Mierzeja Wiślana - ruszyła przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg i budowa mostu obrotowego

przekop Mierzei Wiślanej
Autor: Grupa NDI / BESIX Trwają prace budowlane przy przekopie Mierzei Wiślanej

Na Mierzei Wiślanej od prawie dwóch lat trwają prace budowlane w miejscu planowanego kanału żeglugowego. Otwarto już jeden z bliźniaczych mostów obrotowych - Most Południowy. To jeden z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Usprawnia on wakacyjną przeprawę wzdłuż Mierzei. Teraz czas na drugi etap, czyli przebudowę toru wodnego na rzece Elbląg i budowę drugiego mostu obrotowego. A za rok kanałem mają popłynąć statki.

Spis treści

  1. Przekop Mierzei Wiślanej - aktualności
  2. Na Mierzei Wiślanej działa już Most Południowy
  3. Przekop Mierzei Wiślanej - podsumowanie prac I etapu inwestycji
  4. Mierzeja Wiślana - II i III etap inwestycji
  5. Przekop Mierzei oraz tor wodny do Elbląga przez Zalew Wiślany
  6. Przekop Mierzei - szansa czy zagrożenie dla turystycznego regionu?
  7. Mierzeja Wiślana - ile do stracenia?

Przekop Mierzei Wiślanej - aktualności

Plac budowy na Mierzei Wiślanej został przekazany wykonawcy, firmie Budimex. W lipcu ruszyły prace budowlane. Wartość kontraktu to ponad 574 mln zł brutto, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące.

Inwestycja dotyczy przebudowy istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku długości około 10,5 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m. Obudowane zostaną brzegi i umocnione przy użyciu ścianek szczelnych oraz kotew gruntowych.

Na rzece Elbląg powstanie nowy most obrotowy w Nowakowie, w odległości około 650 m od istniejącego mostu pontonowego. Most ma mieć długość to 104,3 m, a rozpiętość przęseł 2 x 51,5 m. Wykonane zostaną też drogi długości 2 km. Poniżej więcej informacji na temat II i III etapu inwestycji.

Na Mierzei Wiślanej działa już Most Południowy

Nad przekopem Mierzei Wiślanej zaplanowano dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły jednostki. Dzięki temu ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany.

Od 25 czerwca jeden z mostów - Most Południowy - jest już przejezdny. To jeden z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Jego łączna długość to ponad 60 m, masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550-560 ton. Większość robót konstrukcyjnych wykonano także przy moście północnym.

Przy Moście Północnym, znajdującym się bliżej Zatoki Gdańskiej - wykonano już większość prac konstrukcyjnych.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Przekop Mierzei Wiślanej - podsumowanie prac I etapu inwestycji

Dwa mosty obrotowe należą do zakresu prac I etapu inwestycji, ale nie tylko. Intensywne roboty budowlane odbywają się też w Zatoce Gdańskiej. Trwa pogrążanie ścianek szczelnych, zasypywanie grodzy oraz układanie narzutów z kamienia łamanego w części zasadniczej falochronu wschodniego i zachodniego. Na bieżąco odbywają się dostawy betonowych elementów typu Xblock, X-block plus, które są układane na falochronie wschodnim. Sporo dzieje się również w rejonie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Przypomnijmy, usypana z piasku wydobywanego przy okazji pogłębiania kanału żeglugowego (o powierzchni 181 hektarów) ma być rezerwatem dla ptaków.

Jednocześnie prowadzone są roboty elektryczne, teletechniczne i sanitarne. Zakończono już m.in. budowę instalacji elektrycznej i teletechnicznej w budynku Kapitanatu. Teraz trwa tam montaż instalacji fotowoltaicznej. Budowane jest też np. oświetlenie w rejonie mostu południowego oraz rond zachodniego i wschodniego.

Wykonawca tego etapu prac, czyli konsorcjum NDI/Besix, w kolejnych miesiącach ma prowadzić prace kafarowe i narzutowe na falochronach oraz roboty żelbetowych na koronie falochronu zachodniego i w części lądowej falochronu. Kontynuowane będą prace przy moście północnym i prace wewnątrz budynku Kapitanatu. Wykonawcy w dalszym ciągu będą się zajmować sztuczną wyspą.

Prace na Mierzei Wiślanej przebiegają zgodnie z harmonogramem. W 2023 cała, złożona z trzech etapów inwestycja, ma zostać ukończona.

Mierzeja Wiślana - II i III etap inwestycji

Zakres prac II etapu inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.

Ten etap inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” zrealizuje firma Budimex - wybrana 22 grudnia 2020 w przetargu przez Urząd Morski w Gdyni. 

III etap prac, scalający całą inwestycje, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Na inwestycję zaplanowano z budżetu państwa w 2021 700 mln zł.

Mierzeja Wiślana budowa
Autor: konsorcjum NDI/Besix Most Południowy jeszcze w fazie budowy
Mierzeja Wiślana
Autor: konsorcjum NDI/Besix Przekop Mierzei Wiślanej. Placu budowy w czerwcu
Przekop Mierzei Wislanej z budżetem 700 mln na 2021

Na program "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" zaplanowano na rok 2021 kwotę w wysokości 700 mln zł.

Wartość samego przekopu to 992 mln zł. Natomiast na realizację całości inwestycji, łącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg i budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej zarezerwowano ponad 1,9 mld zł.

Przekop Mierzei oraz tor wodny do Elbląga przez Zalew Wiślany

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Przekop Mierzei - szansa czy zagrożenie dla turystycznego regionu?

Mówi się, że to nieprawdopodobna szansa dla rozwoju turystycznego, ale powyższe argumenty świadczą o tym, że chyba nie dla Mierzei, a tym bardziej Krynicy Morskiej czy Piasków – twierdzi Krzysztof Swat - Burmistrz Krynicy Morskiej. To my znajdziemy się po tej „niewłaściwej” stronie przekopu. Tutaj szkody mogą być znacznie większe niż korzyści. Uważam, że nie można przekopu traktować jedynie jako elementu rozwoju portu i turystyki w Elblągu. A co z Krynicą Morską, Piaskami i mieszkańcami tych miejscowości? Rozwój jednego miasta nie może się odbywać kosztem drugiego. Pamiętajmy, że przekop zmieni dziesiątki hektarów gruntów na Mierzei. Wiele kilometrów plaż zostanie trwale przekształcone. Pojawią się statki. To już nie będzie ta dzika i jedna z najpiękniejszych plaż w Polsce.

Ponadto nie wystarczy wybudować kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną i tor wodny do Elbląga przez Zalew Wiślany, z regulacją brzegów i mostami. Trzeba to potem wszystko utrzymywać, a będą to niemałe koszty. Tor wodny do Elbląga będzie wymagał ciągłego pogłębiania. Jak utrzymać taki tor zimą, kiedy Zalew Wiślany pokrywa lód? Mowa nawet o czterech miesiącach w roku. W czasie mrozów nawet jeśli przejedzie lodołamacz kra i tak się zaraz zejdzie.

Kolejnym problemem jest to, że na Zalewie Wiślanym może wzrosnąć eutrofizacja czyli zanieczyszczenie węglowodorami ropopochodnymi i zawiesinami organicznymi. Oznacza to, głównie w lecie kiedy trwa sezon turystyczny, rozwój glonów i wzrost bakterii kałowych w wodach Zalewu. Tymczasem należałoby zrobić wszystko aby chronić nasz ekosystem, bo to największy skarb tego regionu.

Ale cóż możemy w momencie, kiedy tor wodny przez Mierzeję Wiślaną to flagowa inwestycja obecnego rządu, a celem nadrzędnym przekopu jest bezpieczeństwo narodowe. Argumenty ekonomiczne zeszły na drugi plan – mówi burmistrz. Wysuwaliśmy wiele postulatów do rządu niestety do tej pory nie mamy na nie odpowiedzi. Chcemy dla mieszkańców gwarancji, że jeżeli będzie się coś złego działo po budowie przekopu to nie zostaniemy pozostawieni sami sobie – dodaje Krzysztof Swat.

Przypomnijmy, że program "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" uruchomił premier Jarosław Kaczyński w listopadzie 2007.

Mierzeja Wiślana - ile do stracenia?

Mierzeja Wiślana to długa, prawie stu kilometrowa piaszczysta wydma, oddzielająca Bałtyk od Zalewu Wiślanego. Jej szerokość waha się od jednego do dwóch kilometrów. Cechą charakterystyczną są bardzo szerokie, czyste plaże, a także liczne rezerwaty. Na Mierzei można podziwiać wydmy (najwyższa z nich, położona jest w okolicach Krynicy Morskiej - Wielbłądzi Garb sięga 56 m n.p.m.), lasy czy ptaki - kormorany, łabędzie, czaple. Na plażach można ciągle doświadczyć pustki i ciszy, nawet w sezonie turystycznym. Sami zobaczcie….

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej