Zobacz budowę 2. linii metra M2 na zdjęciach. Kiedy będą gotowe stacje Lazurowa, Chrzanów, Karolin i STP Karolin?

2023-09-22 8:59

Nie ustaje budowa 2. linii metra M2 na Bemowie. Wykonywane są ściany nowych przystanków o roboczych nazwach metro Lazurowa, metro Chrzanów i metro Karolin. Wyrastają też z ziemi pierwsze budynki stacji techniczno-postojowej STP Karolin. Zobacz zdjęcia z budowy i zapoznaj się z aktualnościami.

Spis treści

  1. Budowa 2. linii metra M2 – podstawowe fakty. Kiedy otwarcie stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin?
  2. II linia metra Warszawa – aktualności z budowy
  3. Metro Lazurowa – lokalizacja i otoczenie stacji
  4. Metro Chrzanów – lokalizacja i otoczenie stacji
  5. Metro Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji
  6. STP Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji
  7. Nowe stacje metra M2 – wizualizacje
  8. Metro na Karolin – historia

Budowa 2. linii metra M2 – podstawowe fakty. Kiedy otwarcie stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin?

Budowa 2. linii metra M2 w Warszawie trwa od 2010 r. Co kilka lat już działająca linia wydłuża się o kolejne stacje – ostatnio w 2022 r. Aktualnie trwa budowa ostatniego z oryginalnie planowanych odcinków na dalekim Bemowie. W 2026 r. mają zostać oddane do użytku nowe stacje metra M2 (nazwy robocze):

  • metro Lazurowa,
  • metro Chrzanów,
  • metro Karolin.

Dodatkowo w ramach inwestycji powstanie niedostępna dla pasażerów stacja techniczno-postojowa STP Karolin – „zajezdnia” metra, gdzie pociągi będą przechodzić mycie, przeglądy i naprawy. Będzie to druga taka stacja po STP Kabaty na 1. linii metra M1.

Prace budowlane nad 4-kilometrowym odcinkiem – po wielu biurokratycznych opóźnieniach – ruszyły w grudniu 2022 r. Inwestycję realizuje konsorcjum firm Gülermak i Astaldi. Pierwotna umowa z 2018 r. opiewała na kwotę 1,6 mld zł, jednak w związku z drastycznymi wzrostami cen materiałów budowlanych w ostatnich latach konieczne okazało się podpisanie aneksu zwiększającego wynagrodzenie wykonawcy o nieznaną kwotę (minimum 600 mln zł). Wciąż jednak do tego nie doszło.

Zgodnie z analizami ekspertów firmy ILF Consulting Engineers (którzy na zlecenie miasta przeanalizowali docelowy wygląd sieci 5 linii metra w Warszawie), budowanym właśnie odcinkiem metra na Karolin będzie jeździć w godzinach szczytu do 3–4 tys. pasażerów na godzinę na kierunek. To mało, ale jak do tej pory rzeczywista liczba pasażerów w metrze na ogół przewyższała wcześniejsze prognozy.

metro Warszawa M2
Autor: Metro Warszawskie Przebieg M2 Warszawa - mapa Link: Kliknij, aby powiększyć

II linia metra Warszawa – aktualności z budowy

Obecnie zgodnie z harmonogramem toczą się prace budowlane przy wszystkich planowanych stacjach metra M2. Problemy są jedynie na budowie STP Karolin. Na terenie przyszłej STP znajduje się bowiem betoniarnia, której właściciel toczy spór z miastem o odszkodowanie za swoje grunty. W efekcie wciąż nie udało się przekazać budowniczym metra całości terenu, co uniemożliwia m.in. przebudowę podziemnej linii wysokiego napięcia. Dopóki nie zostanie ona przebudowana, nie będzie możliwe rozpoczęcie drążenia tuneli.

– W przypadku stwierdzenia, że dotychczasowi właściciele nie dotrzymują ustaleń i uchylają się od wykonania ciążącego na nich obowiązku, Wojewoda Mazowiecki podejmie działania – informuje biuro prasowe Wojewody Mazowieckiego. – W trakcie odebrania nieruchomości egzekutor usunie znajdujące się tam ruchomości i wezwie osoby przebywające na nieruchomości do ich opuszczenia, a w razie oporu podejmuje odpowiednie kroki w celu zastosowania przymusu bezpośredniego.

Zgodnie z dziennikiem budowy metra M2 pod koniec sierpnia 2023 stan prac był następujący:

  • STP Karolin – prace porządkowe po rozbiórkach, przebudowa kolizji instalacji, budowa wodociągu i sieci ciepłowniczej, budowa pierwszych obiektów przyszłej STP;
  • stacja Karolin – powstają ściany przyszłej stacji i wejść, trwa przebudowa instalacji podziemnych, prowadzone są prace przy komorze startowej dla maszyny TBM, która wydrąży tunele;
  • stacja Chrzanów – powstają ściany przyszłej stacji i wejść, przebudowywane są kolizje instalacji;
  • stacja Lazurowa – powstają ściany przyszłej stacji i wejść, trwa przebudowa sieci energetycznej i teletechnicznej, wprowadzane są kolejne etapy tymczasowej organizacji ruchu na pobliskich ulicach.

Zakończono też budowę ścian szczelinowych wentylatorni V3.

Metro Lazurowa – lokalizacja i otoczenie stacji

Stacja metra Lazurowa (nazwa robocza) powstaje pod pętlą autobusową os. Górczewska, w pobliżu skrzyżowania ul. Górczewskiej i Lazurowej. Pierwotnie przystanek ten planowano w innym miejscu, pod ul. Górczewską, jednak został on przesunięty w celu ułatwienia przesiadek.

metro Lazurowa lokalizacja
Autor: Metro Warszawskie Lokalizacja stacji metra Lazurowa

Metro Lazurowa będzie ważnym węzłem przesiadkowym dla pasażerów autobusów wjeżdżających do Warszawy z zachodu. Stacja umożliwi też przesiadki na tramwaje. W przyszłości nad stacją ma powstać parking P+R wraz z lokalami handlowo-usługowymi (na samej stacji nie zaplanowano żadnych takich lokali).

Wraz ze stacją metra powstanie nowe naziemne przejście dla pieszych przez ul. Lazurową, niedaleko jej skrzyżowania z ul. Doroszewskiego. Pierwotnie w tym miejscu planowano przejście podziemne, jednak zrezygnowano z niego jeszcze na etapie projektowym.

Metro Chrzanów – lokalizacja i otoczenie stacji

Stacja metra Chrzanów (nazwa robocza) powstaje pod ul. Rayskiego, w pobliżu jej skrzyżowania z ul. Szeligowską.

metro Chrzanów lokalizacja
Autor: Metro Warszawskie Lokalizacja stacji metra Chrzanów

Metro Chrzanów będzie stacją o znaczeniu lokalnym, obsługującą okoliczne osiedla (których powstaje tu coraz więcej). Wbrew pierwotnym planom nie będzie wejść do stacji po południowej stronie ul. Szeligowskiej – wszystkie wejścia oraz windy będą wzdłuż ul. Rayskiego. Na stacji nie będzie żadnych lokali handlowo-usługowych.

Metro Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji

Stacja metra Karolin (nazwa robocza) powstaje pod ul. Sochaczewską, obok jej skrzyżowania z ul. Połczyńską. Wyjścia ze stacji znajdą się na wszystkich narożnikach skrzyżowania oraz w głębi ul. Sochaczewskiej.

metro Karolin lokalizacja
Autor: Metro Warszawskie Lokalizacja stacji metra Karolin

Metro Karolin będzie pełnić rolę ważnego węzła przesiadkowego dla pasażerów autobusów z gmin położonych na zachód od stolicy. Jako że nie przewidziano tu żadnej pętli autobusowej, pasażerowie będą wysiadać na zwykłych przystankach w zatoczkach. W przyszłości obok stacji ma powstać parking P+R z lokalami handowlo-usługowymi. Na samej stacji nie będzie żadnych lokali.

STP Karolin – lokalizacja i otoczenie stacji

Stacja techniczno-postojowa Karolin budowana jest na rozległym terenie ograniczonym ul. Gierdziejewskiego, al. 4 czerwca 1989 r. (ul. Nowolazurową), torami PKP oraz budynkiem Instytutu Energetyki.

STP Karolin lokalizacja
Autor: Metro Warszawskie Lokalizacja stacji techniczno-postojowej STP Karolin

STP Karolin będzie stacją niedostępną dla pasażerów, gdyż pełni funkcje techniczne – służy m.in. do nocnego postoju pociągów, mycia składów, przeglądów, napraw itp. Znajdą się tu także obiekty związane ze sterowaniem ruchu pociągów. Na terenie STP znajduje się zabytkowa aleja drzew, która zostanie zachowana.

Nowe stacje metra M2 – wizualizacje

Spółka Metro Warszawskie zaprezentowała wizualizacje nowych przystanków metra M2. Stacje Lazurowa, Chrzanów, Karolin i STP Karolin mają najpierw powstać w wersji podstawowej, bez parkingów P+R. W przyszłości nad stacjami Lazurowa i Karolin mają powstać pełnoprawne węzły przesiadkowe – powstaną zadaszone obiekty, w których znajdą się m.in. lokale handlowo-usługowe oraz parkingi dla przesiadkowiczów. Na wizualizacjach M2 zaprezentowano obie wersje – podstawową i pełną.

Metro na Karolin – historia

2. linię metra M2 w Warszawie planowano już za PRL-u, jednak miała wtedy inny przebieg. Zakładano, że będzie biegła od Dąbrówki na Białołęce wzdłuż Wisły, następnie na wysokości centrum Pragi skręci na drugi brzeg Wisły, przetnie M1 na wysokości stacji Świętokrzyska, a następnie pobiegnie prosto pod ul. Połczyńską na Chrzanów. Plany te zrewidowano jednak po 1989 r. z uwagi na zmieniający się charakter różnych obszarów miasta (m.in. upadek licznych zakładów przemysłowych na Żeraniu, Woli i w Ursusie).

Obecna trasa 2. linii metra została ustalona w 2006 r., a w 2010 r. ruszyła budowa. Linia powstawała od centrum w kierunku obrzeży miasta, jednak plany co do kolejności budowy kolejnych odcinków stale się zmieniały. W 2016 r. zdecydowano, że fragment linii od Lazurowej do Karolina powstanie jednocześnie z wcześniejszym odcinkiem z Woli na Bemowo. Zakładano wówczas ukończenie odcinka na Bemowie do 2023 r. Później jednak plany znowu się zmieniły i odcinek na Karolin postanowiono budować oddzielnie.

28 października 2016 r. ogłoszono konkurs na koncepcję architektoniczną stacji od Lazurowej do STP Karolin. Wygrało go konsorcjum AMC i Metroprojekt, które zaprezentowało nawet wstępne wizualizacje, jednak konkurs musiał zostać unieważniony z uwagi na błędy formalne. Nowy przetarg na projekt i budowę rozpisano 23 listopada 2017 r., a w 2018 r. podpisano umowę ze zwycięzcą  konsorcjum Astaldi i Gülermak. Umowa przewidywała 36 miesięcy na realizację inwestycji.

Budowa metra na Karolin długo nie mogła się jednak rozpocząć. Na przeszkodzie stanęły liczne problemy, w tym m.in. protesty właścicieli działek położonych na trasie przyszłego metra (chodziło przede wszystkim o posesję w rejonie skrzyżowania ul. Połczyńskiej i Sochaczewskiej). Następnie bardzo dużo czasu zajął proces uzyskiwania pozwoleń na budowę. Choć wykonawca złożył komplet wniosków już pod koniec 2020 r., wojewoda mazowiecki wydał pierwsze pozwolenie dopiero w czerwcu 2022 r., a ostatnie w październiku 2022 r. W efekcie prace budowlane mogły ruszyć dopiero w grudniu 2022 r., a jako nową datę otwarcia odcinka wskazano 2026 r.

QUIZ. Sobór, browar, czynszówka... Znasz te nazwy budynków?

Pytanie 1 z 15
Browar to obiekt, w którym produkuje się...
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej