Przekop Mierzei Wiślanej porównywany z Kanałem Sueskim. Kiedy inwestycja będzie dokończona? Jest porozumienie

Przekop Mierzei Wiślanej jest już bliski ukończenia, a w marcu 2024 r. udało się osiągnąć porozumienie co do ostatniego etapu inwestycji, przy porcie w Elblągu. Nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, skracająca trasy morskie o blisko 100 km, budzi zainteresowanie za granicą i bywa porównywana z Kanałem Sueskim.

Nowe życie domu podcieniowego na Żuławach. Odbudowa budynku z historią

Przekop Mierzei Wiślanej jak Kanał Sueski

17 września 2022 r. oficjalnie otwarto Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Jest to pierwszy etap rządowej inwestycji, polegającej na połączeniu drogą wodną Bałtyku z Zalewem Wiślanym, a docelowo również z portem w Elblągu. Nowy szlak wodny pozwala ominąć Rosję, jest też krótszy o niemal 100 km.

Inwestycja budzi zainteresowanie za granicą – w marcu 2024 r. brytyjski „Daily Express” porównał przekop Mierzei Wiślanej do słynnego Kanału Sueskiego i określił inwestycję mianem „cudu inżynierii”. Dziennik podkreślił zarówno imponującą stronę techniczną projektu, jak i jego znaczenie strategiczne dla Polski.

Dzięki budowie kanału na Mierzei Wiślanej jednostki o zanurzeniu do 4,5 m, długości do 100 m oraz szerokości do 20 m będą mogły przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Do osiągnięcia przez nowy kanał docelowej funkcjonalności konieczne jest jednak jeszcze pogłębienie ostatniego odcinka kanału przy porcie w Elblągu. W planach jest też modernizacja portu w Elblągu.

Ponieważ obecnie z przekopu nie mogą jeszcze korzystać duże statki, póki co nowy kanał żeglugowy służy głównie ruchowi turystycznemu – jachty i inne małe jednostki wodne. Według medialnych doniesień otwarcie przekopu spowodowało zauważalny wzrost turystyki w regionie. W sierpniu 2023 r. nowym kanałem przepłynęło rekordowe 291 jednostek (głównie statki rekreacyjne).

– Otwieramy przekop Mierzei Wiślanej, na ten moment czekaliśmy wiele lat. 17 września uruchomiony zostanie Kanał Żeglugowy. W tym dniu statki zyskają swobodny dostęp do wszystkich portów Zalewu Wiślanego i co najważniejsze do portu morskiego w Elblągu. W ten sposób zakończy się pierwszy, najważniejszy etap tej inwestycji – mówił w 2022 r. podczas uroczystości otwarcia wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Pogłębienie kanału przy porcie w Elblągu – ostatni etap inwestycji sfinansuje rząd

Żeby przekop Mierzei Wiślanej osiągnął docelową funkcjonalność, konieczne jest jeszcze pogłębienie toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu, żeby mogły nim pływać większe jednostki. Ta kluczowa inwestycja nadal się nie rozpoczęła z powodu sporu między rządem a władzami Elbląga o to, kto ma za nią zapłacić. Wiosną 2023 r. rząd zaproponował pokrycie kosztów pogłębienia w zamian za przejęcie większości portu przez Skarb Państwa. Mieszkańcy Elbląga w referendum odrzucili jednak tę propozycję.

Na początku 2024 r. doszło w końcu do porozumienia między rządem i samorządem. W marcu 2024 r. poinformowano, że ostatecznie koszt tego etapu pokryje rząd, a prace pogłębiarskie rozpoczną się w 2024 r. Mowa o kwocie 30–35 mln zł. Rządowe dofinansowanie nie będzie wiązało się z przejęciem przez rząd portu w Elblągu – pozostanie on samorządowy. Obecnie trwają prace koncepcyjne, zaś rząd planuje, że pierwsze statki morskie wpłyną do elbląskiego portu w drugiej połowie 2025 r.

– Podjęliśmy już działania, aby do Elbląga mogły wkrótce wpływać duże statki o długości 100 metrów i zanurzeniu 4,5 metra. Trwają prace pogłębiarskie na rzece Elbląg - to jest odcinek o długości 10 km. Zostaje ostatni odcinek. Urząd Morski już prowadzi prace związane z badaniem dna drogi wodnej do portu – mówi wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Przekop Mierzei Wiślanej skrytykowany przez NIK

W listopadzie 2023 r. opublikowany został raport Najwyższej Izby Kontroli poświęcony przekopowi Mierzei Wiślanej. Choć kontrolerzy NIK nie oceniali zasadności samej inwestycji, mocno skrytykowali jej realizację. Najpoważniejsze zarzuty NIK to:

  • błędy już na etapie planowania (nieuwzględnienie w programie wszystkich zadań niezbędnych do osiągnięcia pełnej funkcjonalności przekopu),
  • znaczący wzrost kosztów inwestycji, co wg NIK spowodowało przekroczenie progu opłacalności,
  • poważne przekroczenie uprawnień przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni (m.in. zawieranie kolejnych umów już po upływie terminu realizacji inwestycji oraz wydawanie pieniędzy z budżetu inwestycji na cele z nią niezwiązane),
  • liczne nieprawidłowości w działaniach Urzędu Morskiego w Gdyni,
  • brak odpowiedniego nadzoru nad inwestycją przez ministra właściwego ds. gospodarki morskiej (m.in. brak reakcji na bezprawne działania Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni i usprawiedliwianie ich),
  • liczne przekroczenia terminów i w związku z tym opóźnienie całej inwestycji.

Jak podaje NIK, 213 444,7 tys. zł z budżetu inwestycji Urząd wydał z naruszeniem przepisów prawa.

– NIK wskazuje, że istotny interes bezpieczeństwa państwa, na który niejednokrotnie powoływał się Minister w toku kontroli, argumentując w ten sposób podejmowane działania, nie może stanowić uzasadnienia do postępowania w sprzeczności z obowiązującymi przepisami prawa. Podstawą działania organów władzy publicznej w państwie prawa musi być konstytucyjna zasada legalizmu. Kontrola wykazała, że organy administracji morskiej w wielu wypadkach rezygnowały ze stosowania tej zasady – podaje NIK.

Przekop Mierzei Wiślanej – koszt inwestycji

Koszt całej inwestycji pierwotnie miał zamknąć się w niecałych 900 mln zł. W 2020 r. Ministerstwo Infrastruktury podało, że prace pochłoną w sumie ponad 2 mld zł. Wzrost wynika m.in. z rosnących cen materiałów budowlanych.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w całości finansowana jest z budżetu państwa, inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni we współpracy i pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury.

Przekop Mierzei Wiślanej – mapa

Przekop Mierzei Wiślanej Mapa

i

Autor: Urząd Morski w Gdyni/ Materiały prasowe Link: Kliknij, aby powiększyć

Przekop Mierzei Wiślanej – I etap inwestycji

Zakończony już I etap inwestycji inwestycji objął budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynków technicznych, w tym Kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami, parkingami, a także punktem widokowym

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wynosi blisko 25 kilometrów. Samo przejście przez Zalew Wiślany to nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

Kanał, podobnie jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. Droga wodna zaprojektowana została dla statku o długości 100 m (zestaw barek do 180 m), szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m.

Mierzeja Wiślana – II etap inwestycji

Ten etap inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” realizuje firma Budimex. Wartość kontraktu wynosi ponad 570 mln zł, a umowa została podpisana 20 kwietnia 2021 roku. Prace są już zakończone, trwają odbiory inwestycji.

Zakres prac II etapu inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo (oddany do użytku w lipcu 2023 r.), wraz ze zmianami układu drogowego.

Prace przy budowie II etapu drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską są już zakończone, a w styczniu 2024 r. informowano, że trwa procedura odbiorów.

Tor wodny na Zalewie Wiślanym – III etap inwestycji

Tor wodny długości 8,2 km ma połączyć przekop Mierzei Wiślanej z ujściem rzeki Elbląg w Zatoce Elbląskiej. To III etap budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do portów nad Zalewem Wiślanym.

Docelowa szerokość toru wodnego przy dnie to 60 m, a głębokość techniczna – 5 m. Umożliwi on żeglugę statków morskich długości 100 m oraz zestawów barek długości do 180 m, o szerokości 20 m oraz zanurzeniu 4,5 m. 

Wykonawcą prac będzie konsorcjum NDI S.A. (lider), NDI Sopot S.A. i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. (partnerzy). Inwestycja obejmuje roboty czerpane wraz z transportem urobku na nowo powstałą sztuczną wyspę na Zalewie Wiślanym. Zakończenie tego etapu prac ogłoszono we wrześniu 2023 r.

Mierzeja Wiślana

i

Autor: Urząd Miasta w Gdyni/ Materiały prasowe Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km