II linia metra - są pieniądze na rozbudowę II linii metra. Kiedy pojedziemy na Karolin?

2021-07-01 10:42
II linia metra
Autor: Metro Warszawskie Tunele II linii metra połączyły Bemowo i Wolę

II linia metra znalazła się wśród inwestycji priorytetowych stolicy. Pomimo uderzających w budżet samorządu skutków epidemii Warszawa nie rezygnuje z realizacji zakładanych planów inwestycyjnych. Budowa nie zwalnia tempa, jednak wciąż nie ma pozwoleń na budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra – między stacjami C4 Bródno i C1 Karolin. Dowiedz się kiedy powinna zakończyć się budowa metra na Karolin. Zgodnie z założeniami cała II linia metra ma być gotowa w 2023 roku.

Spis treści

  1. Aktualności z budowy II linii metra
  2. II linia metra na Karolin – kiedy ruszy budowa?
  3. Kiedy zakończy się budowa II linii metra na Karolin?
  4. II linia metra - metro na Woli
  5. Trasa II linii metra na Woli
  6. II linia metra na Targówek
  7. Trasa II linii metra na Targówku
  8. II linia metra w Warszawie na Bródnie?
  9. Budowa II linii metra na Bródnie
  10. II linia metra na Bródnie będzie miała trzy stacje
  11. Zmiany w założeniach budowy II linii metra na Bródnie
  12. Kiedy będzie gotowa cała II linia metra M2?
  13. Stacje II linii metra to wizja artysty Piotra Młodożeńca
  14. III linia metra w Warszawie?

Aktualności z budowy II linii metra

Prezydent m.st. Warszawy podpisał z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) umowę ramową na finansowanie projektu rozbudowy II linii metra w wysokości 1,9 mld zł. To kontynuacja kredytu przyznanego na ten projekt w 2019 r.

Pomimo dotkliwych finansowo konsekwencji epidemii wirusa Covid-19, Warszawa  zamierza utrzymać nakłady inwestycyjne na możliwie wysokim poziomie, dlatego poszukuje najbardziej efektywnych form ich finansowania. Miasto korzysta z kredytu w EBI po raz dwunasty.

Pozyskane środki przeznaczone zostaną na dokończenie II linii metra w kierunku zachodnim od stacji „Rondo Daszyńskiego” do nowej stacji końcowej „Karolin” i północno-wschodnim od stacji „Dworzec Wileński” do nowej stacji końcowej „Bródno” wraz z budową nowej stacji techniczno-postojowej.

Wykorzystanie kredytu z EBI nastąpić ma w latach 2022-2023. Finansowanie będzie się odbywać na preferencyjnych warunkach w porównaniu do ofert banków komercyjnych. Ostateczne warunki zostaną ustalone z chwilą uruchomienia kredytu, po wyborze przez miasto najkorzystniejszego wariantu.

II linia metra
Autor: UM Warszawa Przebudowa skrzyżowania Górczewska/ Powsatńców Śląskich
Kosmiczny łącznik metra z biurowcem. Takiego jeszcze nie było!

II linia metra na Karolin – kiedy ruszy budowa?

Wciąż nie ma pozwoleń na budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra – między stacjami C4 Bródno i C1 Karolin. Trwa procedura ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Na odcinku długości 3,92 km maja powstać trzy stacje - C1 Karolin, C2 Chrzanów, C3 Lazurowa, dwie wentylatornie V1 i V2, szyb demontażowy tarczy, STP Karolin oraz budynku ekspedycji ZTM na pętli Os. Górczewska.

Przypomnijmy, że Metro Warszawskie podpisało umowę w formule projektuj i buduj w listopadzie 2018 z konsorcjum Gulermak i Astaldi. Z końcem 2020 roku wykonawca złożył komplet dokumentów o wydanie pozwoleń na budowę. Budowa ma się rozpocząć jak tylko zostaną dopełnione formalności.

Kiedy zakończy się budowa II linii metra na Karolin?

Pierwotnie ustalono z wykonawcą 48-miesięczny czas realizacji – do listopada 2022. W związku z przedłużającymi się formalnościami wykonawca wystąpił o wydłużenie harmonogramu realizacji prac o 18 miesięcy, czyli do maja 2024.

II linia metra
Autor: UM Warszawa II linia metra - stacja Płocka
II linia metra
Autor: UM Warszawa II linia metra - stacja Księcia Janusza

II linia metra - metro na Woli

Pociągi na Wolę ruszyły 4 kwietnia 2020 roku. Koszt inwestycji wyniósł 1,1 mld zł.

Przypomnijmy, że wykonawcą tego odcinka była turecka firma Gülermak. Termin rozpoczęcia budowy był opóźniony ze względu na odwołania i zwłokę w wydaniu decyzji środowiskowej. Początkowo odcinek miał być oddany do użytku w listopadzie 2019. Ostatecznie pociągi pojechały z początkiem kwietnia 2020.

Trasa II linii metra na Woli

Na Woli, w ramach odcinka zachodniego II linii metra, powstało 3,4 km tunelu, trzy wentylatornie oraz trzy stacje:

  • C6 Księcia Janusza (ul. Górczewska z ul. Księcia Janusza)
  • C7 Młynów (ul. Syreny)
  • C8 Płocka (ul. Płocka z ul. Wolską)

II linia metra na Targówek

Budowa II linii metra na Targówek warta była ponad 2 mld zł. Przypomnijmy, że pierwsze pociągi metra dotarły na Targówek 15 września 2019. Pozwolenie na użytkowanie zostało wydane 13 września 2019. Wykonawcą tej inwestycji była włoska firma Astaldi.

Trasa II linii metra na Targówku

II linia metra na Targówku to w sumie to 3,2 km tunelu, trzy wentylatornie oraz trzy stacje:

  • C16 Szwedzka (ul. Szwedzka z ul. Strzelecką)
  • C17 Targówek Mieszkaniowy (ul. Pratulińska z ul. Ossowskiego)
  • C18 Trocka (ul. Trocka z ul. Pratulińską).

II linia metra w Warszawie na Bródnie?

Pod koniec września 2018 podpisana została umowa na rozbudowę II linii metra na Bródno – od planowanej stacji Zacisze, przez stację Kondratowicza do stacji Bródno. Pierwotnie odcinek II linii metra na Bródnie miał być gotowy w listopadzie 2021 roku. Niestety pandemia koronawirusa prawdopodobnie wpłynie na opóźnienie budowy. Mimo to pasażerowie pojadą pociągiem już w 2022 roku. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie projektu wartego 1,4 mld zł ma czas do września 2021 roku.

Budowa II linii metra na Bródnie

Budowa II linii metra na Bródnie ruszyła z początkiem marca 2019. Wyłączona z ruchu została ul. L. Kondratowicza, wprowadzane są liczne objazdy. Oprócz pieszych i kierowców, zmiany dotyczą również komunikacji miejskiej. Tarcza TBM Maria zakończyła pracę, a TBM Anna rozpoczęła drążenie ostatniego 650-metrowego fragmentu wschodniego odcinka linii M2. Tymczasem w tunelach trwają pierwsze prace przy budowie torowiska.

Równolegle toczą się prace na trzech stacjach: C19 Zacisze, C20 Kondratowicza i C21 Bródno. Stacja Kondratowicza jest już prawie gotowa. Na poziomie -1 trwają intensywne prace wykończeniowe; wykonawca rozpoczął też montaż pierwszych instalacji, m.in. wentylacyjnej i elektrycznej. Na zewnątrz stacji widać zadaszenia wyjść, wylewane są też pierwsze pochylnie schodów. Na stacji Bródno prowadzone są roboty przy płycie dennej torów odstawczych za stacją.

II linia metra na Bródnie będzie miała trzy stacje

  • C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną
  • C20 Kondratowicza - przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza. Ostatnia
  • C21 Bródno - przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej.

Ponadto za ostatnią stacją wykonawca wybuduje podziemną halę torów odstawczych, trzy wentylatornie i tunele (oddzielne dla każdego kierunku jazdy).

Zmiany w założeniach budowy II linii metra na Bródnie

W trakcie przygotowywania dokumentacji Metro Warszawskie wprowadziło zmiany w stosunku do pierwotnych założeń. Między innymi stację przy ul. Rembielińskiej przesunięto ok. 30 m na zachód, a wyjścia z niej poprowadzone zostały na przystanki tramwajowe. Stację przy ul. św. Wincentego przesunięto na wschód o ok. 60 m, dzięki temu jedno z wyjść będzie u zbiegu ulic L. Kondratowicza i św. Wincentego.

Kiedy będzie gotowa cała II linia metra M2?

Zakłada się, że pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowo budowanych odcinków II linii metra w drugiej połowie 2022 r. Wtedy też do dyspozycji pasażerów II linii metra będzie łącznie 17 stacji, w tym 5 nowych: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo. Cała II linia metra ma być gotowa w 2023 roku.

II linia metra
Autor: metro.waw.pl Przebieg I i II linii metra w Warszawie Link: Kliknij i powiększ

Stacje II linii metra to wizja artysty Piotra Młodożeńca

Autorem projektów II linii metra jest pracownia ILF Consulting Engineers Polska, która jako współautora wymienia znanego artystę Piotra Młodożeńca. Przedstawione wizualizacje to charakterystyczne dla twórcy rastrowane rysunki. Młodożeniec dobrał też kolorystykę stacji metra – od żółtej przez czerwoną do zielonej.

III linia metra w Warszawie?

W 2023 roku ma ruszyć budowa III linii metra na odcinku Stadion Narodowy-Gocław.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej