To już prawie koniec budowy ekspresowej S1 w tym miejscu. Standard wzrośnie

2024-05-22 13:27

Jeszcze tylko miesiąc pozostał do zakończenia budowy siedmiokilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim. Mowa o jej części od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej. Dawniej była to droga krajowa nr 1, od końca czerwca stanie się drogą ekspresową S1.

Spis treści

  1. Koniec prac na S1 w Śląskiem
  2. Budowa S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, postęp prac
  3. S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza - kiedy otwarcie
  4. S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza – wykonawca i koszt

Koniec prac na S1 w Śląskiem

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zakończono już większość robót drogowych i mostowych. Dla części obiektów inżynierskich uzyskano już decyzje pozwolenia na użytkowanie umożliwiające dopuszczenie do ruchu. Mowa o zagłębiowskim odcinku drogi ekspresowej S1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej.

To prawie siedmiokilometrowa część dawnej drogi krajowej nr 1, która niebawem zyska status drogi ekspresowej S1. W ramach inwestycji powstaje nowy dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S1 o długości dokładnie 6,95 km z dwoma węzłami: Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Dąbrowa Górnicza Pogoria. Nowa droga będzie biegła w śladzie już istniejącej trasy.

Ten odcinek S1 będzie częścią całej drogi ekspresowej S1, która jest budowana w województwie śląskim i ma stanowić jego drogowy kręgosłup. Droga zaczyna się na węźle Pyrzowice a kończy na granicy Polski w Zwardoniu.

Czytaj też: Droga ekspresowa S1: najważniejsza nowa droga w województwie śląskim

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Budowa S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, postęp prac

Na terenie budowy przybywa nowej nawierzchni bitumicznej - wykorzystano już około 150 000 ton mieszanek mineralno-asfaltowych, a roboty te zostaną zakończone jeszcze w maju. Wykonawca realizuje ostatnie prace wykończeniowe. Równolegle montowane są bariery energochłonne, ekrany akustyczne, oznakowanie, ogrodzenie i inne urządzenia bezpieczeństwa ruchu. Trwają także prace porządkowe.

To nie wszystko. Wybudowano 13 obiektów inżynierskich: dwa mosty, cztery wiadukty, dwie kładki dla pieszych oraz siedem przejść dolnych dla zwierząt. Powstały także drogi dojazdowe i łącznikowe, co znacząco usprawniło komunikację lokalną dla mieszkańców.

W ramach robót branżowych zakończono przebudowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej, została wykonana przebudowa wodociągów miejskich i wody przemysłowej należącej do Huty Katowice, a także zakończono przebudowy gazociągów przesyłowych należących do PSG oraz Gaz System‎. Wykonano przebudowę linii wysokiego napięcia kolidującą z realizowaną drogą ‎ekspresową, zrealizowano roboty związane z przebudową sieci teletechnicznych oraz elektroenergetycznych.

S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza - kiedy otwarcie

7-kilometrowy odcinek S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza jest już praktycznie gotowy. Jego oddanie zaplanowano na 24 czerwca 2024 roku. Jednak nie cała S1 w tym miejscu zostanie oddana do użytku. Wyjątkiem będzie węzeł Pogoria. 23 stycznia GDDKiA zawarła bowiem aneks regulujący wykonanie dodatkowych robót budowlanych w obrębie węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria. Jaki jest zakres tych prac?

Wyburzymy istniejący wiadukt drogowy nad DK1 w ciągu DW796 (ul. Armii Krajowej), a w jego miejsce wybudujemy nowy, dostosowany do parametrów drogi ekspresowej S1 wiadukt. Nowy wiadukt zaprojektowano jako dwuprzęsłowy o konstrukcji z belek prefabrykowanych typu T, zespolonych płytą betonową wykonaną na budowie. Rozpiętości przęseł w osi konstrukcji wynoszą 21,5 i 22 m. Przekrój poprzeczny ustroju nośnego będzie składał się z 14 belek prefabrykowanych. Wiadukt zostanie dostosowany do obowiązujących parametrów bezpieczeństwa – w szczególności zapewniania odpowiedniej widoczności na drodze DW796. Przebudowane zostaną także dojazdy na wiadukt, oświetlenie i kanalizacja w rejonie obiektu – mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.

W trakcie rozbiórki istniejącego wiaduktu oraz budowy nowego organizacja ruchu w rejonie węzła będzie kilkukrotnie zmieniana. Zakończenie budowy obiektu i dopuszczenie go do ruchu wraz z uruchomieniem przebudowanego węzła Pogoria planowane jest do końca 2024 r.

Nocny montaż kładki na zakopiance. W godzinę ułożyli przęsła na podporach

S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza – wykonawca i koszt

Budową tego odcinka drogi ekspresowej S1 zajmuje się firma Budimex. Kontrakt w formule Projektuj i buduj podpisano ‎11 września 2020 roku. Inwestycja kosztuje ponad 302 mln zł. Z tego ponad 168 mln zł wyniesie dofinansowanie unijne.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej