Zamykają most Grunwaldzki w Krakowie. Remont potrwa 7 miesięcy
Most Grunwaldzki w Krakowie
Most Grunwaldzki w Krakowie czeka siedmiomiesięczna reanimacja. Prace zaczną się w sobotę, 10 maja 2025 roku. Remont to jednak rozwiązanie tylko tymczasowe, bo obiekt jest nie do uratowania i za kilkanaście lat zostanie po prostu wyburzony. Ma 153 metry długości i stoi na dwóch filarach nad Wisłą. Przez kolejne 7 miesięcy most będzie niedostępny dla kierowców.
Spis treści
- Najpierw remont mostu Grunwaldzkiego, potem rozbiórka
- Ruszają prace remontowe na Moście Grunwaldzkim
- Remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie – zakres prac
- Będą ogromne utrudnienia drogowe w Krakowie
- Most Grunwaldzki w Krakowie ma 53 lata
Najpierw remont mostu Grunwaldzkiego, potem rozbiórka
Most Grunwaldzki w Krakowie zostanie zamknięty na ponad 7 miesięcy. W tym czasie, ten znany w Małopolsce obiekt przejdzie gruntowny remont. Nie jest to jednak rozwiązanie docelowe, bo jak oceniają służby miejskie obiekt jest już na graniczy śmierci technicznej. Jednak remont jest konieczny, by obiekt przetrwał jeszcze kilkanaście lat, kiedy to planowane jest jego całkowite wyburzenie. Obecnie szacuje się, że nastąpi to w 2038 roku. W jego miejscu stanie zupełnie nowy, nowoczesny obiekt, spełniający obecne standardy komunikacyjne i który połączy Stare Miasto i Dębniki.
Ruszają prace remontowe na Moście Grunwaldzkim
Jak informuje miasto Kraków, w sobotę, 10 maja, rozpoczną się prace na moście Grunwaldzkim. Remont przeprawy potrwa 10 miesięcy, w tym przez 7 miesięcy nie będą mogły przejeżdżać po niej samochody, a przez 5,5 miesiąca tramwaje.
Konieczne staną się objazdy. Sugerowana trasa objazdowa dla ruchu kołowego będzie prowadzić trzecią obwodnicą miasta, czyli aleją Powstańców Śląskich i ulicą Powstańców Wielkopolskich. Aby to rozwiązanie było funkcjonalne, konieczna będzie modyfikacja sygnalizacji świetlnej na rondzie Grunwaldzkim, na rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona”. Z kolei sygnalizacja na ul. Stradomskiej, Dietla i Krakowskiej zostanie wyłączona.
Pojazdy wjeżdżające do Krakowa od północy przez al. 29 Listopada będą kierowane na ul. Wita Stwosza, Lubomirskiego, do ronda Mogilskiego i dalej ronda Grzegórzeckiego.
Miasto przygotowało także zmiany w kursowaniu komunikacji publicznej, bo po moście nie będą kursowały autobusy ani tramwaje. Szczegółowe informacje można znaleźć tu.
Czytaj też: Dwa kilometry obwodnicy Oświęcimia gotowe. Na resztę jeszcze długo poczekamy
Remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie – zakres prac
Remont mostu Grunwaldzkiego obejmie kluczowe elementy konstrukcji, w tym:
- wymianę nawierzchni jezdni i torowiska tramwajowego, co poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowania mostu
- naprawę żelbetowej płyty mostu, która stanowi podstawę całej konstrukcji
- przebudowę ciepłociągu, aby zmodernizować infrastrukturę techniczną biegnącą przez most.
Jak informuje miasto, dokładny zakres prac zostanie określony po zakończeniu prac projektowych.
Będą ogromne utrudnienia drogowe w Krakowie
Zarząd Dróg Miasta Krakowa przewiduje, że remont wymusi czasowe wyłączenie mostu z ruchu samochodowego na co najmniej 8 miesięcy. Przez około 6 miesięcy ruch tramwajowy również będzie wstrzymany. W tym czasie zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu. Jak podkreśla ZDMK, priorytetem jest zapewnienie alternatywnych tras komunikacyjnych oraz minimalizowanie utrudnień dla mieszkańców.
Most Grunwaldzki jest dziś w fatalnym stanie. Szukamy rozwiązania, które pozwoli przeprowadzić remont jak najmniej dotkliwie dla mieszkańców – informował prezydent Aleksander Miszalski.
Most Grunwaldzki w Krakowie ma 53 lata
Most Grunwaldzki w Krakowie ma 153 metry długości i 31,40 metra szerokości. Jest podparty na dwóch filarach. Po moście biegną tory tramwajowe i dwupasmówka.
Obiekt wybudowano w latach 1968 – 1972. Jego projektantami byli: Stefan Filipiuk, Andrzej Topolewicz i Józef Malinowski z gdańskiego „Transprojektu”. Wykonawcą było Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Most łączy Stare Miasto z Dębnikami.
Czytaj też:
- Te firmy budują najwięcej ważnych dróg w Polsce. GDDKiA podała zestawienie
- Gigantyczna tarcza TBM waży 600 ton. Będzie drążyć tunel w Limanowej
- Północna obwodnica Krakowa już otwarta! Kierowcy pojechali nową drogą wokół Krakowa i do Warszawy
- Budowa S7 Widoma - Kraków. Wiemy, kiedy ją oddadzą, ale bez węzła Mistrzejowice