Spis treści
Tramwaj z Dworca Zachodniego na Wolę – aktualności
Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni to planowane, w większości podziemne połączenie tramwajowe między Ochotą a Wolą w Warszawie. Pozwoli ono lepiej skomunikować obie dzielnice ze sobą oraz z Dworcem Zachodnim. 1 września 2025 r. miasto poinformowało, że budowa pierwszej (wschodniej) z dwóch odnóg trasy planowana jest po 2030 r. Obecnie miasto szuka projektanta, który w 43 miesiące stworzy projekt nowego odcinka (w 3 wariantach).
Przypomnijmy, że w planach są dwie podziemne odnogi, które połączą dworzec Warszawa Zachodnia z Odolanami oraz z okolicą skrzyżowania ul. Kasprzaka z ul. Płocką (gdzie połączy się z trasą tramwaju na Kasprzaka). Jak jednak donosił już w kwietniu 2025 r. serwis transport-publiczny.pl, zachodnia odnoga na Odolany powstanie w późniejszym (bliżej nieznanym) terminie. Wówczas była to tylko jedna z rozważanych opcji, jednak dziś wiemy już, że miasto się na nią zdecydowało.
Głównym argumentem za odłożeniem budowy odnogi zachodniej na później są utrudnienia w terenie, m.in. konieczność przejścia tunelem pod starym kolektorem ściekowym (lub jego przebudowa), co oznacza znacznie wyższe koszty. W porównaniu z odnogą zachodnią wschodnia jest z kolei stosunkowo prosta w budowie.
Zmianę planów Tramwajów Warszawskich można zobaczyć na poniższych grafikach. Po lewej widać pełną, pierwotną koncepcję, zaś po prawej nową, ogłoszoną we wrześniu 2025 r.
- Dowiedz się więcej: Tramwaj na Gocław – kiedy budowa, jaka trasa? Istnieje już projekt

i
Tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni: trasa i przystanki
Dokładna trasa tramwaju Kasprzaka – Dworzec Zachodni nie jest jeszcze ostatecznie ustalona – analizowane są różne warianty. Wszystkie zakładają jednak, że powstaną dwie odnogi tramwajowe łączące ul. Kasprzaka z podziemnymi przystankami pod Dworcem Zachodnim:
- trasa wschodniej odnogi jest w miarę pewna: tramwaj będzie skręcał z ul. Kasprzaka w ul. Krzyżanowskiego, potem przetnie ul. Prądzyńskiego i zjedzie do tunelu, którym dotrze pod dworzec PKP,
- trasa zachodniej odnogi jest wciąż niepewna – według pierwotnych planów miała biec od ul. Kasprzaka w ul. Ordona, a następnie tunelem pod Prymasa Tysiąclecia aż do Dworca Zachodniego; aktualnie przebieg w ul. Ordona jest wątpliwy.
Opisany powyżej plan przedstawia powyższa grafika. Czerwone prostokąty/białe kółka oznaczają lokalizacje przystanków. Pod Dworcem Zachodnim powstaną dwa podziemne przystanki: jeden w pobliżu peronu 9 Warszawy Zachodniej oraz drugi bliżej ul. Tunelowej. Warto przypomnieć, że w ramach osobnej inwestycji (tramwaj do Dworca Zachodniego od strony Ochoty) powstaje już podziemny przystanek bliżej alej Jerozolimskich i peronów 1–8.
– Nowe przystanki będą wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na całej trasie powstanie 47 takich przystanków. Wybudowane w ramach inwestycji przystanki tramwajowe dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, seniorów, a także opiekunów z dziećmi w wózkach – podają Tramwaje Warszawskie.
Tramwaj z Woli na Dworzec Zachodni: kiedy budowa?
Jak podaje Urząd Miasta, budowa nowej linii możliwa jest po 2030 r., zaś dokładny termin zależeć będzie od dostępności finansowania. W rozmowie z „Gazetą Wyborczą” rzecznik Tramwajów Warszawskich podawał co prawda termin 2029–2030 (o ile w 2028 r. TW będą już dysponować decyzją środowiskową), jednak obecnie wydaje się on mało prawdopodobny. Aktualnie trwają prace koncepcyjne, m.in. ustalanie dokładnego przebiegu linii.
Odległy termin budowy wynika z ograniczeń budżetowych oraz wysokich cen materiałów budowlanych i robocizny – spółka TW skupia się na dokończeniu już rozpoczętych inwestycji oraz projektowaniu nowych tras, które są już na bardziej zaawansowanym etapie przygotowań (np. tramwaj na Zieloną Białołękę).
Tramwaj Dworzec Zachodni – Kasprzaka połączy docelowo Wolę z Wilanowem
Nowa linia stanowić będzie część większej inwestycji tramwajowej, która stworzy nowe połączenie szynowe między Wolą a Wilanowem przez Ochotę i Mokotów. Składać się ono będzie z następujących odcinków:
- tramwaj na Kasprzaka (gotowy),
- tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni (planowany), który pozwoli dojechać dwoma tunelami z Woli do podziemnych przystanków pod dworcem PKP Warszawa Zachodnia,
- tramwaj do Dworca Zachodniego od strony Ochoty (w budowie), także częściowo w tunelu, który połączy się z istniejącymi szynami na ul. Grójeckiej i Banacha,
- tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego (w projektowaniu), od ul. Banacha do ul. Rakowieckiej,
- tramwaj na Rakowieckiej (w budowie), którym będzie można dojechać do ul. Puławskiej,
- tramwaj do Wilanowa (gotowy), od ul. Puławskiej do Miasteczka Wilanów.
Jak widać, odcinek między Kasprzaka a Dworcem Zachodnim (odcinek A na poniższej mapie) jest obecnie najmniej zaawansowany. To jednak ważny etap całej inwestycji, gdyż stworzy on zupełnie nowe połączenie między Wolą a Ochotą i obsłuży coraz gęściej zabudowujące się Odolany. Ułatwi także podróże dalekobieżne dzięki połączeniu z dworcem kolejowym i autobusowym Warszawa Zachodnia (podziemny węzeł przesiadkowy).

i
- Sprawdź też: Tak wygląda nowy tramwaj na Kasprzaka na Woli
