkcjonalno-użytkowy obejmuje opis przedmiotu zamówienia, w którym podaje się przeznaczenie ukończonych robót budowlanych oraz stawiane im wymagania techniczne, ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe i funkcjonalne.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej