Spis treści
- Budowa tramwaju na Stegny – aktualności. Tramwaje pojadą 28 czerwca 2025
- Tramwaj na Stegny – trasa. Gdzie powstała odnoga tramwaju do Wilanowa?
- Tramwaj na Stegny – kiedy będzie gotowy?
- Jakie linie tramwajowe pojadą na Stegny?
- Tramwajem ze Stegien pojedziesz na Ochotę i Wolę
- Tramwaj na Stegny – wizualizacja
Budowa tramwaju na Stegny – aktualności. Tramwaje pojadą 28 czerwca 2025
Roboty budowlane przy tramwaju na Stegny oficjalnie rozpoczęły się 6 października 2023 r. Pierwsze ruchy na budowie można było jednak obserwować już we wrześniu 2023 r., kiedy to przeprowadzono prace przygotowawcze niezbędne do rozpoczęcia inwestycji – m.in. wycinkę drzew kolidujących z nową trasą.
12 maja 2025 r. na nowe szyny wjechał (na akumulatorach) pierwszy tramwaj. Od tamtej pory trwają jazdy testowe na nowym odcinku. Jak podał prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, termin uruchomienia kursowania tramwajów to sobota 28 czerwca 2025 r. Nieco dłużej potrwają roboty drogowe.
Prace przy układzie drogowym w tym miejscu potrwają do końca lata – poinformowały redakcję MuratoraPlus Tramwaje Warszawskie.
Jak dowiedziała się „Gazeta Wyborcza”, druga jezdnia ul. św. Bonifacego zostanie udostępniona kierowcom na przełomie lipca i sierpnia 2025 r. To oznacza rychły koniec utrudnień.
Tramwaj na Stegny – trasa. Gdzie powstała odnoga tramwaju do Wilanowa?
Tramwaj na Stegny to jedna z dwóch odnóg uruchomionego 29 października 2024 r. tramwaju do Wilanowa (drugą jest także już kursujący tramwaj na Gagarina). Odcinek ten biegnie ulicą św. Bonifacego, od pętli autobusowej przy kościele i szkole do skrzyżowania z ul. Jana III Sobieskiego, gdzie odnoga łączy się z główną trasą tramwajową na Wilanów. Jak informuje UM Warszawa, dojazd tramwajem do centrum ma zająć 20 minut.
W ramach inwestycji za 56 mln zł wykonano:
- pętlę tramwajowo-autobusową w miejscu obecnej pętli autobusowej,
- ok. 800 m zielonego torowiska pokrytego rozchodnikiem, umieszczonego między jezdniami ulicy,
- zachowanie istniejącego przekroju ul. św. Bonifacego (nie zmieni się liczba pasów dla samochodów),
- drogę dla rowerów wzdłuż ul. św. Bonifacego,
- posadzenie 40 nowych drzew o wysokości minimum 5 m, 1188 krzewów i 355 bylin oraz roślin kwiatowych.
Przystanki tramwaju na Stegny są zlokalizowane na pętli przy kościele. Powstał także przystanek u wlotu ul. św. Bonifacego – będą tu wysiadać pasażerowie tramwajów jadących od strony centrum. Osoby chcące jechać do centrum lub do Wilanowa będą wsiadać do tramwaju na przystanku zlokalizowanym na ul. Sobieskiego, przy jej skrzyżowaniu z ul. św. Bonifacego.
Warto dodać, że budowa odnogi na Stegny to pozytywna wiadomość także dla innych części miasta. Gdyby nie powstała odnoga w ul. św. Bonifacego, jakakolwiek awaria tramwaju np. na wysokości Miasteczka Wilanów mocno utrudniłaby ruch na całej trasie do centrum. Dzięki istnieniu odnogi w razie awarii tramwaje z centrum, nawet jednokierunkowe, będą mogły dojechać przynajmniej do pętli na Stegnach. Zwiększy to niezawodność sieci.

i
Dla tramwajów [na pętli – przyp. red.] będą dwa tory z peronami, w tym jeden wspólny – tramwajowo-autobusowy. W ten sposób powstanie wygodne miejsce do przesiadek. (…) Kierowcy będą mieli do dyspozycji, jak dotąd, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku i dwa przejazdy przez tory – na wysokości ulicy Batumi i przy pętli – informuje Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie.
Tramwaj na Stegny – kiedy będzie gotowy?
Tramwaj na Stegny zacznie kursować 28 czerwca 2025 r. Najpierw kursować zaczną tramwaje, a na przełomie lipca i sierpnia dokończone zostaną roboty drogowe. Przypomnijmy, że podobne rozwiązanie zastosowano w przypadku głównej trasy tramwajowej do Wilanowa.
Odnoga na Stegny od początku była planowana jako opcjonalna część budowy tramwaju na Wilanów. To, czy opcja zostanie zrealizowana, Tramwaje Warszawskie uzależniały od dostępności środków finansowych. Losy odnogi na Stegny długo się ważyły, jednak ostatecznie miasto przekazało TW dodatkowe środki i w styczniu 2023 r. oficjalnie potwierdzono, że trasa powstanie.

i
Jakie linie tramwajowe pojadą na Stegny?
Jak podano w październiku 2024 r., po zakończeniu budowy tramwaju na Stegny kursować będzie tramwaj nr 19. Znamy już jego trasę:
- 19: PIASKI – W. Broniewskiego – al. Jana Pawła II – T. Chałubińskiego – al. Niepodległości – Nowowiejska – pl. Zbawiciela – Marszałkowska – pl. Unii Lubelskiej – Puławska – Goworka – Spacerowa – Belwederska – Jana III Sobieskiego – św. Bonifacego – STEGNY.
Docelowo, po ukończeniu budowy tramwaju na Rakowieckiej (grudzień 2025 r.), linia 19 kursować będzie ze Stegien nieco inaczej: z ul. Puławskiej skręci w Rakowiecką i dojedzie do metra Pole Mokotowskie, a stamtąd Aleją Niepodległości pojedzie w kierunku Żoliborza oraz Bielan.
Pasażerowie ze Stegien po przejechaniu 1 przystanku będą mogli też przesiąść się na dwie nowe linie tramwajowe kursujące na trasie do Wilanowa, tj. tramwaj 14 (Banacha – Miasteczko Wilanów) i tramwaj 16 (Piaski – Miasteczko Wilanów).
Tramwajem ze Stegien pojedziesz na Ochotę i Wolę
Warto przypomnieć, że budowa tramwaju na Stegny to część większej inwestycji tramwajowej, która docelowo połączy szynami Wolę z Wilanowem. W ramach tego projektu powstają lub przygotowywane są następujące odcinki:
- tramwaj do Wilanowa (gotowy),
- tramwaj na Rakowieckiej (w budowie),
- tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego (w projektowaniu),
- tramwaj do Dworca Zachodniego od strony Ochoty (w budowie),
- tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni (planowany),
- tramwaj na Kasprzaka (gotowy).
Łącznie cała trasa będzie mieć ok. 19 km długości i pozwoli podróżować tramwajem między Wilanowem, Mokotowem, Ochotą i Wolą z pominięciem centrum miasta.
Tramwaj na Stegny – wizualizacja
Poniżej można zobaczyć wizualizacje gotowego tramwaju na Stegny udostępnione przez Tramwaje Warszawskie.
- Zobacz galerię: Tak będzie wyglądał tramwaj na Stegny. Zobacz wizualizacje i plany nowej linii tramwajowej
