Obwodnica Oświęcimia. Wiemy, kto i kiedy wybuduje obwodnicę Oświęcimia

2020-05-22 13:39 Marzena Sarniewicz
Obwodnica Oświęcimia
Autor: GDDKiA Obwodnicę Oświęcimia wybuduje Budimex

Obwodnica Oświęcimia to część zadnia na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ciągu trasy S1 Kosztowy – Bielsko-Biała. To ważny odcinek drogi, który znacznie przyspieszy podróż do granicy państwa w Zwardoniu, lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożył Budimex.

Obwodnica Oświęcimia będzie przebiegać przez województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko - lędziński, gminy: Bojszowy i Oświęcim. Jest to odcinek IV budowy drogi S1. W ramach zadania powstanie obwodnica Oświęcimia długości 9 km oraz trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy. Cała trasa S1 będzie mieć 135 km długości.

Obwodnica Oświęcimia
Autor: GDDKiA Obwodnica Oświęcimia - mapa Link: Kliknij i powiększ

Budimex wykonawcą obwodnicy Oświęcimia

Przypomnijmy, że przetarg na projekt i budowę obwodnicy Oświęcimia ogłoszono 30 grudnia 2019 roku. Swoje oferty złożyło 10 wykonawców. Firma Budimex zaproponowała najkorzystniejszą cenę, bo 470 mln zł brutto. Pozostali wykonawcy mogą, w ciągu 10 dni, składać odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty. Jeżeli nikt nie złoży odwołania, umowa z Budimeksem zostanie podpisana w czerwcu 2020. Czas realizacji zadania to lata 2020 - 2024.

Budowa obwodnicy Oświęcimia - zakres prac

Wykonawca musi zaprojektować i wybudować dwujezdniową drogę krajową klasy GP, która przebiegać będzie po nowym śladzie od S1 do istniejącej DK44. Zadaniem wykonawcy będzie również uzyskanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi. Wszystkie te czynności trzeba wykonać w ciągu 36 miesięcy od daty podpisania umowy.

Obwodnica Oświęcimia w okolicy obozu zagłady Auschwitz-Birkenau

W ciągu obwodnicy Oświęcimia jest odcinek, który wymaga szczególnej atencji. Chodzi o fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. W związku z tym został opracowany specjalny „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945) dla inwestycji pn. „Budowa drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. Wykonawca opracowując projekt budowlany, powinien uwzględnić zapisy zawarte w raporcie i zastosować rozwiązania zgodne z tymi zapisami.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej