Drogi i autostrady: ranking GDDKiA dobrych i ... gorszych wykonawców

2012-05-09 17:29
Autostarda A2. DSS złożyły wniosek o upadłość
Autor: GDDKiA Bogl & Kryls buduje odcinek C autostrady A2

Gdy swego czasu oferowane przez wykonawców ceny za budowanie dróg zaczęły mocno spadać poniżej kosztorysów inwestorskich, obok zachwytów GDDKiA oszczędnościami, z drugiej strony pojawiły się opinie ekspertów, że za "takie" pieniądze nie da się budować dobrych jakościowo dróg, a tym bardziej autostrad. I niejeden wykonawca nie przejechał się po wybudowanej przez siebie drodze, ale "przejechał" się na takim kontrakcie finansowo.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad twierdziła zawsze, że od 2010 roku prowadzone są regularne badania, które kontrolują jakość realizowanych inwestycji, na wszystkich etapach budowy. W zawieranych umowach wzrosła także długość okresu gwarancyjnego do 5 lat (kiedyś zazwyczaj były to 2 lata), a są plany by było jeszcze więcej, bo to mobilizuje wykonawców do robót o wysokiej jakości. Na przestrzeni ostatnich 2-3 lat było co prawda kilka spektakularnych wpadek wykonawców (np. kierowanie budową bez uprawnień, kradzież kruszyw, pękające nawierzchnie, fuszerki wykończeniowe), to jednak GDDKiA twierdzi, że średnia ze wszystkich badań jakościowych przeprowadzonych przez Laboratoria Drogowe GDDKiA w zeszłym roku to ponad 80% pozytywnych wyników. Zapewnia również, że wykonawcy usunęli wszystkie wykryte fuszerki.

Budowa autostrady A2
Autor: Ministerstwo Infrastruktury

Drogi i autostrady a sprawa jakości

GDDKiA zainwestowała w tabor mobilnych laboratoriów i dzięki temu przeprowadziła w ubiegłym roku ponad 60 tysięcy badań realizowanych inwestycji. Szczególną uwagę skierowano na największe budowy, czyli autostrady i drogi ekspresowe. Przeprowadzone badania zostały wykorzystane także do stworzenia swoistego rankingu firm, które najlepiej i najgorzej budowały w 2011 roku. Zestawienie oparto wyłącznie na wskaźniku procentowym złych wyników danej firmy. Ranking wykazał też pewną zależność, że im więcej realizowanych kontraktów, tym gorzej z uśrednioną jakością robót. Oczywiście, zestawienie nie wyczerpuje wszystkich firm zaangażowanych w infrastrukturę drogową, a tylko ich część.

Ponieważ GDDKiA nie ocenia kondycji finansowej firm, to w rankingu, na niezłym miejscu, jest przedsiębiorstwo DSS (Dolnośląskie Surowce Skalne), które w kwietniu tego roku zostało bankrutem z powodu autostrady A2, a na LIŚCIE 500 największych firm w Polsce w roku 2011 zajęła 417. miejsce. Najlepiej buduje niemiecka (na polskim rynku mało znana) firma Johan Bunte, zaś niektóre nasze największe firmy, które uważane są za speców od drogowej infrastruktury mają na swoim koncie sporo błędów.
GDDKiA zapowiada kolejny ranking drogowych wykonawców już w lipcu i obejmie on analizę wykrytych błędów z pierwszym półroczu.

Szef GDDKiA, Lech Witecki zarzuca polskim firmom, że nie były przygotowane do robót w takiej skali, stąd ich problemy i finansowe i jakościowe. Wykonawcy odrzucają te zarzuty, twierdzą, że mają (i miały) jeszcze w zapasie potencjał, a wszystkiemu jest winny mechanizm płatności za zrealizowane roboty. Uważają, po pierwsze, że preferowane są w tym względzie firmy zagraniczne, po drugie - GDDKiA ma niezwykle długie terminy w regulowaniu faktur, dochodzące nawet do 120 dni, czym prowokuje zatory płatnicze i oszczędności, a więc i powstawanie błędów. Ale to już temat na inny artykuł...

Przyjrzyjmy się tymczasem pierwszemu rankingowi wykonawców GDDKiA, w którym zostały przeanalizowane 24 firmy (w drugim słupku - procent błędów, w nawiasie - liczba realizowanych kontraktów):

Ranking wykonawców według GDDKiA

1. Johan Bunte GmbH  - 7% (1)
2. Polimex-Mostostal  -   8,5% (4)
3. Poldim  -   9% (1)
4. Herman Kirchner  - 13,1 (4)
5. Mostostal Warszawa  - 13,3% (6)
6. DSS  - 14,0% (1)
7. Dragados  - 15,7% (4)
8. Budimex  - 15,8% (20)
9. Radko  - 16,1% (1)
10. Boegl & Krysl  - 19,7% (2)
11. SRB  - 19,9% (3)
12. Hydrobudowa  - 20,6% (3)
13. Bilfinger Berger  - 21,8% (4)
14. Alpine Bau  - 22,2% (3)
15. Strabag  - 22,3% (24)
16. Mota Engil  - 23,6% (9)
17. Sando  - 25,5% (3)
18. Eurovia  - 25,7% (11)
19. AVAX  - 27,7% (1)
20. Terag Asdag  - 29,5% (1)
21. Skanska  - 30,5% (11)
22. Colas  - 32,1% (5)
23. Max Boegl  - 34,4% (1)
24. PRDiM Mińsk Maz.  - 39,3% (3)

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej