Nowy most kolejowy w Przemyślu ma być gotowy do końca 2023 roku. Zabytkowe przęsła jednak zostają

2023-12-04 13:24
Most kolejowy nad Sanem w Przemyślu
Autor: PKP PLK Powstał tu zupełnie nowy obiekt usytuowany pomiędzy rozsuniętymi przęsłami starego, zabytkowego mostu, zaprojektowanego w biurze Gustave Eiffela.

Jeszcze w tym miesiącu ma być oddany w całości nowy most kolejowy nad Sanem w Przemyślu. To bardzo ciekawa konstrukcja. Powstał tu zupełnie nowy obiekt usytuowany pomiędzy rozsuniętymi przęsłami starego, zabytkowego mostu, podobno zaprojektowanego w biurze Gustave Eiffela. To prawdopodobnie jedyny zachowany obiekt projektu tego biura w Polsce.

Spis treści

  1. Kiedy będzie gotowy most kolejowy w Przemyślu?
  2. Próby obciążeniowe mostu w Przemyślu
  3. Nowy most zbudowano pomiędzy zabytkowymi przęsłami starego
  4. Most w Przemyślu był projektowany w biurze Gustave Eiffela
  5. Ścieżka rowerowa po starej nitce zabytkowego mostu w Przemyślu

Budowa zupełnie nowej przeprawy przez rzekę San w Przemyślu zaczęła się 2020 roku, kiedy to PKP PLK podpisała umowę na jego projekt i budowę z konsorcjum firm INTOP Warszawa Sp. z o.o. oraz Partner – SARINŻ Sp. z o.o.

Kiedy będzie gotowy most kolejowy w Przemyślu?

18 listopada oddano do użytku pierwszy z dwóch torów kolejowych, jakie będą funkcjonowały na tym moście.

Do końca grudnia, zgodnie z planem, zostanie oddany do użytku cały most – powiedziała nam Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP PLK S.A.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Nowy most przyczyni się do sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów na trasie Kraków - Medyka. To inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za blisko 67 mln zł netto, współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Próby obciążeniowe mostu w Przemyślu

Przed oddaniem pierwszego toru, na moście wykonawca przeprowadził próby obciążeniowe. W trakcie ich trwania wykorzystano m.in. skład połączonych ze sobą trzech lokomotyw spalinowych, o łącznej wadze 360 ton. Dla zbadania efektów dynamicznych pracy ustroju nośnego mostu, wystarczyła jedna lokomotywa. Jednocześnie trwają prace na moście wzdłuż toru drugiego, gdzie odbywa się scalanie ostatnich elementów konstrukcji. Układane są szyny i podkłady.

Budowa mostu kolejowego w Przemyślu
Autor: PKP PLK Jeden tor mostu w Przemyślu jest już oddany do użytku

Nowy most zbudowano pomiędzy zabytkowymi przęsłami starego

To wyjątkowa inwestycja, bo jej koncepcja zakłada zachowanie w panoramie miasta zabytkowych elementów starego mostu, jaki istniał w tym miejscu. Elementy starego mostu zostały bowiem rozsunięte, czy raczej przesunięte na podpory z zachowaniem starej konstrukcji, a pomiędzy nimi zbudowano zupełnie nowy most.Dlaczego zachowanie przęseł starego mostu było tak ważne?

Most w Przemyślu był projektowany w biurze Gustave Eiffela

Stary most kolejowy na rzece San powstał w roku 1860 w związku z budową linii kolejowej łączącej Wiedeń ze Lwowem. Co ważne, przemyski most jest prawdopodobnie jedyną budowlą w dzisiejszej Polsce, której projekt pochodzi z biura Gustave Eiffela. Sprawa nie jest jednak do końca udokumentowana.

W obecnej postaci istnieje od 1891. W marcu 1915 został wysadzony przez Austriaków, a następnie odbudowany w 1916 roku. W listopadzie 1918 obiekt walk polsko-ukraińskich. 29 września 1939, podczas ataku ZSRR na Polskę, wizytował go Nikita Chruszczow. Od 1939 do 1941 stanowił przejście graniczne między strefą okupacyjną niemiecką i radziecką. W 1944 przygotowany do zniszczenia most został uratowany dzięki żołnierzom Armii Krajowej, którzy unieszkodliwili większość podłożonych przez Niemców ładunków wybuchowych. Uszkodzony most został naprawiony po II wojnie światowej.

Mosto kolejowy w Przemyślu
Autor: PKP PLK Most ma być gotowy do końca grudnia 2023 roku

Ścieżka rowerowa po starej nitce zabytkowego mostu w Przemyślu

Elementy starego mostu zostaną odpowiednio zaadaptowane – jedna nitka na na ścieżkę pieszo-rowerową, łączącą dwie części miasta. Druga zostanie wykorzystana przez Muzeum Ziemi Przemyskiej.

Kolejowa inwestycja w Przemyślu obejmuje także przebudowę dróg w obrębie mostu. Dzięki temu korzystnie zmieni się system komunikacji w Przemyślu. Trwają prace przy ul. Sportowej i 22 Stycznia. Zakończenie zasadniczych robót przy budowie mostu planowane jest w grudniu 2023 r.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej