Wykonawca już montuje maszynę TBM, która wydrąży tunel niedaleko Limanowej
Autor: PKP PLK
Mniejsza maszyna TBM już dotarła na plac budowy w Małopolsce. Jest już montowana
Mniejsza maszyna, która wydrąży techniczny tunel pod Pisarzową w Małopolsce już jest montowana, większa jeszcze płynie do Polski. Kilkusettonowe tarcze TBM mają wydrążyć jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce między Limanową a Klęczanami, w ramach przebudowy linii 104 Podłęże - Piekiełko.
Spis treści
- Przebudowa linii 104 Limanowa - Klęczany bocznica
- Dwie maszyny TBM wydrążą długi tunel w Małopolsce
- Mniejsza maszyna TBM już na placu budowy
- Tunel pod Pisarzową wydrążą w kilkanaście miesięcy
- Modernizacja linii 104 w Małopolsce - projekt Podłęże - Piekiełko
Przebudowa linii 104 Limanowa - Klęczany bocznica
Na placu budowy czwartego odcinka linii numer 104 Chabówka – Nowy Sącz praca wre. Na miejscu, choć wciąż w częściach, jest już mniejsza maszyna TBM, która wydrąży tunel ewakuacyjny między Limanową a Klęczanami. Wykonawcy przygotowują tzw. kołyskę, czyli miejsce startu jej pracy.
Większa tarcza, która będzie drążyła właściwy tunel jest jeszcze w transporcie.
Mowa o budowie jednego z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce liczącego 3,75 km pomiędzy Limanową a Klęczanami. To element większej inwestycji kolejowej o nazwie Podłęże - Piekiełko za przeszło 1,93 miliarda zł netto. Nowy tunel skróci przejazd pociągiem do Nowego Sącza.
Dwie maszyny TBM wydrążą długi tunel w Małopolsce
Jednym z elementów przebudowy linii 104 Limanowa bocznica Klęczany jest właśnie budowa tunelu. Inwestycję realizuje konsorcjum firm Budimex S.A./Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş./Gülermak Sp. z o.o.
Wykonawca zamówił w Chinach dwie maszyny TBM, które będą drążyły tunel główny i ewakuacyjny. Jedną o średnicy 4,8 metra i drugą 10,6 metra. Ta, która dotarła do Polski to maszyna TBM typu EPB o średnicy 4,8 metra i długości 170 m, wyprodukowana przez firmę CRCHI. Przypłynęła do Polski drogą morską z Changsha w Chinach i w 36 kawałkach dotarła już na plac budowy w Małopolsce.
Jest obecnie przygotowywana do montażu i do późniejszej eksploatacji. Druga, większa maszyna jest już na morzu. Płynie z Chin, tyle tylko mogę powiedzieć ze względów bezpieczeństwa. Szacujemy, że w pierwszej połowie tego roku wszystko będzie gotowe do rozpoczęcia drążenia – powiedział nam Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK w Krakowie.
Mniejsza maszyna TBM już na placu budowy
Maszyna TBM, która jest obecnie montowana na placu budowy, waży w sumie 600 ton. Jej transport na plac budowy był, ze względów bezpieczeństwa utrzymywany w tajemnicy. Ładunek składał się z 36 części z czego najcięższy jego element ważył 87 ton. Sama głowica tnąca o średnicy 4,8m waży 41 ton. Po zmontowaniu TBM będzie drążyła tunel około 10 miesięcy. To mniejsza z dwóch maszyn wykorzystywanych na tej budowie.
Jak poinformowała niedawno firma Budimex, trwają prace w rejonie portalu wschodniego, trwa przygotowanie zakładu prefabrykacji segmentów obudowy tunelu.
Pisaliśmy też: To największa inwestycja kolejowa na południu Polski: tunel w Limanowej i przebudowa linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz
Blisko od 6 miesięcy na budowie prowadzone są roboty we wszystkich możliwych branżach, kontrakt jest pełen inżynieryjnych wyzwań związanych z lokalnymi warunkami gruntowo-wodnymi czy samą logistyką i transportem – mówił niedawno Marcin Curkowicz, zastępca kierownika kontraktu ds. technicznych z Rejonu 2 Dywizji Budownictwa Kolejowego Budimex SA.
Tunel pod Pisarzową wydrążą w kilkanaście miesięcy
Drążenie pod Pisarzową potrwa w sumie kilkanaście miesięcy. Po zakończeniu prac, powstanie jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce. Obiekt o długości 3750 metrów skróci podróże pomiędzy Limanową a Nowym Sączem. Docelowo pojadą nim pociągi, które połączą Sądecczyznę z resztą Małopolski – Gdowem, Zakopanem i Krakowem.
Modernizacja linii 104 w Małopolsce - projekt Podłęże - Piekiełko
Odcinek Limanowa – bocznica Klęczany jest najdłuższą i najbardziej wymagającą częścią modernizowanej linii kolejowej nr 104. Zakończenie prac planowane jest na ostatni kwartał 2026 roku. Projekt o wartości 1,93 mld zł netto obejmuje m.in. budowę dwóch tuneli o długości prawie 3,8 km każdy.
W sumie w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” powstanie 13 tuneli kolejowych różnej wielkości. Ten pomiędzy Męciną a Mordarką będzie drugim pod względem długości, bo o kilkadziesiąt metrów wyprzedzi go tunel, który powstanie w sąsiedztwie Stróży koło Dobrej i będzie częścią nowej linii kolejowej na odcinku Szczyrzyc - Tymbark.
Czytaj też:
- Gigantyczna inwestycja kolejowa, warta 6 mld zł na polskim odcinku Rail Baltica
- W centrum Łodzi budują podziemny przystanek Śródmieście. Będzie mieć 3 poziomy
- Most Grunwaldzki w Krakowie: najpierw reanimacja, potem rozbiórka