Mierzeja Wiślana. Trwa przekop Mierzei Wiślanej. Pierwszy statek dopłynął do przekopu Mierzei

przekop Mierzei Wiślanej
Autor: Urząd Morski w Gdyni Po roku zaawansowanie prac przy budowie nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wynosi ok. 40%

Mierzeja Wiślana to obszar chroniony programem Natura 2000. Trzeba pamiętać, że jej bogactwem jest przyroda, a ludzie utrzymują się tu głównie z turystyki. Tymczasem od roku w miejscu planowanego kanału żeglugowego na Mierzei trwają prace budowlane. Obecnie powstaje m.in. sztuczna wyspa na Zalewie, port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, kanał żeglugowy ze śluzą i konstrukcja zamknięć. W styczniu 2021 do Portu Zewnętrznego dopłynął pierwszy statek. Zobacz film.

Spis treści

  1. Przekop Mierzei Wiślanej - podsumowanie prac
  2. Jest wykonawca II etapu inwestycji
  3. Pierwszy statek w Porcie Zewnętrznym Mierzei Wiślanej - film
  4. Przekopana Mierzeja Wiślana to zagrożenie dla zwierząt i plaż
  5. Przekop Mierzei oraz tor wodny do Elbląga przez Zalew Wiślany
  6. Przekop Mierzei - szansa czy zagrożenie dla turystycznego regionu?
  7. Mierzeja Wiślana - ile do stracenia?

Przekop Mierzei Wiślanej - podsumowanie prac

Inwestor, Urząd Miejski w Gdyni, podsumował stan zaawansowania prac przy budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Inwestycja będzie się składać w sumie z trzech etapów.

Po roku, zaawansowanie realizowanej umowy na I etap inwestycji wynosi ok. 40%. Obejmuje ona budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynków technicznych wraz z instalacjami, parkingami oraz punktem widokowym.

W ramach tej części inwestycji planowany jest też nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem – pierwszym z nich, południowym będzie można przejechać już wiosną 2021, przed rozpoczęciem sezonu letniego. Obecnie trwa także przebudowa sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Na Zalewie Wiślanym budowana jest wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.

Jest wykonawca II etapu inwestycji

Zakres prac II etapu inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.

Ten etap inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” zrealizuje firma Budimex - wybrana 22 grudnia 2020 w przetargu przez Urząd Morski w Gdyni. 

III etap prac, scalający całą inwestycje, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

W 2021 roku na inwestycję zaplanowano z budżetu państwa 700 mln zł.

Pierwszy statek w Porcie Zewnętrznym Mierzei Wiślanej - film

W styczniu 2021 po raz pierwszy, do nowo budowanego Portu Zewnętrznego na Mierzei Wiślanej dotarł szwedzki statek Amanda. Jednostka przypłynęła ze szwedzkiego portu Flikvik z ładunkiem kamienia hydrotechnicznego.

Przekopana Mierzeja Wiślana to zagrożenie dla zwierząt i plaż

Jakiego scenariusza w związku z trwającym przekopem Mierzei Wiślanej najbardziej obawia się Krzysztof Swat, burmistrz Krynicy Morskiej? Planowana inwestycja nie wpłynie pozytywnie na rozwój naszego regionu. Mało tego, może doprowadzić do zniszczenia niepowtarzalnego środowiska, stanowi zagrożenie dla całej listy gatunków rzadkich czy chronionych. Jeżeli czarne scenariusze się sprawdzą budowa toru wodnego, portów i falochronów, może zakłócić naturalny proces odkładania piasku na Mierzeję. Oznacza to stopniowe zanikanie plaż. Gdyby tak się stało, potrzebna będzie refulacja czyli transportowanie piasku z dna morza i rozgarnianie go przez maszyny budowlane. Ile w związku z tym będzie kosztowało utrzymanie naszych plaż? Kto za to zapłaci? Obawiamy się również problemów komunikacyjnych w czasie trwania budowy toru – informuje burmistrz. Inwestycja ma trwać 3 lata. Czy turyści będą na tyle wyrozumiali, aby stać w korkach, żeby dojechać do Krynicy Morskiej czy Piasków? Przecież nie ma drogi alternatywnej. I bez przekopu mamy korki, szczególnie pomiędzy Stegną i Nowym Dworem Gdańskim. Bywa, że podróż z Krynicy do Elbląga (65 km) trwa 4-5 godzin. W czasie budowy paraliż będzie jeszcze większy.

Przekop Mierzei Wislanej z budżetem 700 mln na 2021

Na program "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" zaplanowano na rok 2021 kwotę w wysokości 700 mln zł - powiedział 3 listopada 2020 podczas posiedzenia sejmowej komisji finansów Jerzy Materna, przedstawiając opinię o projekcie przyszłorocznego budżetu państwa.

Wartość samego przekopu to 992 mln zł. Natomiast na realizację całości inwestycji, łącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg i budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej zarezerwowano ponad 1,9 mld zł.

Przekop Mierzei oraz tor wodny do Elbląga przez Zalew Wiślany

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Przekop Mierzei - szansa czy zagrożenie dla turystycznego regionu?

Mówi się, że to nieprawdopodobna szansa dla rozwoju turystycznego, ale powyższe argumenty świadczą o tym, że chyba nie dla Mierzei, a tym bardziej Krynicy Morskiej czy Piasków – twierdzi Krzysztof Swat. To my znajdziemy się po tej „niewłaściwej” stronie przekopu. Tutaj szkody mogą być znacznie większe niż korzyści. Uważam, że nie można przekopu traktować jedynie jako elementu rozwoju portu i turystyki w Elblągu. A co z Krynicą Morską, Piaskami i mieszkańcami tych miejscowości? Rozwój jednego miasta nie może się odbywać kosztem drugiego. Pamiętajmy, że przekop zmieni dziesiątki hektarów gruntów na Mierzei. Wiele kilometrów plaż zostanie trwale przekształcone. Pojawią się statki. To już nie będzie ta dzika i jedna z najpiękniejszych plaż w Polsce.

Ponadto nie wystarczy wybudować kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną i tor wodny do Elbląga przez Zalew Wiślany, z regulacją brzegów i mostami. Trzeba to potem wszystko utrzymywać, a będą to niemałe koszty. Tor wodny do Elbląga będzie wymagał ciągłego pogłębiania. Jak utrzymać taki tor zimą, kiedy Zalew Wiślany pokrywa lód? Mowa nawet o czterech miesiącach w roku. W czasie mrozów nawet jeśli przejedzie lodołamacz kra i tak się zaraz zejdzie.

Kolejnym problemem jest to, że na Zalewie Wiślanym może wzrosnąć eutrofizacja czyli zanieczyszczenie węglowodorami ropopochodnymi i zawiesinami organicznymi. Oznacza to, głównie w lecie kiedy trwa sezon turystyczny, rozwój glonów i wzrost bakterii kałowych w wodach Zalewu. Tymczasem należałoby zrobić wszystko aby chronić nasz ekosystem, bo to największy skarb tego regionu.

Ale cóż możemy w momencie kiedy tor wodny przez Mierzeję Wiślaną to flagowa inwestycja obecnego rządu, a celem nadrzędnym przekopu jest bezpieczeństwo narodowe. Argumenty ekonomiczne zeszły na drugi plan – mówi burmistrz. Wysuwaliśmy wiele postulatów do rządu niestety do tej pory nie mamy na nie odpowiedzi. Chcemy dla mieszkańców gwarancji, że jeżeli będzie się coś złego działo po budowie przekopu to nie zostaniemy pozostawieni sami sobie – dodaje Krzysztof Swat.

Przypomnijmy, że program "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" uruchomił premier Jarosław Kaczyński w listopadzie 2007.

Mierzeja Wiślana - ile do stracenia?

Mierzeja Wiślana to długa, prawie stu kilometrowa piaszczysta wydma, oddzielająca Bałtyk od Zalewu Wiślanego. Jej szerokość waha się od jednego do dwóch kilometrów. Cechą charakterystyczną są bardzo szerokie, czyste plaże, a także liczne rezerwaty. Na Mierzei można podziwiać wydmy (najwyższa z nich, położona jest w okolicach Krynicy Morskiej - Wielbłądzi Garb sięga 56 m n.p.m.), lasy czy ptaki - kormorany, łabędzie, czaple. Na plażach można ciągle doświadczyć pustki i ciszy, nawet w sezonie turystycznym. Sami zobaczcie….

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej