Przekop Mierzei Wiślanej trwają ostatnie prace. Otwarcie przeprawy 17 września!

Przekop Mierzei Wiślanej zrealizowany jest już w 98%. Obecnie odbywają się głównie testy i odbiory techniczne. Nowa droga wodna na Mierzei Wiślanej swoje docelowe parametry uzyska w przyszłym roku. Śluza kanału żeglugowego jest już napełniona wodą, łącząc Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Oficjalne otwarcie kanału zaplanowano na 17 września 2022. Zobacz najnowsze film i zdjęcia z realizacji przekopu Mierzei Wiślanej.
Spis treści
- Przekop Mierzei Wiślanej - o inwestycji
- Przekop Mierzei Wiślanej MAPA
- Przekop Mierzei Wiślanej - aktualności z I etapu inwestycji
- Kiedy otwarcie kanału na Mierzei Wiślanej?
- Przekop Mierzei Wiślanej - pierwsza jednostka przepłynęła przez śluzę (14 czerwca 2022)
- Mierzeja Wiślana - II etap inwestycji
- Obrót mostu południowego - film
- Tor wodny na Zalewie Wiślanym - ostatni etap inwestycji
Przekop Mierzei Wiślanej - o inwestycji
Dzięki budowie kanału na Mierzei Wiślanej jednostki o zanurzeniu do 4,5 m, długości do 100 m oraz szerokości do 20 m będą mogły przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany.
Celem inwestycji jest skrócenie, pogłębienie i uproszczenie morskiego szlaku na Bałtyku, omijając Cieśninę Piławską na terytorium Rosji. Po raz pierwszy w powojennej historii Polski będzie możliwość wpłynięcia na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej.
Koszt całej inwestycji pierwotnie miał zamknąć się w niecałych 900 mln zł. W 2020 r. Ministerstwo Infrastruktury podało, że prace pochłoną w sumie blisko 2 mld zł. Wzrost wynika m.in. z rosnących cen materiałów budowlanych.
Przekop Mierzei Wiślanej MAPA

Przekop Mierzei Wiślanej - aktualności z I etapu inwestycji
Generalnym wykonawcą pierwszej części inwestycji jest konsorcjum NDI/Besix. Zakres prac obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony zatoki i zalewu, a także nowy układ drogowy z obrotowymi mostami, które umożliwią przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą.
Dwa mosty obrotowe zostały już odebrane przez nadzór budowlany. Są już gotowe do użycia. Napełniona jest już śluza kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Zrealizowano też większość prac w porcie osłonowym oraz w rejonie sztucznej wyspy.
Na części lądowej w większości pozostały prace wykończeniowe, nasadzenia, zieleń, jak równie zakończenie testów i prób związanych z obrotem mostów i ruchem śluzy. W porcie osłonowym na Zatoce Gdańskiej prowadzone są jeszcze prace związane z realizacją falochronu zachodniego i wschodniego. Na falochronie zachodnim pozostały ostatnie prace przy odwodnieniu linowym, kanalizacji deszczowej, wykonaniu nawierzchni z kostki. Na falochronie wschodnim również pozostały do zrobienie jedynie części nadwodne.
W rejonie kanału żeglugowego trwają jeszcze prace wykończeniowe przy montażu wyposażenia hydrotechnicznego oraz testy i próby ruchowe bram, a także mostów obrotowych z Nadrzędnego Systemu Sterowania, który będzie zarządzany z Kapitanatu. To jego pracownicy będę odpowiedzialni za nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochronę środowiska, ochronę przeciwpożarową oraz kontrolę nad przeprawą śluzową. Obecnie trwa uruchamianie systemu i jego integracja z systemem automatyki mostu północnego, bram śluz oraz zewnętrznymi systemami instalowanymi na terenie przeprawy.
Kiedy otwarcie kanału na Mierzei Wiślanej?
Budowa kanału na Mierzei Wiślanej jest na finiszu. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 km. Oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną nastąpi 17 września 2022 - poinformował 5 kwietnia Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.
Przekop Mierzei Wiślanej - pierwsza jednostka przepłynęła przez śluzę (14 czerwca 2022)


Mierzeja Wiślana - II etap inwestycji
Ten etap inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” zaawansowany jest w 23%. Realizuje go firma Budimex. Wartość kontraktu wynosi ponad 570 mln zł, a czas przewidziany na jego ukończenie to 24 miesiące (umowa została podpisana 20 kwietnia 2021 roku).
Zakres prac II etapu inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.
Obrót mostu południowego - film
Tor wodny na Zalewie Wiślanym - ostatni etap inwestycji
Tor wodny długości 8,2 km ma połączyć przekop Mierzei Wiślanej z ujściem rzeki Elbląg w Zatoce Elbląskiej. To ostatni, III etap budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do portów nad Zalewem Wiślanym.
Szerokość toru wodnego przy dnie ma wynieść 60 m, a głębokość techniczna - 5 m. Umożliwi on żeglugę statków morskich długości 100 m oraz zestawów barek długości do 180 m, o szerokości 20 m oraz zanurzeniu 4,5 m.
Wykonawcą prac będzie konsorcjum NDI S.A. (lider), NDI Sopot S.A. i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. (partnerzy). Inwestycja obejmuje roboty czerpane wraz z transportem urobku na nowo powstałą sztuczną wyspę na Zalewie Wiślanym. Wykonawca ma czas do 30 września 2022 na wykonanie połowy prac czerpalnych, a całość ma być gotowa do 30 kwietnia przyszłego roku.
