Remont linii średnicowej w Warszawie odsuwa się w czasie o lata. PKP PLK nie zacznie prac w 2025 r.

2024-05-20 9:09

Remont linii średnicowej w Warszawie miał wystartować w 2025 r., ale już wiadomo, że tak się nie stanie. Nastąpi kilkuletnie opóźnienie modernizacji, która miała objąć m.in. Dworzec Wschodni, Dworzec Centralny, tunel pod centrum miasta i most przez Wisłę. Dlaczego PKP PLK musi poprawić już powstające projekty i co dalej z głośnym remontem?

Szkoła Budowania: Instalacja grzewcza

Spis treści

  1. Remont linii średnicowej w Warszawie – co to za inwestycja?
  2. Kiedy remont linii średnicowej? Warszawa nie doczeka się go szybko
  3. Ile potrwa remont linii średnicowej?
  4. Kiedy koniec remontu linii średnicowej?
  5. Kiedy koniec remontu Dworca Zachodniego?
  6. Kiedy remont Dworca Wschodniego i co obejmie?
  7. Remont średnicy – utrudnienia w centrum miasta. Kiedy?
  8. Kiedy remont Dworca Centralnego i dworca PKP Warszawa Śródmieście? Co obejmie?
  9. Modernizacja linii średnicowej. Warszawa zyska nowe przystanki kolejowe

Remont linii średnicowej w Warszawie – co to za inwestycja?

Z uwagi na wiek i stan techniczny obiektów kolejowych w stolicy konieczna jest modernizacja linii średnicowej. Warszawa zostanie rozkopana – etapami – od Dworca Zachodniego do Dworca Wschodniego. Prace na kilka lat sparaliżują centrum miasta, ale są niezbędne – najstarsze elementy infrastruktury linii średnicowej pochodzą z lat 20. XX w., a najmłodsze z lat 60. Konieczne jest więc dostosowanie ich do współczesnych standardów.

W ramach modernizacji linii średnicowej zostaną przeprowadzone m.in. następujące prace:

  • remont lub przebudowa stacji, m.in. Warszawa Zachodnia (w trakcie), Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia,
  • budowa nowych przystanków w centrum: Warszawa Nowy Świat i Warszawa Solec,
  • przebudowa tunelu kolejowego pod centrum miasta na szerszy,
  • remont dwóch mostów kolejowych,
  • przebudowa układu przejść podziemnych pod Rondem Dmowskiego,
  • budowa podziemnego łącznika PKP Warszawa Śródmieście – metro Centrum (we współpracy z miastem).

Po zakończeniu modernizacji zwiększy się przepustowość linii średnicowej, czyli liczba pociągów, jakie mogą nią przejechać w określonym czasie. Oznacza to lepszą ofertę dla pasażerów, gdyż pociągi będą jeździć częściej (po remoncie będą to maksymalnie 24 pary pociągów w godzinach szczytu na linii podmiejskiej i 20 par pociągów na linii dalekobieżnej). Dzięki nowym przystankom w centrum pasażerowie będą mogli wysiąść bliżej celu podróży. Powstaną też nowe węzły przesiadkowe ułatwiające podróże. Co więcej, wszystkie remontowane obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Co istotne, w dalszych planach kolejarzy jest też budowa drugiej linii średnicowej w Warszawie. Jej przebieg nie został jeszcze ostatecznie ustalony.

Warto dodać, że po zakończeniu przez PKP prac przy linii średnicowej miasto planuje odbudowę alej Jerozolimskich w nowym kształcie, z priorytetem dla transportu publicznego, rowerzystów i pieszych. W tym okresie nastąpi też m.in. przebudowa Ronda Dmowskiego na zwykłe skrzyżowanie. Więcej dowiesz się z artykułu o planowanych zmianach w centrum Warszawy.

Wizualizacja zmodernizowanej stacji PKP Warszawa Wschodnia
Autor: PKP Wizualizacja zmodernizowanej stacji PKP Warszawa Wschodnia

Kiedy remont linii średnicowej? Warszawa nie doczeka się go szybko

Harmonogram remontu warszawskiej linii średnicowej był już wielokrotnie zmieniany i wciąż nie została zatwierdzona jego ostateczna wersja. Inwestycja od kilku lat stale odsuwa się w czasie, ale w 2024 r. ogłoszono największe jak do tej pory opóźnienie. Remont linii średnicowej, który miał zacząć się już w 2025 r., wystartuje najwcześniej w 2030 r.

Opóźnienie wynika z faktu, że projekt inwestycji musi zostać zmodyfikowany, żeby m.in. umożliwić zabudowanie działek położonych nad tunelem. Taką informację przekazał wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

– Ten projekt powinien być dopracowany. To kwestia jego harmonogramu i funkcjonalności, żeby osiągnąć optymalne warunki ruchu pociągów. Mamy też bardzo wartościowy teren w centrum miasta. Nie rozumiem, dlaczego nie przewidziano jego zagospodarowania (...). Nie możemy zmarnować tej szansy i nie zabudować tego terenu – powiedział Malepszak w rozmowie z Gazetą Stołeczną.

Przypomnijmy, że poprzedni, nieaktualny już harmonogram modernizacji linii średnicowej w Warszawie zakładał:

  • zakończenie remontu Dworca Zachodniego 28 grudnia 2024 r. (ten termin jako jedyny pozostaje w mocy)
  • przetarg na remont Dworca Wschodniego w połowie 2024 r. i prace przy tym obiekcie od połowy 2025 r. (nieaktualne),
  • przebudowę tunelu pod centrum miasta i mostu na Wiśle oraz budowę nowych przystanków w latach 2028–2030 (nieaktualne).

Obecnie zapowiada się, start remontu nastąpi w latach 30. i prawdopodobnie zacznie się od prac przy stacji Warszawa Wschodnia.

Ile potrwa remont linii średnicowej?

Według planów PKP PLK remont linii średnicowej potrwa kilka lat, ale nie są znane terminy. Wcześniej kolej mówiła o zakończeniu prac do 2030 r., ale to już termin nieaktualny, gdyż według nowych ustaleń w 2030 r. inwestycja dopiero się rozpocznie.

Przypomnijmy, że największe utrudnienia dla mieszkańców stolicy zaczną się w momencie prac przy tunelu, kiedy to rozkopane zostanie ścisłe centrum miasta. To jednak najprawdopodobniej perspektywa dopiero drugiej połowy lat 30. XXI w.

Kiedy koniec remontu linii średnicowej?

Aktualnie nie wiadomo, kiedy zakończy się remont. PKP deklarowało przedtem, iż modernizacja linii średnicowej zakończy się w 2030 r. Resort infrastruktury poinformował jednak, że etap projektowy się przedłuży i w 2030 r. prace dopiero się rozpoczną. Można spodziewać się ich zakończenia w latach 30., o ile nie będzie dalszych opóźnień.

Kiedy koniec remontu Dworca Zachodniego?

Niejako pierwszą fazą remontu warszawskiej linii średnicowej jest trwający remont Dworca Zachodniego, czyli stacji PKP Warszawa Zachodnia. Inwestycja ta złapała już spore opóźnienie, a obecnie podawany termin zakończenia prac to 28 grudnia 2024 r. (wszystkie perony zostaną udostępnione pasażerom w połowie 2024 r.).

W ramach remontu Warszawy Zachodniej powstają zupełnie nowe perony z zadaszeniem, przejścia podziemne i nadziemne (kładka), a także nowa hala dworcowa od strony ul. Towarowej. Następuje także znaczna przebudowa układu torowego i urządzeń kolejowych. Kolejne gotowe perony są udostępniane pasażerom na bieżąco.

Kiedy remont Dworca Wschodniego i co obejmie?

Następny w kolejce jest remont Warszawy Wschodniej. Przetarg na modernizację Dworca Wschodniego miał zostać ogłoszony w połowie 2024 r., wybór wykonawcy wiosną 2025 r., a zakończenie prac w 2028 r. To już jednak nieaktualne terminy – już wiadomo, że prace przy Dworcu Wschodnim wystartują najwcześniej w 2030 r.

W ramach modernizacji Warszawy Wschodniej stacja i jej układ torowy ulegną przebudowie. Powstanie ogromna hala peronowa, w obrębie której znajdą się wszystkie perony pasażerskie i wyjścia z tuneli. Pasażerowie będą więc lepiej chronieni przed deszczem czy śniegiem.

Warto dodać, że przy zmodernizowanym Dworcu Wschodnim powstanie węzeł przesiadkowy na 3. linię metra. Warszawa planuje umieścić jedno z wejść do metra M3 wprost w budynku dworca. W ramach inwestycji powstanie też tunel pod torami w ciągu planowanej ul. Tysiąclecia. Będzie to zupełnie nowe połączenie międzydzielnicowe. W tunelu w przyszłości powstaną linia tramwajowa, jezdnie dla aut, drogi rowerowe i chodniki (zbuduje je miasto). Ta część inwestycji miała być gotowa do 2030 r., ale nie wiadomo, czy to wciąż aktualny termin. Strony podzielą się kosztami: kolejarze zbudują wiadukt nad przyszłą ulicę, a miasto wykona resztę prac.

Wizualizacja nowej stacji PKP Warszawa Wschodnia
Autor: PKP Wizualizacja nowej stacji PKP Warszawa Wschodnia

Remont średnicy – utrudnienia w centrum miasta. Kiedy?

Na chwilę obecną wiadomo jedynie, że modernizacja linii średnicowej nie rozpocznie się przed 2030 r. Nieznane są dokładne terminy największych utrudnień, ale nastąpią one nie wcześniej niż w latach 30. XXI w. Trwa ustalanie dokładnego zakresu prac, a więc nie wiadomo wciąż, jak będzie wyglądała komunikacja w mieście. Z pewnością jednak niemożliwy lub znacznie utrudniony będzie przejazd samochodem przez centrum w osi al. Jerozolimskich. Ze swojej strony miasto zakłada:

  • utrzymanie ruchu tramwajów i autobusów w al. Jerozolimskich,
  • utrzymanie normalnego funkcjonowania 1. linii metra M1.

O ustaleniach dotyczących ruchu w mieście będziemy informować na bieżąco.

Kiedy remont Dworca Centralnego i dworca PKP Warszawa Śródmieście? Co obejmie?

Obecnie nie jest znany dokładny termin prac przy Dworcu Centralnym i Dworcu Śródmieście, ale nastąpi to prawdopodobnie po zakończeniu remontu Warszawy Wschodniej, czyli w latach 30.

W ramach prac nastąpi rozbudowa przystanku PKP Warszawa Śródmieście. Zyska ona dodatkowe tory, podziemny łącznik do metra Centrum oraz lepsze powiązanie ze stacją Warszawa Centralna. Powstaną także windy. Nienaruszone pozostaną zabytkowe pawilony wejściowe z lat 50. od strony al. Jerozolimskich. Zachowane zostaną też zabytkowe mozaiki wewnątrz dworca.

Jeśli chodzi o Dworzec Centralny, to – jako obiekt zabytkowy – nie zostanie on przebudowany. Planowane są jedynie prace w środku obiektu, by przywrócić mu pierwotny, modernistyczny charakter z połowy lat 70. Dokładnego projektu ani wizualizacji jeszcze nie przedstawiono.

Wizualizacja zmodernizowanej stacji PKP Warszawa Śródmieście
Autor: PKP Wizualizacja zmodernizowanej stacji PKP Warszawa Śródmieście
Wizualizacja zmodernizowanej stacji PKP Warszawa Śródmieście
Autor: PKP Wizualizacja zmodernizowanej stacji PKP Warszawa Śródmieście

Modernizacja linii średnicowej. Warszawa zyska nowe przystanki kolejowe

Jedną z większych zmian związanych z modernizacją linii średnicowej w Warszawie będzie powstanie zupełnie nowych przystanków w centrum miasta. Będą to stacje PKP Warszawa Nowy Świat i PKP Warszawa Solec. Pierwsza z nich znajdzie się pod rondem de Gaulle’a, zaś druga – przy Wybrzeżu Kościuszkowskim. Jednocześnie wyłączony z użytkowania (ale pozostawiony na pamiątkę) zostanie istniejący dziś przystanek PKP Warszawa Powiśle.

W ramach remontu linii średnicowej PKP zmodernizuje także przystanek Warszawa Ochota. Stanie się on bardziej nowoczesny, komfortowy i dostępny. Co więcej, część torów przy tej stacji zostanie przykryta płytą (tak jak w centrum), dzięki czemu powstanie nowy plac miejski rozciągający się w stronę placu Zawiszy.

Wizualizacja zmodernizowanej stacji PKP Warszawa Ochota
Autor: PKP Wizualizacja zmodernizowanej stacji PKP Warszawa Ochota
Wizualizacja nowego placu nad stacją PKP Warszawa Ochota
Autor: PKP Wizualizacja nowego placu nad stacją PKP Warszawa Ochota
Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej