Premetro w Krakowie będzie miało ponad 20 km długości. Kiedy powstanie i co to jest?

2021-07-09 11:25
Premetro w Krakowie
Autor: youtube W godzinach szczytu z krakowskiego prametra ma korzystać nawet 14 000 pasażerów

Premetro w Krakowie połączy Wzgórza Krzesławickie z rejonem ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. 7 czerwca 2021 zaprezentowano najważniejsze założenia „Studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”. W ramach inwestycji powstaną: prawie 22 km trasy, 32 stacje oraz dwa tunele. Koszt budowy to prawie 6 mld zł brutto. Zobaczcie filmową wizualizację przebiegu premetra w Krakowie.

Spis treści

  1. Premetro - co to takiego?
  2. Premetro w Krakowie
  3. Filmowa wizualizacja trasy premetra w Krakowie
  4. Przetarg na budowę premetra w Krakowie
  5. Kiedy pojedziemy premetrem w Krakowie?

Premetro - co to takiego?

Premetro to system publicznego transportu zbiorowego, zazwyczaj forma przejściowa pomiędzy tramwajem a metrem. W odróżnieniu od metra, które ma własne wagony i odrębny systemem zarządzania, premetro jest kompatybilne z zastanym systemem komunikacji miejskiej. W Polsce istnieją trzy systemy premetra: Krakowski Szybki Tramwaj (KST), Poznański Szybki Tramwaj (PST) oraz Szczeciński Szybki Tramwaj (SST).

Premetro w Krakowie

Zgodnie ze „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”, rekomendowanym wariantem komunikacji dla Krakowa jest budowa premetra. Według firmy ILF Consulting Engineers Polska, która wykonała analizę na zlecenie Gminy Kraków, to najbardziej optymalne rozwiązanie dla miasta z punktu widzenia finansowego, społecznego i funkcjonalnego.

Premetro w Krakowie będzie miało przebieg częściowo tunelowy i estakadowy, a odcinek tunelowy zaprojektowany został głównie na odcinku centralnym. To tu występują największe utrudnienia komunikacyjne. Pozostała część przebiegała będzie na powierzchni ziemi. Takie rozwiązanie umożliwi połączenie istniejących torowisk tramwajowych (głównie w rejonie Nowej Huty) z premetrem. Oznacza to, że normalne tramwaje będą mogły zjeżdżać do tunelu premetra i się w nim przemieszczać.

Długość trasy premetra wyniesie 21,82 km, z czego 6,6 km będzie przebiega w tunelu, 1,4 km na estakadzie, a pozostałe niemal 14 km na powierzchni terenu. W inwestycji powstaną 32 stacje, a średnia odległość między nimi wyniesie 670 m.

W godzinach szczytu z krakowskiego premetra ma korzystać nawet 14 000 pasażerów.

Czytaj też:

Filmowa wizualizacja trasy premetra w Krakowie

Przetarg na budowę premetra w Krakowie

Niebawem miasto ma ogłosić przetarg na przygotowanie dokumentów do decyzji środowiskowej wraz z jej uzyskaniem dla I etapu premetra. Będzie odcinek estakadowo-tunelowy, od stacji DH Wanda do stacji Stadion Miejski, długości 10,5 km, z czego 5,6 to tunel pod Śródmieściem i 1,4 estakada. Tym odcinkiem będziemy jechać ok. 9 minut.

Kiedy pojedziemy premetrem w Krakowie?

Inwestycja ma powstawać w kilku fazach, dlatego też otwieranie odcinków będzie przebiegało etapowo. Według założeń premetro ma powstawać sukcesywnie, w latach 2033-2037.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej