Są plany dobudowania stacji metra M1 Plac Konstytucji i Muranów. Kiedy ruszy rozbudowa 1. linii metra warszawskiego?
Autor: Biuro Projektów Metroprojekt Sp. z o.o.
Stacja Plac Konstytucji powstanie na północ od placu, pod ul. Marszałkowską, między stacjami Politechnika i Centrum. Zaplanowano peron wyspowy (z torami po bokach) z dwoma rzędami słupów.
Warszawa ma w planach dobudowanie nowych stacji metra M1: Plac Konstytucji i Muranów. W przygotowaniu są już projekty, ale termin rozbudowy I linii metra warszawskiego wciąż jest niepewny. Dlaczego stolica wraca do pomysłu budowy stacji, z których zrezygnowano dla oszczędności w latach 90.? Poznaj fakty.
Spis treści
- Co wiemy o nowych stacjach metra M1 Plac Konstytucji i Muranów?
- Po co dodatkowe stacje na 1. linii metra?
- Metro Plac Konstytucji i metro Muranów – lokalizacja. Gdzie powstaną przystanki?
- Nowe stacje 1. linii metra – kiedy otwarcie? Terminy, kolejność i koszt budowy
- Czy będą utrudnienia na I linii metra w czasie budowy?
- Metro Plac Konstytucji jako stacja przesiadkowa
Co wiemy o nowych stacjach metra M1 Plac Konstytucji i Muranów?
1. linia metra w Warszawie, czyli M1 funkcjonuje w stolicy od 1995 r., a swoją ostateczną długość osiągnęła w 2008 r. Obecnie linia liczy 21 stacji i łączy Kabaty (Ursynów) oraz Młociny (Bielany). Pierwotne plany zakładały jednak, że linia będzie liczyć 23 stacje – w latach 90. dla oszczędności zrezygnowano z budowy przystanków Plac Konstytucji (A12) oraz Muranów (A16).
Od tamtej pory pomysł uzupełnienia linii powracał wielokrotnie, zaś w 2019 r. władze Warszawy potwierdziły, że brakujące stacje powstaną. Jak podaje strona Metra Warszawskiego, obecnie trwa ich projektowanie, jednak nie podano terminu budowy, a w budżecie miasta nie zabezpieczono środków na realizację stacji. Ogłoszony w 2023 r. plan budowy 5 linii metra w Warszawie zakłada jednak, że stacje Muranów i Plac Konstytucji powstaną do 2050 r. Póki co miasto uzyskało jednak analizę ekspercką sugerującą, że nie należy rozkopywać M1 przed połową 2029 r., gdyż do wtedy ma trwać remont kolejowej linii średnicowej utrudniający ruch w centrum.
Oba nowe przystanki M1 będą mieć perony wyspowe, tzn. jeden peron na środku z torami po bokach. Na każdej stacji zaplanowano dwa rzędy słupów podtrzymujących strop (po bokach peronu), zaś na środku będzie pusta przestrzeń. Na stacje będzie można dostać się schodami (będą także schody ruchome w górę) lub windą.
- Zobacz wizualizacje i schematy: Metro Plac Konstytucji i metro Muranów
Autor: Biuro Projektów Metroprojekt Sp. z o.o.
Stacja Plac Konstytucji powstanie na północ od placu, pod ul. Marszałkowską, między stacjami Politechnika i Centrum. Zaplanowano peron wyspowy (z torami po bokach) z dwoma rzędami słupów.
Po co dodatkowe stacje na 1. linii metra?
Jak wspomniano, stacje metra Plac Konstytucji i Muranów są nie tyle dodatkowe, co brakujące – ich budowę planowano jeszcze za PRL-u. Jedną z podstawowych zasad projektowania sieci metra jest to, żeby w centrum, gdzie jest najwięcej celów podróży, stacje były najgęściej. Rezygnacja z dwóch stacji na warszawskim M1 sprawiła, że jest odwrotnie – w Warszawie w ścisłym centrum występują największe odległości między przystankami metra (ok. 1,5 km).
- Sprawdź też: Drogie metro na Karolin będzie wyglądać tanio. Mniej wejść, skromny wystrój, brak sklepów, niewygodne ławki
– Brak tych stacji sprawia, że na odcinku śródmiejskim odległość pomiędzy stacjami Politechnika – Centrum oraz Ratusz-Arsenał – Dworzec Gdański wynosi więcej, niż wynikałoby to z potrzeb pasażerów – podaje strona Metra Warszawskiego.
Budowa brakujących stacji pozwoliłaby zmniejszyć odległości między sąsiadującymi stacjami do ok. 700 m, co ułatwiłoby pasażerom podróże (znika konieczność przesiadki na tramwaj) oraz usprawniło poruszanie się po centrum miasta. Byłby też jednak pewien minus – czas przejazdu całą linią M1 wydłużyłby się o ok. 4 minuty (dziś przejazd między sąsiednimi stacjami zajmuje średnio ok. 2 minuty). Miasto zapewnia z kolei, że nie zmieniłaby się częstotliwość kursowania metra.
Co istotne, według miejskich planów stacja metra Plac Konstytucji ma być stacją przesiadkową na 5. linię metra w Warszawie, łączącą Ursus z Gocławkiem. Jej powstanie prędzej czy później będzie więc konieczne.
Metro Plac Konstytucji i metro Muranów – lokalizacja. Gdzie powstaną przystanki?
Stacja metra Plac Konstytucji, mimo nazwy, powstanie nie pod samym placem w Śródmieściu Południowym, a obok niego – pod ul. Marszałkowską na odcinku między północnym skrajem pl. Konstytucji a ul. Wilczą. Będzie to więc przystanek zlokalizowany pomiędzy istniejącymi stacjami metra Politechnika oraz Centrum. Wejścia do stacji znajdą się po obu stronach ul. Marszałkowskiej, a w przyszłości planowane jest także wykonanie dodatkowych dwóch wejść już na samym pl. Konstytucji.
Stacja metra Muranów powstanie pod ul. Andersa, na północ od jej skrzyżowania z ul. Anielewicza na Muranowie. Stacja zostanie więc umieszczona pomiędzy przystankami M1 Ratusz-Arsenał oraz Dworzec Gdański. Wejścia będą znajdować się po obu stronach ul. Andersa.

Stacja Plac Konstytucji nie znajdzie się pod samym placem, tylko na północ od niego. Dzięki temu nie ma ryzyka, że wypadnie zbyt blisko stacji Politechnika.
Nowe stacje 1. linii metra – kiedy otwarcie? Terminy, kolejność i koszt budowy
Obecnie nie jest znany dokładny termin budowy oraz otwarcia stacji metra Plac Konstytucji i Muranów. Pierwotnie miasto zakładało, że prace zakończą się najpóźniej w 2026 r., jednak obecnie nie padają żadne terminy i wiadomo jedynie, że cała sieć 5 linii metra, łącznie z brakującymi stacjami na M1, ma powstać do 2050 r. Można podejrzewać, że prace nie rozpoczną się przed zakończeniem remontu kolejowej linii średnicowej, czyli przed połową 2029 r. Miasto uzyskało bowiem analizę firmy Databout, której eksperci wskazali, iż w czasie remontu średnicy linia metra M1 musi funkcjonować normalnie (a więc nie można jej rozkopać pod budowę nowych stacji).
Obecnie trwa projektowanie stacji przez firmę Biuro Projektów Metroprojekt Sp. z o.o. Zakończenie prac projektowych przewidziano na 23 grudnia 2023 r.
– Na dzisiaj te stacje znajdują się w planach inwestycyjnych. Jakie będą decyzje ostateczne co do inwestycji – to nie nasza domena (…). My mamy dokończyć dokumentację projektową – mówił w grudniu 2022 r. prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk cytowany przez transport-publiczny.pl.
Z analiz eksperckich wynika, że najpierw powinna powstać stacja Muranów, a w drugiej kolejności stacja Plac Konstytucji. Taka kolejność pozwala bowiem m.in. zminimalizować utrudnienia związane z rozkopaniem ulic. Rozpoczęcie od Muranowa pozwala też utrzymać możliwość zjazdu pociągów z 2. linii metra w Warszawie do stacji techniczno-postojowej na Kabatach.
Według wstępnych założeń budowa każdej ze stacji ma potrwać 38 miesięcy. Równolegle ze stacjami powstaną niezbędne do prawidłowego funkcjonowania linii wentylatornie (pomiędzy istniejącymi a nowymi przystankami metra).
Według szacunków projektantów koszt budowy nowych stacji metra M1 wyniósłby około 266 mln zł (Muranów – 116 mln zł, Plac Konstytucji – 150 mln zł). Są to jednak tylko szacunki – biorąc pod uwagę inflację i rosnące ceny, realny koszt bez wątpienia będzie wyższy. W budżecie miasta nie ma obecnie zarezerwowanych środków na tę inwestycję.
- Zobacz też: Zamiast metra Ursus powinny obsłużyć tramwaje i pociągi? Eksperci wątpią w sens metra na Ursus
Wszystkie stacje warszawskiego metra M1
Autor: Szymon Starnawski, Grupa Murator
Czy będą utrudnienia na I linii metra w czasie budowy?
Budowę nowych stacji metra zaplanowano tak, żeby w jak najmniejszym stopniu utrudniała ruch na linii M1. Mimo to pewnych utrudnień nie da się uniknąć. Jak poinformowało miasto:
- przez większość okresu budowy zostanie utrzymany ruch na M1 w obu kierunkach,
- okresowo (na kilka miesięcy) konieczne będzie wprowadzenie ruchu wahadłowego – jeden tunel będzie zamknięty, a pociągi będą jeździły drugim tunelem w obu kierunkach, oczywiście rzadziej niż normalnie,
- zakłada się, że podczas ruchu wahadłowego pociągi będą kursować co 8–10 minut,
- przez cały czas budowy nad powstającymi stacjami będą kursować tramwaje – obok wykopu powstanie tymczasowe torowisko zastępcze,
- budowa nowych stacji metra nie spowoduje likwidacji tramwajów nad nimi.
Pasażerowie muszą się więc pogodzić z tym, że jeśli budowa ruszy, dojazdy metrem do centrum będą przez pewien czas trwały dłużej.
Metro Plac Konstytucji jako stacja przesiadkowa
Według ogłoszonego w 2023 r. planu w Warszawie ma docelowo powstać sieć pięciu linii metra. Wszystkie będą się ze sobą krzyżować na stacjach przesiadkowych. W przypadku linii M1 jedną z nowych stacji przesiadkowych będzie Plac Konstytucji, gdzie 1. linia metra przetnie się z planowaną 5. linią metra w Warszawie. W efekcie powstanie skrzyżowanie linii biegnących w osi północ-południe (M1) oraz wschód-zachód (M5). Z obu linii można też będzie przesiąść się na tramwaje na pl. Konstytucji.
Według obecnych planów między liniami M1 a M5 nie będzie bezpośredniego łącznika z peronu na peron tak jak między M1 i M2. Zaplanowano jedynie możliwość przesiadki przez poziom antresoli – pasażerowie będą musieli:
- wyjść z peronu M1 lub M5 po schodach (lub użyć windy),
- przejść przez bramki biletowe,
- pokonać pewną odległość tunelem,
- ponownie przejść przez bramki biletowe,
- schodami lub windą zejść na peron M1 lub M5.
Projektanci nowej stacji tłumaczą to trudnościami technicznymi – między istniejącymi tunelami I linii metra wystarczyłoby miejsca tylko na wąski łącznik, byłby też problem z budową windy.
Z dokumentacji projektowej wynika też, że ze stacji metra Plac Konstytucji nie będzie bezpośrednich wyjść na przystanki tramwajowe na placu. Osoby chcące przesiąść się na tramwaj będą zatem musiały wyjść na poziom ulicy i pokonać kilka przejść dla pieszych.
