Dofinansowanie do rowerów elektrycznych - nie będzie naboru. Koniec programu Mój Rower Elektryczny

2025-09-17 20:14

Mój Rower Elektryczny był zapowiadanym od ponad roku programem dopłat do rowerów elektrycznych. NFOŚiGW wydał właśnie komunikat o zamknięciu projektu programu. To niestety spora strata dla osób, które nie czekając na oficjalne rozpoczęcie kupiły rower elektryczny i liczyły na refundację. Czy będzie coś w zamian?

Rowery

i

Autor: Pixabay.com Rowery

Mój Rower Elektryczny - nie będzie dotacji

Prace nad realizacją programu zostały zakończone i projekt nie będzie kontynuowany jak informuje w komunikacie NFOŚiGW. Duży wpływ na tę decyzję miały liczne uwagi i opinie zgłoszone w toku kilku faz konsultacji. - Wspierając rozwój elektromobilności NFOŚiGW stale szuka i będzie szukać działań, które ograniczają zużycie paliw w transporcie i odpowiadają na potrzeby mieszkańców. Fundusz wspiera także rozwój dobrych praktyk transportowych - napisano w komunikacie. 

Mój Rower Elektryczny - jakie były plany

Program „Mój Rower Elektryczny”, czyli dopłat do rowerów elektrycznych ogłoszony został w lipcu 2024 przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Miał być finansowany z Funduszu Modernizacyjnego, który wspiera inwestycje w modernizacje systemów energetycznych i poprawia efektywność energetyczną. Niestety, wniosek Polski o przyznanie na ten cel 300 mln zł został odrzucony przez Europejski Bank Inwestycyjny. Polski rząd jednak wnioskował o tę kwotę ponownie w 2025 roku. 

Podstawowym założeniem wprowadzenia programu wsparcia jest ograniczenie emisyjności. Według szacunków program przyczyni się do zmniejszenie emisji szkodliwych gazów w tym dwutlenku węgla oraz pyłów. Na wsparcie zakupu rowerów elektrycznych planowano przeznaczyć 300 mln. zł. Program ma być realizowany w latach 2025 – 2029 lub do wyczerpania środków; umowy zawierane będą tylko do 30 czerwca 2029 r. Dofinansowaniem miało obejmować według pierwotnych planów rowery, których zakup potwierdzony fakturą VAT lub paragonem imiennym zrealizowano w terminie od 30.06.2024 r. do 30.05.2029 r. 

Debata Muratora: Dyrektywa EPDB
Materiał sponsorowany
Materiał sponsorowany

Dla kogo dopłata do roweru elektrycznego?

Program skierowany miał być do szerokiego kręgu zainteresowanych. Wsparcie planowano skierować do:

  • osób fizycznych,
  • jednostek samorządu terytorialnego,
  • przedsiębiorców prowadzących działalność oznaczoną PKD w transporcie drogowym towarów, działalności pocztowej (operator pocztowy i inne), usługach kurierskich lub wypożyczalni i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Jaki zwrot na elektryka?

Dopłata do roweru elektrycznego miała wynosić do 50% kosztów kwalifikowanych (ceny zakupu), ale nie więcej niż 5000 zł. W przypadku dofinansowania roweru elektrycznego transportowego (cargo) lub wózka rowerowego będzie to również do 50% poniesionych kosztów, ale maksymalna kwota była zwiększona do 9000 zł. Rowery zakupione w leasingu miały być wyłączone z dopłat.

Dlaczego rower elektryczny?

O zaletach roweru elektrycznego, szczególnie w miejskim transporcie, nie trzeba nikogo przekonywać. Jednoślady sprawdzają się też znakomicie w innych warunkach i miejscach. Ostatnie lata i bezśnieżne łagodne zimy spowodowały, że rower można wykorzystywać cały rok. Napęd to duże ułatwienie dla rowerzystów, bo pozwala bez wysiłku pokonywać długie trasy nawet w terenie o dużych różnicach wysokości. Służy wbrew obiegowej opinii nie tylko do rekreacji, ale może być doskonałą alternatywą dla dojazdów komunikacją zbiorową czy własnym samochodem. Przeszkodą bywa, niestety, czasami aura. Rowery elektryczne znalazły już szerokie zastosowanie w miejskim transporcie towarów i usługach.

Wysoka cena rowerów elektrycznych, szczególnie tych z lepszym osprzętem i mocniejszymi oraz bardziej wytrzymałymi akumulatorami stanowią istotną barierę. Dopłaty mogły przyczynić się do większego zainteresowania kupnem takiego pojazdu. Na razie jednak program, który miał wdrożyć te plany został zakończony.

Murator Plus Google News
Murowane starcie
Fotowoltaika – na dachu czy na działce? MUROWANE STARCIE